Sv: Efter operation?
Hon var sju månader och en vecka ganska exakt, vägde 283 kilo då (halvblod). Bråcket var ganska stort, 3 cm enligt distriktsveterinären som absolut menade att de måste opereras. Jag vet inte om 3 cm anses stort men enligt DV var det stort.
Pratade med kliniken redan när hästen var en månad gammal men kliniken menade att det är bra om fölet är avvant och gärna ett halvår innan operation. Så länge fölet inte visade några tecken på kolik och växte normalt skulle jag avvakta. Och hon mådde alldeles utmärkt fram till en vecka innan den planerade operationen
Till skogstroll
Jo det var meningen att hon skulle stå i sjukhage i tre veckor till efter de två veckorna i box på kliniken men det gick inte enligt plan här direkt. Så 5-6 veckors vila verkar vara det vanligaste men hon var så stirrig i sjukhage och box och åt dåligt så när hon hoppade ut blev det som det blev. Hästen fick inga men av det vad jag har märkt i alla fall det är snart tre år sedan operationen och jag har henne fortfarande kvar.
Men skulle jag någon mer gång i framtiden operera en häst för navelbråck skulle jag överväga konvalecens stall