E-vitamin i lucern

pastejja

Trådstartare
Jag har letat och letat och hittar bara att det finns mycket E-vitamin i lucern, men inte hur mycket? Någon som kan hjälpa till? Är det skillnad på hack och pellets?
/U

Sv: E-vitamin i lucern

Jag tippar på att det skiljer sig från parti till parti (vilken mark den växt på skördetidpunkt osv), därför bryr man sig inte om att analysera innehållet av vitaminer i lucern.

En bra länk för innehåll i foder är denna norska site http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php?dyr=hest&fortype=6&env=Fortype&fornr=320

Dock inga siffror på vitamininnehåll i lucern!

I en annan tråd har HH skrivit följande:
Nedan har du en del av de ämnen lusern innehåller. Växten tillhör de som ackumulerar mineral. Halten av olika sådana är helt beroende på marken där plantan växt. Å andra sidan vill den inte växa på kalkfattiga marker så man kan nog lita på att den alltid innehåller rätt mkt kalk.

3'-Methoxycoumestrol, 3-Methylbutanol, -O-Methylcoumestrol 4-Amino-Butyric-Acid, 11,12-Dimethoxy-7-Hydroxycoumestin, Acetone, Adenine, Adenosine, Alfalfone, Alpha-Spinasterol, Alpha-Tocopherol, Amylase, Arabinose, Beta-sitosterol, Betaine, Biochanin-A, Butanone, Calcium, Campesterol, Chlorophyllide-A, Choline,Coagulase, Coumestrol, Cryptoxanthin, Cycloartenol, Cytidine, Daidzen, Daphnoretin, Erepsin, Folacin, Formononetin , Genistein, Guanine, Guanosine, Hederagenin, Hentriacontane, Hypoxanthine, Inosine, Inositol, Invertase, Isocytosine, L-Homostachydrine , L-Stachydrine, Limonene,Lucernol, Lutein, Magnesium, Malic-acid, Malonic-acid, Manganese, Medicagenic-acid, Medicagol, Molybdenum, Myristone, Neoxanthin, Niacin, Octacosanol, Oxalic, Pectin, Pectinase, Pentanal, Peroxidase, Phaeophorbide-A, Phosphorus, Potassium, Propanal, Protein, Pyridoxine, Quinic-acid, Riboflavin, Ribose, Saponin, Sativol, Selenium, Shikimic-acid, Silicon, Soyasapogenols, Stachydrine, Stigmasterol, Succinic-acid, Tannin, Thiamin, Triacontanol, Tricin, Trifoliol, Trigonelline, Trimethylamine, Tryptophan, Violaxanthin, Vit-E, Vit-K, Xanthophylls, Xylose, Zeaxanthin

HH

Hittade också detta i samma tråd:
Jag kan svara på en del. Källa Christina Plancks bok.

Koppar 8mg
Zink 20mg
Selen 0,02mg
Mangan 40mg
A-vit 25mg
D3-vit 1000ie
E-vit 90ie

Det kanske kan vara ett riktvärde!

Nu blev det mycket mer än det du frågade om!

Sv: E-vitamin i lucern

Oj ja men tack! Det var ju betydligt mycket mer än jag bad om :).
Nu ska jag bara leta upp hur mycket det är som behövs.
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 812
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka