Efter en "hårdare" ansträgning...

S

__Stilett__

vad tycker ni man gör dagen/dagarna efter en "hårdare ansträgning" med risk att hästen drabbas av träningsvärk,,, vila och bara gå i hagen eller ut och skritta, eller rida som vanligt? intressant och höra hur ni gör.

Sv: Efter en "hårdare" ansträgning...

Skrittar alltid ut hästen dagen efter en hårdare ansträngning för att få "gå av sig" ev. träninngsvärk. Sen kan hon få vila dagen efter det. Om hon inte vilar så rids hon iaf lite lugnare då.

__Stilett__ skrev:
vad tycker ni man gör dagen/dagarna efter en "hårdare ansträgning" med risk att hästen drabbas av träningsvärk,,, vila och bara gå i hagen eller ut och skritta, eller rida som vanligt? intressant och höra hur ni gör.
Gå ut och promenera med hästen vid hand om det är möjligt.. Bästa motionen efter anstränging, både för dig och hästen...
/AsMoDeUs

Jag gör som Kicki71. Skrittar ca 45 min- 60 min. ev vila 2ndra dagen.
Men mina hästar är ute så mycket i stora hagar så frågan är om det egentligen gör någon skillnad.
Men det känns bra att göra så.

kicki71 skrev:
Skrittar alltid ut hästen dagen efter en hårdare ansträngning för att få "gå av sig" ev. träninngsvärk. Sen kan hon få vila dagen efter det. Om hon inte vilar så rids hon iaf lite lugnare då.

Precis så gör jag med!

*haha* ja det lär då iaf jag behöva göra imorgon *ingen ridkondis längre pga unghästar*

Det är just det som är det fina med alltihopa. Man hinner träna lydnad, få motion för sin egen del, och umgås med hästen på ett avslappnat sätt samtidigt som man "botar" bådas träningsvärk..
:-)

*harkel* ja hästen lär ju inte orka "bråka" på ngt sätt imorrn inte.
:D :D :D dagens uppgift var nog inte han van vid att göra :angel: hade nämligen tänkt o ta en promenix med båda hästarna imorrn.

Vad tränade du igår med pållen då ? Jag tycker att det är absolut bäst om man kan gå brevid istället för att sitta på och bara nöta och åka, om man ändå bara ska skritta. Om man nu har en bra promenadrunda så att det inte är en säker "skenrisk", för halt att gå för dig själv, som NU tex... / Asmodeus trött på blankis..

är ute o går för jämnan, antingen för hand eller tömkör i skogarna, så underlagen har jag lärt mig att gå på och isen har vart heeeemsk.
men man lär sig hitta sina små vägar :smirk:
vi va på distansritt-träning med flertalet hästar. Han fick fullt upp med och spana in alla nya pållar och nytt område så han tog ut sig redan första 5-10 min :D sen va han en väääldigt lugn häst.

Han är valack nu va vad jag förstod från din hemsida? Fast hingsten sitter kvar i honom i skallen? Då är han förmodligen ganska trött iaf psykiskt idag !

Har du "lärt" dig att gå med pensionärsbroddar än ? Jag har givit efter till dessa nu och de är oslagbara ! Men ändock så håller det inte här i detta j*vligt isiga gävleborg... :-)

Jag skrittar alltid hästen dagen efter ett hårt pass. Tycker det är bättre än att bara låta den stå. Man vet ju inte om den rör sig tillräckligt när den står i hagen.

Det beror ju givetvis på hur hästen blivit ansträngd, vilka muskelgrupper. En unghäst vars rygg blivit tränad lite hårdare sitter jag inte upp på dagen efter för en skrittpromenad, medan en vuxen häst kan få träna andra muskelgrupper dagen efter. T.ex. dressyr med samling ena dagen och lång och långsam trav rakt fram dagen efter. Så allt beror på. Är man osäker tar hästen aldrig skada av att bara få hänga i hagen med sina kompisar dagen efter ansträngning för återhämtning. Det låter jag mina hästar göra oftast efter ansträningning.
Hälsning Maja

det bästa är att skritta länge DIREKT efter ansträngningen..alltså samma dag, alt släppa ut i hage drekt ( om vädret tillåter) sen beror det på vad jag har för häst...en del rör sig självmant gärna hagen och blr aldrg stela...dom får gå där, andra som kanske blir lite stela och ogärna rör sig..dom får skritta eller jogga lite lätt...men skritt direkt efter ansträngning är det bästa sättet att förebygga träningsvärk...

Jag brukar köra en lång avskrittning direkt efter själva passet och sen dan efter ta en långt skrittur med lite långsam jogg i, låg form och balanserat långsamt tempo.

Beror ju på också, är hästen välmusklad och i bra kondition, är den ung och grön?

En ung och relativt omusklad häst skulle jag nog bara promenixat med men jag skulle även ha försökt undvika träningsvärken från början...
Med det menar jag inte att jag försöker få den äldre att få träningsvärk men det kan ju hända ändå..

min blev valack i augusti men har varit lite hingstig av sig efteråt (han va inte hingst i sättet som hingst men blev det när han blev valack..hehe) men nu märks det inte längre, går med mitt sto i hagen och dom är så söta så :-) fast han kan inte gnägga *skratt* skriker fortfarande som vissa hingstar gör.

nåväl, såna där broddar fick jag i julklapp, dom har jag tom glömt bort att jag har! så det var ju bra att du påminde mig.

nu fick han ingen promenad idag, under dom timmarna jag va i stallet i morse/förmiddags gick han runt i hagen med lilla stoet. han verkade inte ett dugg oberörd. så han kanske orkade mer än vad jag trodde :D (han fick alltså vila, skrittade av sig i hagen)

(ps..han skrittade en lång sträcka igår innan passet avslutades, det var inget megapass, men mer än vad han va van vid..men han va ganska pigg precis innan vi avslutade passet..men det var nog tack vare all skritt)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar