Efter 90 dagars kontrollen

aida

Trådstartare
Mitt sto är kollat efter 90 dagar och är fortfarande dräktig, allt har hittills gått enligt skolboken (pepparpeppar, ta i trä och allt vad det är..)
Men nu då? kollar man inte stona nån fler gång?
Detta är första gången som jag själv har ett dräktigt sto.
Jag fattar ju att man tar ut veterinär om man misstänker att nått är fel. Och jag har även tänkt att vaccinera henne mot virusabort, ska man passa på då att kontrollera att allt verkar ok med fölisen med?

Ska jag bara luta mig tillbaks nu och titta på när magen växer?

Hur gör ni?

Sv: Efter 90 dagars kontrollen

Mitt sto är kollat efter 90 dagar och är fortfarande dräktig, allt har hittills gått enligt skolboken (pepparpeppar, ta i trä och allt vad det är..)
Men nu då? kollar man inte stona nån fler gång?
Detta är första gången som jag själv har ett dräktigt sto.
Jag fattar ju att man tar ut veterinär om man misstänker att nått är fel. Och jag har även tänkt att vaccinera henne mot virusabort, ska man passa på då att kontrollera att allt verkar ok med fölisen med?

Ska jag bara luta mig tillbaks nu och titta på när magen växer?

Hur gör ni?

Jag kommer inte kontrollera mitt sto mer än efter 90 dagar. Sen är det väl bara att hålla tummarna ;) Och såklart ringa ut veterinär om något verkar konstigt.

Efter 90 dygn är det mest nervös väntan och en evig oro att stoet inte äter tillräckligt mycket mat:)

Svarar båda!

Tack för era svar, tummarna hålls stenhårt och gödningen är redan i full gång ;)

**KL**
Jag kapar tråden..en liten stund. Hoppas det är ok.
Mitt sto ULades på dygn 41 med positivt resultat. Behöver jag kolla mer om allt ser bra ut? Avgift är vid levande föl.
/U

Jag ska betala 90 dygns avgift i år annars brukar jag inte kolla mer efter dygn 30 faktiskt.

Jag brukar låta rektalundersöka mitt sto i samband med att hon ska ha första virusabortsprutan.

jag kollar vid 90dagar för att kunna försäkra dräktigheten vid den tidpunkten men jag har också gjort som Görel och kollat när stoet får sin första virusabortspruta vid 5månader.... men det är ju bara för att stilla mitt sinne... ;)

+ Görel

Ja, jag ska ta och prata med min veterinär om det när det är dags för sprutan.. det lät bra att kunna stilla nerverna en aning!

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 826
Senast: athena
·
Avel Hej Alla! Mitt sto seminerades med hip hop i Juni. Hon hade släppt 2 ägg så veterinären ville kolla henne några dagar tidigare så det...
Svar
15
· Visningar
4 571
Senast: grimman
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 482
Senast: lil-sis
·
M
Avel Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Mawerica78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka