E-legitimation.

Enya

Trådstartare
Mamma har bankerna Nordea och SE-banken och har svårt för att få ordning på det här med e-legitimation med bankerna. Det funkar inte. Jag har också försökt, en det är inte alls som med swedbanken som jag har. Har också Nordea men har inte e-legitimation från dem.

Jag tycker att det är så smidigt att logga in på Apoteket och Mina Vårdkontakter och göra ärende där och ha koll på när jag kan hämta ut mina mediciner och förnya recept utan att sitta i telefonkö i 45 minuter som hon gjorde i tisdags för att förnya recept. Jag tycker att hon ska använda de funktionerna eftersom de är smidiga och tar lite tid i anspråk. Man kan använda sig av lösenord och sms vid Mina Vårdkontakter, men det verkar vara lite svårt för mamma kan jag tänka mig. Hon är inte så teknisk.

Jag undrar lite grann, kan man ha e-legitimation via annan bank man inte tillhör? Finns det någonstans man kan ha e-legitimation utan att vara kopplad till någon bank? Hur är det med Telias, ser att det står med, ska man ha konto där och ha telefon/vad nu annat där för att få det?

(min dator krånglar med mina m, så jag kan missa den bokstaven ibland)

Mobilt bankId är guld! Kan man använda när man sitter vid datorn också, bara man knappar in sin kod på telefonen :)
Nackdelen är ju om man inte har en smartphone då

Tillägg:
Jag kom inte heller överens med e-leg, har länsförsäkringar.. Alltid var det nåt som var fel.. Så faktiskt upplever jag den mobila mycket enklare att förstå sig på (så inte just faktum att telefon är inblandat avskräcker från att prova, för så tänkte jag också länge innan jag gav det en chans)
Mamma har bankerna Nordea och SE-banken och har svårt för att få ordning på det här med e-legitimation med bankerna. Det funkar inte. Jag har också försökt, en det är inte alls som med swedbanken som jag har. Har också Nordea men har inte e-legitimation från dem.

Jag tycker att det är så smidigt att logga in på Apoteket och Mina Vårdkontakter och göra ärende där och ha koll på när jag kan hämta ut mina mediciner och förnya recept utan att sitta i telefonkö i 45 minuter som hon gjorde i tisdags för att förnya recept. Jag tycker att hon ska använda de funktionerna eftersom de är smidiga och tar lite tid i anspråk. Man kan använda sig av lösenord och sms vid Mina Vårdkontakter, men det verkar vara lite svårt för mamma kan jag tänka mig. Hon är inte så teknisk.

Jag undrar lite grann, kan man ha e-legitimation via annan bank man inte tillhör? Finns det någonstans man kan ha e-legitimation utan att vara kopplad till någon bank? Hur är det med Telias, ser att det står med, ska man ha konto där och ha telefon/vad nu annat där för att få det?

Visst är bankid bra :) Tyvärr tror jag inte heller mobilt är något för henne trots att hon har smarthphone. Hon kan inte riktigt hantera den lika bra som en dator.

Men jag förstår inte varför Nrodeas ska vara så svårt att få ordning på.

Nordeas E-leg är krångligt. Man måste ha dosa och kort tillgängligt.

Jag har haft Swedbank och har nu länsförsäkringar bank.
Himla enkelt. Funktionen finns som fil på datorn.

Jag är tvungen att ha bank-ID på jobbet för att komma åt Arbetsförmedlingens system. Smidigt med ett ID som finns installerat på jobbdatorn då.

Det enda krångel jag har är att bank-ID bara funkar i den webläsare man skapade det i. Jag använde IE när jag laddade hem ID:et och kaninte använda det i varken Crome eller Mozilla. Bara Explorer.

@Enya - jag vet inte vart ni fastnar, men en bra sak att veta är att man bör använda IE när man installerar, Chrome som jag normalt använder fungerar inte. Det gäller bara nerladdning och installation, sen spelar det ingen roll vilken webläsare man använder.

Sen är det ju det där med att man ska installera Nexus Personal på datorn innan man själva bankID, men det gissar jag att ni gjort?

Det är synd om ni fastnar med installationen för det är jättesmidigt att ha e-legitimation tycker jag!

Om din mamma skaffar id-kort från Skatteverket så följer det med en e-legitimation på kortet. Det behövs också en kortläsare (tror Telia säljer den).

Jag installerade mitt med Firefox, det gick bra.
Jag var tvungen för att söka mitt EU-stöd.
För egen del så har jag det på ett gammalt tröskverk som står hemma.
Det blir svårt att stjäla på det viset.

Det är kanske bara Chrome som inte fungerar (Firefox har ju sina fördelar :)), men jag har för mig att Nordea rekommenderar IE. Jag satt själv och svor en aning innan jag läste igenom instruktionerna lite bättre...

När jag höll på med Nordeas e-leg på fil så var det bara IE som gällde, därför gick det inte alls om man hade OS X. Men sen de införde Mobilt BankID så har jag inte hållit mig uppdaterat med hur det fungerar.

Såg att de nu har alternativen e-leg på kort, Mobilt BankID och BankID på fil. Det kanske betyder att de har gått ifrån sin egna e-leg på fil och nu har BankIDs? Underbart isåfall, det har jag försökt tjata på dom att göra i många år nu..
(Googlade på det och det är gäller sen 17/3 iår, https://www.bankid.com/sv/Aktuellt/Nordea-e-legitimation-blir-BankID/)

Om din mamma har SEB så är det väldigt enkelt, då får man med en liten dosa att stoppa sitt VISA-kort i. Kolla bara på kortet så att det har en symbol på baksidan där det står BankID annars måste hon ringa banken o begära ut ett nytt kort. Sedan kan bara sätta i kortet i dosan o välja logga in. Därefter ber dosan om kod. Då använder man sin vanliga pinkod som man betalar med i affären.

Hoppas det ordnade sig lite grann nu.

Nordeas "fasta" e-leg är mycket enkelt att använda, som skrivet ovan får man hålla sig i IE. Man installerar programvaran till e-legget och sedan får man använda dosan när man är inloggad på sin sida på Nordea för att få e-leg, därefter behöver man bara komma ihåg sin kod, fungerar utmärkt för mig både för att deklarera och gå in på mina vårdkontakter.

@Lukaskatt SEB har nu en annan slags dosa som man inte behöver kort till. Man programmerar den med en personlig kod och sen använder man den till alla bankärenden. Jättesmidigt, man får instruktioner på skärmen hela tiden.

F att gå till grundfrågan: Mobilt bank-id är SÅ mycket smidigare än e-legitimation!

Tack för svar!

Det är det här skitet med kort och dosa som ställer till det. Nexus har vi installerat, men något är det som krånglar. Jag minns inte exakt nu, men vi är tre personer som försökt och det går inte. Jag minns inte med SEB, hon har inte visa där på den banken och då funkar det kanske inte?

BankID som jag har via Swedbank är SÅ simpelt, är det alltså nytt på Nordea sedan mars? Efter dess har vi inte testat, i så fall får vi testa det istället ju.

Men vad innebär mobilt bank-id? Hon är inte så världsvan med telefoner och ser dåligt, så är det krångligt för en gammalt tant med läsglasögon och som inte komer överrens med sin telefon?

Nordea är en jävla skitbank egentligen.....

Mobilt bank-id: du installerar en app på din telefon, helt enkelt. Dessutom en bank-app. Sen loggar du in på bankappen som då lotsar dig till bank-id där du slår in din kod. När koden är inslagen åker du tillbaka till banken och kan se dina konton + göra ärenden. Så funkar det för mig iaf (har iphone). Jag skaffade mobilt bank-id via SHB men har nu bytt till SEB, och det var inga problem. Enligt min åsikt väldigt enkelt och smidigt - en sexsiffrig kod att hålla reda på.

Dessutom kan du använda det mobila bank-id:t istället för e-legitimation, i alla fall på skatteverket när jag testade igår.

Jag får hälsa från mamma att hon inte vill ha bank-id via mobilen. Hon sitter här nu och berättar att hon inte är vän med sin telefon alls, den är omständig, säger hon. :) Så det är inget alternativ.

(hon kan inte ens lägga på luren ordentligt ibland ;) )

Mobilt Bank-ID fungerar även att logga in på vanliga internetbanken med.

Då fyller man bara i sitt personnummer på Nordeas internetbank, öppnar appen som då har en knappsats framme där det står att man identifierar sig mot Nordea och så slår man sin kod. Sen kan man även signera köp eller överföringar där och då står det vilka belopp man godkänner.

@Enya - testa om Nordeas BankID är lättare nu är det var tidigare med e-leg! Jag är också sugen på att testa när jag får tid.

*kl*
Jag förstår inte riktigt vad ni gör? Har Nordeas e-leg på datorns sedan länge... inget krångel med dosor eller annat. Du måste ju bara inloggad på internetbanken när du laddar ner e-legget men sedan fungerar det ju bara.

Liknande trådar

Äldre Ja, tjänsten som finns på nätet alltså? Använder ni den ofta? Till vad? Känns det smidigt eller krångligt? Själv är jag kluven. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka