Efter 3 veckors praktik!

R

rattalskare

Har jag blivit dö kär i en guldhamster (angora) Så jag tog helt enkelt honom med mig hem! Jag hade ju bur så jag köpte honom plus några tillbehör, Fick hamstern för halva priset och sakerna fick jag billigare än vad som stod på "lappen" och sedan 10% på det så istället för 300 spänn fick jag betala 140 kr! :bump:

Men nu är det så att jag redan från början visste att han var agressiv han har varit yhemma hos mig sedan i fredags och har funnit sig till rätta nu, han fräste och kastade sig på rygg i zoo butiken men här hemma är han bara en aning reserverad men man kan inte smeka honom för då läggar han sig på rygg och lyfta upp honom är inte ens att tänka på så jag undrar om det är någon här som har tips på hur jag ska visa honom att jag inte är ett "hamster ätande monster" som han verkar tro nu..

Tips? Läste i en bok att man ska smeka honom över kinden och sidan men han lägger sig ju ner på sidan då. Ett gott tecken är i alla fall att han inte är rädd för handen och inte heller agressiv tydligen för har man handen nere så kommer han och "nagglar" på fingertopparna (har redan bitit hål 2 gånger) Så vad kan jag göra mera? Jo just det jag känner i hela buren att han skakar så fort man har handen nere hos honom. :crazy:

Sv: Efter 3 veckors praktik!

Har du testat med att ge honom något gott när du kommer ner med handen? På så sätt kan han kanske börja förstå att du är snäll och inte vill honom illa.

Okej bra tips! Fast jag har haft honom sedan i fredags bara men jag ska börja handskas med honom nu!

För det första heter det långhårig hamster och inte angora ;)
Angorapäls är något helt annat och de zooaffärer som använder den benämningen visa bara på att dom har läst från gamla böcker.
Uppdatering av ämnet vore inte fel för deras del.

För det andra är inte en hamster som lägger sig på rygg och fräser aggresiv utan den är skiträdd men samtidigt vill den helst undvika att bitas i onödan.
En aggresiv hamster attackerar när man stoppar ner handen och har ett helt annat kroppsspråk. Den visa absolut inte sin mest sårbara del magen utan biter för att få avståndet ökat pga revis och inte rädsla.

Allt du behöver göra är att övertyga hamstern att du är en trevlig prick och länken till godbitar samt att få komma ut och undersöka yttre världen.
Så varje gång du tar in handen så ha något hamstern tycker mycket om. En liten bit gurka, en liten bit sallad, lite morot, en loten bit kyckling kanske osv. Detta gör att han snabbt inser att du är godisbringaren. I början lägger du bara in godsaker utan krav på att han skall ta den ur din hand (prata gärna samtidigt med honom) men allt eftersom så börjar du få honom till att ta godsaken ur din hand.
Hur gammal är hamstern?
När dom blir runt 3-4 månader så lugnar dom ofta ner sig markant och är lättare att övertyga då dom inte hetsar upp sig för småsaker.
Kan vara bra att veta. Innan dess är dom lite popcorn ålder där dom skräms mycket lättare.
När dom väl har lärt sig matte = ut så är risken dock stor att hamstern börjar att skaka galler om du har en gallerbur. Den kommer dock inte bita dig utan klätra på dig för att få komma ut på upptäcksfärd :p

Okej ska minnas det :p

Han är 10-12 veckor gammal. Okej imorse hade jag handen nere hos honom och han "smakade" på mina fingertoppar men en anning hårt blev det vissa gånger! han springer runt och undersöker min hand och jag ger honom godsaker och om jag formar min tumme mot pekfingret som en tunnel kryper han upp av nyfikenhet i min hand :love: Han börjar redan på att acceptera mig :smirk:

Så nu är det väl bara bilderna ni väntar på om besked? ;) :p

Haha, gjorde också så under en praktik när jag gick gymnasiet :p .
Fast där hade jag inte haft nån större kontakt med hamstern innan jag fick hem honom, han var bara nån vecka när jag började där.

Har sett att du redan fått det tips jag tänkte ge.....Börja bara med att du har nåt riktigt gott i handen (min kille älskade leverpastej bl.a.) och sätt in den i buren. Låt honom klättra upp i handen och ta godbiten. Snart kan du nog klappa honom när han sitter i handen och sen dröjer det inte länge innan du kan ta upp honom!

Javisst ska jag med nöje visa er bilder men det lär bli tidigast om 10 dagar då min nya kamera kommer hem :p

Hemlig: Visst är det härligt!?

Tack för tipset med leverpastejen! Min gullegubbe blir bara tamare och tamare för varje dag :love:

Leverpastej, ost, rå köttfärs, gurka, äpple.....han älskade det mesta, men just leverpastejen tror jag var en favorit.

Okej! imorse när jag kelade med honom så klättrade han upp i handen och sedan via armen upp på burgallret så jag hade honom i handen 4 minuter :love: :love:

Ja precis! Ska försöka lägga ut bilder i helgen försökte igår men då gick det inte.

Liknande trådar

K
Övr. Hund Jag ska ju, som vissa av er redan vet, få hem min jaktgoldenvalp om drygt en vecka. Nu är det så att min hunderfarenhet mest ligger hos...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: Krasux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare