efrfarenhet av skor vid förbening?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 911
S

sinner

hovbroskförbening alltså... jag vet att en del skor med PG beslag, men jag hittade dojjor till hästen i nya hö*ks katalogen som verkade bra?
kommer inte ihåg vad dom hette nu, men dom var ju stötdämpande och "mjuka" efter vad jag fattade?
skulle det hjälpa en ömfoting med möjlig förbening? det är inga problem med fötterna i hagen, utan mest vid ridning och då mest på hårt underlag...
därför känns det som en aning överkurs att sko med PG, jag rider ändå bara i skogen och för nöjes skull... men det skär i hjärtat när det är en bit grus om ni förstår vad jag menar..:crazy:

finns det några nackdelar med att ge hästen gympadojjor?

Sv: efrfarenhet av skor vid förbening?

Kan inte din utbildade hovslagare avgöra vad som är bäst? Får hästen ont varje gång den trampar på lite grus måste nånting göras för att skydda hoven, jag skulle använda det hovslagaren rekommenderar, jympadojjor funkar säkert bra om nu hovis bedömer att hästen klarar sig utan beslag i hagen trots hovbroskförbeningen...

troligtvis(jag vet inte eftersom jag inte är tankeläsare) så gör det inte ont när hästen går i hagen, eller på grus utan ryttare heller för den delen. eftersom jag bara har hobbyhästar så känns det en aning överkurs att slå på PG när hästarna tillbringar 85% av tiden i hagen... åtminstone nu sommartid. en släng av bärrandsröta gör också att jag helst skulle slippa sko om jag kunde... vintertid är en annan sak, men nu snackar vi sommar.

Lägg på vanlig sko med sula då, om den ömmar på grus? Eller vill du ha den barfota i hagen menar du, och ha 'tofflor' när du rider?

ja det var det som var tanken.. bara dojjor när jag rider och annars utan..

Då kan du hitta bättre än Hööks anser jag iaf. Finns en UPPSJÖ av barfotaboots. Använd sökfunktionen och googla så hittar du. Då kommer du också kunna kika i måttabeller, och se vilka boots som passar din hästs hovform bäst och sådant (vissa passar mer avlånga hovar, andra passar mer runda hovar).

Själv gillar jag Boa boots och Easyboots. Men det finns massor av olika sorter som sagt. H'r kan du se en del: http://hem.passagen.se/barfotahast/lankar.html

Och det finns en STOR begagnatmarknad för boots med, som är väl värd att kolla upp om man ska köpa boots, innan man lägger tusenlappar på nya. Jag köpte 4 st easyboots, knappt använda, för 400 pix plus frakt jag ;) Nypriset är eg på 420 kr/boot ;) Samma när jag köpte mina boaboots, begagnat till betydligt billigare än nya, och de var i kanonskick. Sålde dem sen vidare med. Samma sak med mina easyboots till förra hästen, såldes begagnade i kanonskick för en liten peng.

Senast ändrad:

det där låter ju lovande... jag som inga pengar har:D

Liknande trådar

A
Trav Jag misstänker att det är fler än jag som saknar dom där riktigt fina träningsmöjligheterna och som istället får nöja sig med att jogga...
Svar
15
· Visningar
2 430
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka