Efter kastration (tik)

Lejonelle

Trådstartare
Tiken ska kastreras och jag som är planeringsfreak funderar på eftervårdsperioden. Hur länge är det stillsamma koppelpromenader som gäller? Jag har två hundar, hur länge till de kan leka och hålla på som vanligt? Hur lång brukar karensperioden vara för tävling/träning (vet inte exakt vilka preparat som kommer att ges)?

Allt sådant kommer veterinär berätta för dig när det är dags för kastrationen men du kan ju också ringa nu och fråga :) jag har aldrig kastrerat egen hund men har för mig att vännens tik skulle ta det lugnt i ca två veckor för att inte riskera att dra upp operationssåret.

Smärtstillande i några dagar och sen koppelpromenader i ett par veckor. Insidan läker liksom långsammare än utsidan :)
Inte hoppa i och ur soffor, bil mm första veckan i alla fall, vilket inte alltid är så lätt....

Tiken ska kastreras och jag som är planeringsfreak funderar på eftervårdsperioden. Hur länge är det stillsamma koppelpromenader som gäller? Jag har två hundar, hur länge till de kan leka och hålla på som vanligt? Hur lång brukar karensperioden vara för tävling/träning (vet inte exakt vilka preparat som kommer att ges)?

Jag kastrerade min tik i början av januari. Jag tävlade internationell agility i mars samma år med henne så efter ca 2,5 månader var hon tillbaka i full tävlingsform.

Det är oftast 28 dygns karens på smärtstillande och sedering men kan variera, så kolla upp vilket preparat du får.

Räkna med en månad innan ni kan börja leva helt som vanligt igen. Koppelrastning gäller det första två veckorna sedan successiv ökning. Både Metacam och Rimadyl har 28 dagars karens men en del preparat som används vid sövning har 6 månaders karens så det kan vara värt att nämna att du tävlar och vill ha så kort karens som möjligt.

Det går dock att söka dispens hos SKK för kastrering av tik.

Senast ändrad:
Ja nu är det gjort och jag har en tapper liten nyvaken flicka här hemma. Hon får ta det lugnt och sova i buren inatt. Stygnen är sådana som försvinner av sig själv och inget preparat hon fick har mer än 28 dagars karens så inga bekymmer med det. Hoppas att det ska läka snabbt och bra. Hanhunden ska tävla imorgon och sen åka bort 10 dagar så hon kan ta det lugnt och läka i lugn och ro.

... men jag tror jag blir galen, hur sysselsätter man en unghund som inte förstår att hon ska ta det lugnt?!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 966
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 836
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 007
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat