Easy boots?

Andorra

Trådstartare
Funderar på att köpa någon sorts av Easy boots till min häst. Han är 4 år och har aldrig varit skodd men han ömmar på vissa underlag nu när han rids.(Var inte mycket riden när jag köpte honom för 2 månader sedan). Vill inte börja spika i honom utan är sugen på att testa någon sorts boots. Rider på alla möjliga underlag som grusvägar, skogsvägar, asfalt, blött, surt och torrt. Vilka boots är lämpligast då? Vill få del av era erfarenheter och kommentarer.

Sv: Easy boots?

vi hade en häst på foder där ägaren inte ville sko. så hon köpte boots ist till henne. men de blev så att vi skodde ändå. för bootsen va helt värdelösa! dom ramlade av i galoppen o vi spännde ändå trådarna som höll i de hela men de gick ändå inte o sen gick dom sönder o de va bara massa strul hela tin. så ja skulle inte köpa boots igen. ja vet inte va vi hade för sort men ja tyckte iaf inte om dom :crazy::angel:

De ska ha förbättrat bootsen så att de sitter med någon slags halvstrumpa som man knäpper om karleden. Den enklaste modellen är utan sådan "strumpa". Oroar mig också för att de inte ska sitta på och hur hästen reagerar när den "slänger" omkring om den lossnar.

Jag har Easy Boots Bare till min häst, och är jättenöjd med dem :love: Har aldrig haft ngr problem med att de skulle ramla av, och då har vi ridit på alla typer av underlag.

Nu använder jag dem inte, tyckte att hästen började ömma även när jag inte red, så nu är han istället skodd.

okej aa då kanske dom fungerar bättre. bara nyfiken vrf vill du inte sko honom?:P

Jag har Easy Boots Bare till min häst, och är jättenöjd med dem :love: Har aldrig haft ngr problem med att de skulle ramla av, och då har vi ridit på alla typer av underlag.

Nu använder jag dem inte, tyckte att hästen började ömma även när jag inte red, så nu är han istället skodd.

de verkar ju som om de blir samma resultat i slutändan ändå att man skor :p

Skulle vara så himla skönt att slippa skor. Hästen behöver ju bara skor när man rider och hur många procent av hästens tid rider man? I hagen och i box klarar de ju sig alldeles utmärkt utan skor och det är ju konstaterat att skor hämnar hovens naturliga rörelse och blodcirkulation. Har haft egna hästar i 12 år och alltid haft dom skodda. De hästarna jag har nu är en skodd fram och den andra är som sagt aldrig skodd och därför vill jag testa ett annat alternativ. Vore skönt att slippa sömtrasiga hovar och tappskor.

de verkar ju som om de blir samma resultat i slutändan ändå att man skor :p

Nej, det vet jag inte om jag håller med om. Vissa hästar fungerar säkert ypperligt utan skor och andra inte. Jag har 2 hästar, varav den ena inte kunde vara barfota just nu, för mkt slitage på hoven och därför blir han öm. Den andra är barfota och ömmar ingenting. Om det gick skulle jag gärna ha båda barfota.

Om hästen inte ömmar så är boots ett väldigt bra alternativ till skor tycker jag.

Provade easyboots till hästarna men de tappades hit o dit så jag köpte en annan storlek o de tappades oxå. Nu har han skor. Önskar att jag inte köpt bootsen, totalt tror jag att jag betalade 3 000 kr o det funkade inte.

Funderar på att köpa någon sorts av Easy boots till min häst. Han är 4 år och har aldrig varit skodd men han ömmar på vissa underlag nu när han rids.(Var inte mycket riden när jag köpte honom för 2 månader sedan). Vill inte börja spika i honom utan är sugen på att testa någon sorts boots. Rider på alla möjliga underlag som grusvägar, skogsvägar, asfalt, blött, surt och torrt. Vilka boots är lämpligast då? Vill få del av era erfarenheter och kommentarer.
Våran ponny är 25 år och rids inte så mycket. Därför så köpte vi boots till henne. Dom fungerar jätte bra på henne.

Senast ändrad:

Easyboot epic fungerar jättebra och med rätt storlek så sitter de hur säkert som helst.

Ja, då är frågan om man ska köpa epics eller bare? Min häst har väldigt runda hovar. De är lika breda som långa så vilka boots sitter bäst? Epics ska vara lättare att sätta på men bares har bättre passform eller?

På den amerikanska tillverkarens hemsida finns mycket bra info även filmer hur de används och sätts på. http://www.easycareinc.com/
Jag tycker epics är mycket lättare att sätta på än bare. storlekarna är samma.

Senast ändrad av en moderator:

I hagen och i box klarar de ju sig alldeles utmärkt utan skor och det är ju konstaterat att skor hämnar hovens naturliga rörelse och blodcirkulation. .
Det där är bara skräckpropaganda!:crazy:
Det är bara skadligt att sko om hästen skos illa och för sällan.;)
En korrekt skodd häst hämmas inte så det är skadligt.
Tvärtom kan skorna göra att hästen rör sig mer naturligt och avslappnat ,med resultat att dels hovarna mår bättre och hästen slappnar av i muskulatur och att ledernas naturliga stötupptagning funkar som den ska,en öm häst spänner sig och leder,muskler och ligament tar stryk.
Ibland kan det va mer naturligt och hälsosamt för hästen att skos!
Jag har sett massor av hästar där hovarna breddat sig och fått bättre form med skor,vilket bevisar att skor inte är skadligt!
Det är hur de används!
Boots kan ge fula klämskador och skav om de inte passar och jag tror det är skadligt att utsätta hästen för för stora förändringar,vilket boots faktiskt gör.
Boots kan va rejält skadliga för en häst.
Ville bara säga det.;)

Bra och intressant hemsida. Blir mer och mer övertygad att testa. Vet ni någon bra återförsäljare i Sverige?

Det där är bara skräckpropaganda!:crazy:
Det är bara skadligt att sko om hästen skos illa och för sällan.;)
En korrekt skodd häst hämmas inte så det är skadligt.
Tvärtom kan skorna göra att hästen rör sig mer naturligt och avslappnat ,med resultat att dels hovarna mår bättre och hästen slappnar av i muskulatur och att ledernas naturliga stötupptagning funkar som den ska,en öm häst spänner sig och leder,muskler och ligament tar stryk.
Ibland kan det va mer naturligt och hälsosamt för hästen att skos!
Jag har sett massor av hästar där hovarna breddat sig och fått bättre form med skor,vilket bevisar att skor inte är skadligt!
Det är hur de används!
Boots kan ge fula klämskador och skav om de inte passar och jag tror det är skadligt att utsätta hästen för för stora förändringar,vilket boots faktiskt gör.
Boots kan va rejält skadliga för en häst.
Ville bara säga det.;)

Att sko en häst som inte varit skodd innan innebär ju också en stor förändring för hästen. Man får väl ta allt med en nypa salt och det som passar en häst kanske inte passar den andra osv.... Vi har ju av gammal vana alltid ansett att hästar måste ha skor och det är säkert svårt att tänka om. Kan tänka mig att bootsen hämnar hovrörelsen också men bara när den är på - inte 24 h om dygnet som fallet är när det gäller tradiotionell skoning.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 763
Senast: Lobelia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka