E.L Skoning?

C

CBJack

Fick inga svar utav Ts i en annan tråd ang E.L så jag startar en egen då jag är mycket nyfiken och vet att det finns en del hovslagare på forumet som kanske kan hjälpa och säkert en hel del andra erfarna också.

Nu undrar jag vad denna skoning går ut på eg:
Vad vill man uppnå? Överullning, stöd etc
Är det kanske rentav lämpligt att sko en liten tung ranchhäst som behöver mycket "stöd" för att skadefritt kunna utföra ett arbete?
Krävs det någon specialkompetens utav hovslagaren i att sko på detta sätt?

Berätta vad ni vet för en oinvigd som vill lära sig så mycket som möjligt, inga hovar ingen häst som vi alla vet...

Sv: E.L Skoning?

Tack för siden.
New Age hovslager spåk som jag inte förstå.
Igen anning vad EL ska vara.
Az

Nu undrar jag vad denna skoning går ut på eg:
Vad vill man uppnå? Överullning, stöd etc
Krävs det någon specialkompetens utav hovslagaren i att sko på detta sätt?

Berätta vad ni vet för en oinvigd som vill lära sig så mycket som möjligt, inga hovar ingen häst som vi alla vet...

Personligen använder jag Equi-Librium skon, utan kappor, framförallt på plattfotade hästar med understuckna trakter och långa tår.

Skon är väl urskålad på hovsidan för att minimera risken för sultryck vilket är tacksamt på tunnsulade, plattfotade individer!

Vidare är den avrundad i tådelen från andra sömhålen för att underlätta överrullningen.

Man behöver ingen "specialkompetens" förutsatt att man är en normalbegåvad hovslagare kapabel att utföra en fysiologisk verkning.

Efter en korrekt verkning placeras skon centrerad över hovleden.

Ps. Normalbegåvad hovslagare = stark i ryggen, svag i sinnet :laugh::laugh:

Tack för svar :p Min Paint har understuckna trakter i bak, så då skulle denna sko kunna fungera på honom när det är dax. Men jag antar att det är lika bra att sko med samma runt om

Liknande trådar

Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 275
Senast: axel
·
Hästhantering Är helt rådlös och behöver verkligen tips. Har en häst som är trasslig att sko. Från början när jag köpte denna häst var det inga...
2
Svar
28
· Visningar
5 605
Senast: cejay
·
Hästvård Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått...
Svar
7
· Visningar
1 746
Senast: axel
·
Hästvård Som jag nämde i en annan tråd så lovade jag att återkomma i en ny tråd om fysiologisk skoning med E.L. Bakgrunden är en en (har jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
18 415
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar