efter betäckningen...

mag

Trådstartare
har jag hört att de inte får gå med valacker, eftersom det finns en risk att de kastar fostret ??? nån som vet ??? kan man rida som vanligt direkt efter eller är det lämpligt att stoet vilar då ??? vi har tänkt betäcka vårat sto nästa gång hon brunstar, men vi har många frågor... :)

varför skulle dom kasta fostret om dom gick med valacker?
stona i stallet som haft föl har gått precis som vanligt med dom gamla hagkompisarna, valacker och ston.

Det är nog bara en myt ang att ej gå med valack?
Min gick med ett sto o två valacker ända tills 2 månader innan beräknad fölning ,då fick hon börja gå själv.
Men endast pga att dom andra är livliga o hon började bli stor o tung o inte orkade springa runt.

Dom är känsligast mellan dag 20-40 efte betäckning. Men jag red min då, så det då inga problem, bara man tar det lugnt.

Att (avels)ston öht inte ska gå med valacker finns det en vettig anledning till. Vissa valacker betäcker nämligen och många ston blir infekterade på det viset och kan få svårt att bli dräktiga i och med det. Det kostar en del att behandla! Valacker renar sig dessutom inte på samma sätt som hingstar och har därför fler basselusker på snoppen.

Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig! :)

Instämmer. Förra året när mina ponnyston var på betäckning blev mitt varmblod kvar här hemma: Eftersom jag aldrig vill låta en häst vara ensam kom en kompis hit med sin halvblodsvalack. Vi var borta över midsommar, men när vi kom hem hörde vi underliga ljud i hagen. Där stod en 13-årig valack och betäckte ett 17-årigt varmblodssto för allt vad han var värd!!! De såg så nöjda ut så och var de bästa vänner. I det fallet gjorde det inget eftersom hon inte skulle betäckas, men hon skadade senare korsbandet så svårt att hon fick avlivas. Men den sista sommaren var nog lycklig förmodar jag!
Somliga (10%) av dräktiga ston visar brunst 3 veckor efter betäckning. Då kan de väl ta emot en valack såväl som en hingst, varefter de ofta kastar.
Men senare i dräktigheten kan det väl inte vara nån fara???

Om man betäcker ett sto med hingst A och sedan släpper ihop henne med hingst B så kan han provocera stoet så hon kastar så han kan betäcka henne. har aldrig hört att en valack ska ha gjort det. Mina ston går med valackar efter det att de har blivit betäckta och är u-ljudade. Nu har mina valackar inte haft så stor könsdrift och mina ston är riktiga bitchar när de är betäckta så med livet som insats så har mina valackar hållt sig borta.

det har jag aldrig hört, jag brukar släppa ihop dem med vallacker och jag har inte råkat ut för något sådant. Har aldrig hört talas om att det skulle vara något problem.

Problemen uppstår väl om stoet brunstar trots dräktighet, vilket alltså förekommer, och samtidigt går i en hage med en valack med stark könsdrift?!
Annars kan det knappast vara farligt...gissar jag.

Om du har ett sto som brukar gå med valacker i vanliga fall så är det inte ovanligt att det stoet får svårare att ta sig vid betäckning längre fram. Detta pga att många valacker faktiskt betäcker brunstiga ston och eftersom de inte renar sig på samma sätt som hingstar i avel blir ofta dessa ston infekterade.

Det första vet/hingstägare brukar fråga när ett sto inte tar sig är om hon brukar gå med valacker. Och många vill inte att stona ska gå med valacker efter betäckningen heller. Detta pga att vissa ston brunstar trots att de är dräktiga och om de blir betäckta kan de kasta och även bli infekterade av valacken, vilken knappast underlättar en dräktighet. Om den ens fullföljs.

Konstigare än så är det inte.

Fast det har vä'l inte med att gå med valacker att göra...utan att gå med valacker som betäcker..få valacker betäcker..går dom med valacker annars utan problem så lär dom ju inte få problem efteråt heller.....

Naturligtvis handlar problemet om just betäckande valacker! Men eftersom ingen med säkerhet kan veta hur det ligger till, så är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra och sära på avelsstona och valackerna?

Bara för att man inte sett nån valack betäcka så betyder det ju inte att just den valacken inte betäcker! Det är ju över ganska snabbt och hur många hänger i hagen hela dagen under brunstperioden? :D

Vad jag har hört är det ganska många valacker som betäcker om de får chansen. Och det finns ju ston som blir så hrrmm "kära" att de ställer upp sig för kreti och pleti! :o

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar