E-vitamin & B-vitamin

P

Pimsen

Hört väldigt olika här nu.

Jag har gett min häst B-vitamin vid pälsfällning och pälssättning för att hjälpa till, vilket har gett bra resultat då han fällt sin päls snabbt och satt päls snabb.

Gav även e-vitamin då jag först fick höra att det är bra för lederna för äldre hästar (min är 17 år) och att det hjälper till att mjuka upp musklerna vintertid, sen fick jag höra att det enbart är till högpresterande hästar och att det fyller ingen funktion för mig att ge detta till min häst, utan att jag bara kastar pengarna i sjön. Vad vet ni om detta? tacksam för svar

Sv: E-vitamin & B-vitamin

B-vitamin kan göra hästen väldigt het. Får hästen i sig rätt foderstat och pälsen är blank o fin finns ingen anledning att stoppa i dom en massa extra preparat och just B-vitamin går rätt upp i huvudet om det blir överskott. Njurarna får bara mer att arbeta med och har man då en äldre häst så bör man tänka sig för.

Det finns något som heter Glukosamin som sägs vara bra för lederna på gamla hästar, men inget som är dokumenterat.
Vill man köra en omgång för lederna så går det bra med en kur av devils relief en till två gånger om året. Det har i allafall bevisad effekt.

Oftast så ger man B-vitamin vid pälssättning och fällning samt vid mag-tarm störningar. E-vitamin ger man till hästar med muskelproblem, och till hästar som får syrat, ensilerat foder. Om du vill ge din häst e-vitamin så gör det, min gamla häst får också det och hon blir bättre i muskulatur och leder! Om du har ett vinnande koncept som inte kostar skjortan varför ändra på det!?

Jag gav min förra ponny B-vitamin pga att hans pälsfällning hade blivit rubbad då vi hade rakat honom för sent och det satt kvar till året efter. Så då gav vi det till honom när han skulle börja sätta päls och tyckte det funkade bra! Ger nu E-vitamin till min nya häst, då hon inte har mycket muskler så vill hjälpa henne med att få igång det. Kör på du! Eftersom att du aldrig kan ge för mycket av varken B eller E så spelar det ju ingen roll, om du nu tycker att det funkar! :)

B-vitamin är ganska bortkastade pengar!
För att det ska ha någon effekt måste hästen ha brist på b.vitamin, något som är väldigt sällsynt.
Skulle häste nu ha brist på det bör man ge en b-vitamin injektion i blodet för att få effekt.

får hem en 2 årig hingst snart. han kommer att få gå i sommar oxå men sen ska han börja ridas in. när kan man börja ge e- o-b -vitamin som först? innan lr under tiden som han kommer att sätta muskler?

sudden2006 skrev:
B-vitamin kan göra hästen väldigt het. Får hästen i sig rätt foderstat och pälsen är blank o fin finns ingen anledning att stoppa i dom en massa extra preparat och just B-vitamin går rätt upp i huvudet om det blir överskott. Njurarna får bara mer att arbeta med och har man då en äldre häst så bör man tänka sig för.

ja har hört att man aldrig kan ge för mycke b-vitamin, att överskottet kissar hästen ut.
att dom blir heta av b-vitamin har heller aldrig hört.
hur skulle dom bli de?

Om du tycker att B-vitamin är bortkastade pengar så har du aldrig fått uppleva vilka underverk den kan göra. Min 12-årige halvblodsvalack får foderjäst nästan året om, så någon vitaminbrist lär han knappast lida. Ändå blir han enormt hängig vid pälsfällningen. En gång hände det just när en tränare kom över en helg. Som tur var, kunde jag få en spruta av tränaren. Sen hade jag en fräsch, pigg häst inom några timmar! Jag har sett samma sak hända flera hästar i vårt stall.

B-vitamin ges intramuskulärt, inte i blodet. Annars skulle inte lekmän kunna få ge det.

Att B-vitamin skulle gå upp i huvudet har jag aldrig hört, låter väldigt konstigt. Man behöver inte ge extra b-vit hela året, men vid pälsbyte, foderbyte, stressituationer är det bra, och som Uddatyp säger så kissas överskottet ut.
Min häst sträckte sitt knä när han var två, i hagen. Fick då en 2-veckorskur av vet, som jag skulle ge med sprutor två ggr/dag. Han repade sig riktig fort efter det, med tanke på hur lång tid en uttänjd sena kan ta på sig att bli bra igen. :D

E-vitamin ger man till hästar i hård träning, det hjälper till vid muskelsättning, har aldrig hört att det kan hjälpa stela muskler, men det låter ju inte helt konstigt, kan mkt väl tänka mig att det är så!

Men B-vitaminer kan man ju inte ge för mycket av men jag har hört att man absolut inte ska ge för mycket E-vitamin eftersom det är en fettlöslig vitamin...eller?

Precis, e-vitamin lagras i kroppen (celler, lever??? jag vet inte :confused: ) nånstans iaf :angel: och är giftigt i för stora mängder, men det ska till ganska mycket för stora mängder för att hästen verkligen ska bli förgiftad, så chansen är inte så stor... De är ju inte precis dl-mått man ger :rofl: :rofl:

bombibittIII skrev:
Men B-vitaminer kan man ju inte ge för mycket av men jag har hört att man absolut inte ska ge för mycket E-vitamin eftersom det är en fettlöslig vitamin...eller?

Precis så har jag också förstått att det är.
B-vitamin är vattenlöslig och överskottet kissas ut.
E-vitamin är fettlöslig och får inte överdoseras. Vad som händer om man gör det vet jag inte.

En allmän fråga: Vilket B-vitaminpreparat är bäst enligt er ?
Dito gällande E-vitamin?

Jag ger Tokosel som innehåller både selen och e-vitamin. Min veterinär rekommenderade selentillskott eftersom hon menar att jordarna i den delen av landet där jag bor är selenfattiga.

Hästar producerar B-vitamin själv så det behöver man inte ge dem för pälsen.Om man vill hjälpa dem vid pälsfällning är det bättre att ge protein,ex lucern.
E-vitamin hjälper till att hålla musklerna mjuka om de inte får för mkt då ger det motsatt effekt dvs de blir hårda i musklerna.Ge e-vitamin när du gjort hårt jobb på hästen så den får mindre träningsvärk men det är inget man ska ge hela tiden iom att de inte kan göra sig av med överskott.

tott skrev:
En allmän fråga: Vilket B-vitaminpreparat är bäst enligt er ?
Dito gällande E-vitamin?

Jag upplever att det som har bäst effekt (snabbast) har varit Shy Feeder, men numera använder jag Emin istället då det inte ens kostar hälften så mycket, och jag är fullt nöjd med resultatet.
Ger B-vitamin under fällning av vinterpälsen, nån enstaka gång vid fällning av sommarpälsen, och det har haft STOR effekt på mina hästar!
Sen kan folk envisas med att säga att det är meningslöst så mycket de vill..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästvård Hejsan! Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två...
Svar
11
· Visningar
5 181
Senast: DGjumping
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
3 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30