e-ticket flyga?

lillsmurfagirl

Trådstartare
Var hur många år sedan jag reste sist och nu är det dags nästa vecka! Längtar sååå! Ska flyga själv. Jag köpte en "e-ticket", är dock lite orolig hur det fungerar när man kommer till flygplatsen:o

Hur fungerar det när man checkar in? använder man sitt kort då?
Hur fungerar det vid gaten?

Tack!!

/ovan flygare..
 
Sv: e-ticket flyga?

Vid gaten använder du det boardingcard du får vid incheckningen. Checkar du in hemifrån skriver du ut boardingkortet och tar med dig.

Om incheckning: det brukar stå på biljetten och den skall du ha fått via mail. Jag brukar för säkerhets skull printa ut en kopia på den och ta med, men ofta behöver man egentligen bara bokningsnumret. I alla fall i Sverige. Här kan det även funka med biljett i mobiltelefonen. Skall man utomlands krävs ofta en utprintad kopia. På egyptiska flygplatser t ex kommer man ibland inte genom säkerhetskontrollen in på flygplatsen om man inte har ett papper med sitt namn och ett flightnummer.

Om du har kopplat biljetten till ett visst kort (vilket man kan göra t ex om man handlar direkt från vissa flygbolag) så skall det räcka. Dock har jag hittills ingen personlig erfarenhet av detta, gjorde det precis nyligen för första gången själv och har inte varit iväg på den resan ännu.

Sammanfattningsvis är det olika och beror på destination, flygbolag och resebyrå. E-ticket betyder egentligen att du får biljetten skickad till dig digitalt, inte att du inte behöver papper alls. För säkerhets skull är det alltid bra att ta med en kopia.
 
Sv: e-ticket flyga?

De gånger jag flugit har det räckt att visa passet i incheckningen. Men skriv ut för säkerhets skull.

"För säkerhets skull"?

I vissa fall är det helt nödvändigt. Vi vet ju inte varifrån vart eller med vilket bolag TS ska flyga. Om man t ex flyger med Ryan Air kostar det rätt mycket (ca 500) att inte ha checkat in hemma och ha med utskrivet boardingkort. När jag for på semester för tre veckor sedan (charter) så fanns ingen manuell incheckning. Den skulle göras i automat. Då behövde man ingen utskrift, men väl sitt bokningsnummer. På resmålet däremot krävdes utskrift av biljetten för att kunna checka in på hotellet.

Att antyda att det kan räcka att visa passet i incheckningen (som ofta är automatiserad) är en ordentlig förenkling.
 
Senast ändrad:
Sv: e-ticket flyga?

Alla flygbolag har sina egna lilla sätt, är det inrikes, inom norden eller övrig utrikes?
 
Sv: e-ticket flyga?

Tack för alla svar!

Jag ska flyga till och från Holland med SAS. Jag har skrivit ut det jag fick på mailen för säkerhetsskull. Det är kopplat till mitt visakort om det gör någon skillnad.
 
Sv: e-ticket flyga?

Med SAS brukar man kunna checka in på nätet 22 h före avgång. Detta rekommenderas. Då får du även välja plats.

Du skriver ut boardingkortet och tar med dig. Om du skall checka in bagage går du till droppet på flygplatsen, lämnar bagaget och så sätter de på bagagetagen och du får ett kvitto (liten klisterlapp - håll ordning på den!). Alternativt skriver man själv ut bagagetagen i incheckningsautomaten på flygplatsen och går sedan till droppet. Jag har varit med om båda tror jag.
 
Sv: e-ticket flyga?

I bokningsbekräftelsen har du en 6 tecken lång bokningskod bestående av siffror och bokstäver (ex YK2EP3). Med hjälp av den kan du checka in på SAS hemsida tidigast 22 h innan avresa. Med den kan du också, när du kommer till flygplatsen, checka in i automat eller skriva ut boardingkort från automat. Du kan alltså checka in hemifrån och sen skriva ut boardingkort när du kommer till flygplatsen. Så brukar jag alltid göra. I regel räcker det att ha den här koden, som inte bara SAS utan nästan alla (europeiska?) flygbolag utom ger ut, samt legitimation. Ryanair undantaget, samt regionalflyg som ofta inte har automater.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp