Dyr kissemiss

Sablar22

Trådstartare
Jag satte nästan kaffet i halsen,
såg en annons på blo**et om en ny
ras i Sverige.
18.000:- kostade en kattunge av den rasen :eek: :eek:
och dom var inte ens fina.

Seriöst, känner ni någon eller skulle ni köpa en
så dyr katt ?

Sv: Dyr kissemiss

Morsan köpte en raskatt för 6500kr vilket jag tyckte var alldeles för mycket redan det, så 18000kr...? Nej, det skulle jag inte lägga på en katt. Inte ens hästen var så dyr!
Vad var det för ras? *nyfiken*

Ja, jag känner de som skulle köpa katt för så mycket. Uppfödare då, känner ingen icke-uppfödare som vill lägga ner så mycket pengar på en katt.

Skulle jag köpa en katt för så mycket pengar skulle jag satsa på att importera, men så är jag uppfödare och är väl kanske villig att spendera lite mer pengar än icke-uppfödare på en avelskatt.

Jag antar att det var en sphynx du såg annons på och de är än så länge rätt ovanliga i Sverige och det importeras mycket, därav de höga priserna.

Elionor: Hur kommer det sig att du tycker att 6500:- är för mycket för en katt? Vet du vad det kostar att föda upp katter?

Jag känner en sphynxuppfödare, de kan se lite suspekta ut på bild men gå till en utställning och hälsa på en live istället så kanske du ändrar uppfattning.

Ja, jag är lätt beredd att ge runt 20.000:- för en blivande avelskatt av bra och ovanliga linjer. Min avelshona kostade bara 8500:- att ta in, hankatten på sin tid (mer än 10 år sen) runt 50.000:-.

Uppfödningskostnaderna per unge av en ovanlig ras kan ligga på runt 10.000:- om det vill sig så. Vi tar i dagsläget bara 6000:- för våra ungar, och det är på tok för lågt för att kunna fortsätta aveln i fler generationer, på 8000:- kanske det går.

Jag har förståelse för att uppfödare är beredda att lägga en del pengar på avelskatter.Betänk att hundpriser oftast också ligger en bra bit över kattpriserna, även för små raser o det är ju folk beredda att betala. Betalade själv bara 3000:- per katt för mina två perserkatter. Men vilken kattras föder du upp som ligger så pass högt i pris?

Korat. Vi ligger inte högt i pris i Sverige (5-8000:-, ganska exakt genomsnittspris för korthår). Vi är i dagsläget två uppfödare i Sverige, och för att få in obesläktade katter är import från usa eller thailand nödvändigt (och de thailändska katterna förstör typen ett par generationer men det är smällar man får ta). De dyra raserna är sådana som har en större marknad, det är helt klart tillgång och efterfrågan som påverkar prisbilden.

Det tråkiga är när priserna inte följer uppfödningskostanderna neråt när rasen blir vanligare, jag tycker att man kan se de tendenserna i flera fall. Man tar fortfarande "fantasisummor" för ganska mediokra katter för att folk redan vet att det är en dyr ras, trots att uppfödningskostaderna sjunker betydligt när de blir etablerade.
6-8000:- är vad det kostar att föda upp om man ska göra allt rätt, så det är ett befogat pris på de flesta raser.

Gäller det avelsarbete så skulle jag lugnt kunna lägga ut det, men nu är jag inte intresserad av det utan har katt för att jag älskar dem och hade älskat dem oavsett om de kostar noll kronor i inköp eller 10 000.
Mina har alla vart gratis i inköp förövrigt, men det är ju inte gratis att ha katt för det, kastreringar, försäkringar och mat kostar.
Katterna kostar runt tusenlappen i månaden (ungefär).

Sol skrev:
Elionor: Hur kommer det sig att du tycker att 6500:- är för mycket för en katt? Vet du vad det kostar att föda upp katter?

Jag tycker det är för mycket för att jag är nöjd med mina huskatter och jag är inte intresserad av raskatter. Därför är jag heller inte beredd att lägga ut en sådan summa. Att det finns människor som är beredda att göra det har jag inget emot och lägger mig inte i, det är deras val. Och nej, jag har ingen aning om vad det kostar att föda upp katter med stamtavlor. :)

Tillägg: eftersom jag inte alls är insatt i raskattaveln kanske jag heller inte är "lämplig" att lägga i mig i diskussionen. Jag är bara kattägare och har inte mer än så att bidra med.

Absolut! Har den nått speciellt, t.ex nya linjer så skulle jag lätt kunna betala det. Troligen blir det import för mig när jag har möjlighet attköpa ny hona och jag funderar på långväga import i så fall. Så jag räknar med en 15-20.000:- för en katt med alla kostnader runt importen.

Jag tycker ni är helfräcka :)
Har lite svårt att själv tänka mig att hosta upp
18 laxar för en katt.
Inte för att jag inte tycker dom är värda det,
tvärtom! Men just kanske för att jag inte är
van att se dom siffrorna i kattsammanhang.
Vanligtvis ser man ju annonser kring 6-8.000:-

Det är ju dom vanligaste priserna på katter. Men vissa raser är ovanliga, kräver mycket importer för att rasen ska överleva. En vuxen hane som lämnat bra avkommor utomlands kostar ca 20-25.000:- i bara inköp.

Jag kan bara tala om att min avelshane Junior inte var billig...men så är han också en av 2 !!! i landet av den varianten i rasen Scottish Fold.
Den andra är hans kullbror, som uppfödaren behöll.

Nu finns det knappt 50 st Scottar i landet i alla varianterna.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve