Edinburgh dressyrsadel ? hjälp!

S

sunny93

letar efter en bra dressyrsadel . hur är Edinburgh dressyrsadel att rida i ?

djup sitts?
Bra stöd?

Tacksam för tipps :)

Sv: Edinburgh dressyrsadel ? hjälp!

Jag rider i en rätt gammal och den är skön men lite baksutten (vilket iofs beror på åldern i guess). Annars bra som sagt.

Har också haft en Edinburgh dressyr som jag trivdes bra med. Hade dock en en tendens att hamna lite i stolsits i den. Har nu en Morris & Nolan Gold Collection som jag sitter bättre i.
Men Edinburgh är jättefina sadlar, kan du inte prova att rida i någon innan du bestämmer dig för att köpa?
Lycka till!

Hade en till min ponny, helt underbar tycker jag:love: men man sitter nästan "fast" dvs man hamnar i en viss ställning och sen sitter man så, jag tycker det är jättebra, andra tycker inte om det...

jag är också jättenöjd med min, fast den är nog 10 år nu... så inte helt ny.

Håller med om att det är en grymt skön sadel. Tycker att sitsen är lagom djup, man sitter bra men man sitter inte fast som jag tycker att man kan göra i andra sadlar. Jag har fått för mig att det är en sadel som måste stoppas om ganska ofta, jag vet inte om det är för att stoppningen är mjuk eller om det är lädret som är mjukt/tunt. Men det är ju ingen nackdel om man jämför med hur skön den är att rida i!

Min edinburgh är bra för mig att rida i. Djupt säte och lagom med knästöd. Det enda är väl att man lätt kan hamna i lite stolsits i dem om de ligger med tyngdpunkten lite långt bak.

*kl*

Ka inte någon av er som har en Edinburgh visa bild när ni sitter i sadeln? Gärna uppställt från sidan!

Jag tycker den är toppen, man sitter där man sitter och oj vilken träningsverk jag kan ha i magen efter ett ordentligt dressyrpass..
Samma sadel har passat på både min fd ponny och mitt nuvarande halvblod, snacka om tur! :)

Jag tycker den är jättetrevlig att rida i, har en nu men den är på tok för liten för mig så jag kommer inte ner i den, men innan jag skaffade storhäst så har jag alltid haft Edingburgh på mina ponnier.
Jättetrevlig sadel, bra pris och bra kvalité. När jag var i Skåne red jag ut dressyrfjollorna i en Edingburgh och då började jag nästan sakna mina gamla sadlar.

jätteskön.
jag tycker dock inte att det var så mycket knästöd men helt OK.
En bra sadel till bra pris.

Den här är egentligen för stor för mig, men jag har vant mig vid det och nu tycker jag om det eftersom man inte får känslan av att sitta fast då.

2169736.jpg

4998420.jpg

får jag bara låna tråden litet ögonblick....vad har du för sadelgjord på den understa bilden? den med vitt på...har sett många som har en liknande men har aldrig sett dom i butik. ser väldigt prydligt ut med vitt schabrak till!

De kommer från H*öks. De är väldigt bra också, motverkar skav och väldigt lätta att torka av på insidan med en svamp tex.

Gå in på www.hooks.se och leta upp "Anatomisk dressyrgjord" från Equi-guard. Kostar 389 kr.

jaha, där ser man, haha! tyckte precis det såg ut som en lädergjord på din bild men det var det inte alltså... såg inte heller de vita resårerna på din bild men det kanske du skymmer med benet?
tack så mycket i alla fall, ska kolla och klämma på den! ville ju haft en riktigt snygg lädergjord men med det priset kan man ju ha en att byta med:)

Okej! Stropparna på sadeln är väldigt långa, det är de som skymmer resåren om du tittar noga! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: sweep
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka