Dynavena och foderstater

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare flummdumm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 913
F

flummdumm

Hej!
Just nu ger jag min D-ponny ( som tränas 2 gånger i veckan för tränare och rids 6 dagar i veckan samt tävlar minst 1 gång i månaden ) ½ mått ( ungefär det samma som ½ kg skulle jag tro, eller ½ liter om man så vill ) dynavena 3 gånger om dagen ( morgon, insläpp och kväll ) + 10kg hösilage uppdelat på 4 gånger om dagen (2kg morgon 3 kg lunch 3 kg insläpp 2 kg kväll ). Låter det som att min ponny saknar något eller låter det bra? Vad ger ni era hästar? Är det någon mer som ger dynavena?

Sv: Dynavena och foderstater

Vad har du för ts på hösilaget? och vad har du för värden?
Jag skulle ge mer hösilage på kvällen, kan tänka mej att det blir några timmar utan grovfoder om den bara år 2 kg då... När får de kvällsamt?

Jag vet inte några värden på hösilaget. Tiderna för fodring är ca 07.00, 12.00, 1700, 23.00 tror jag :)

Jag vet inte några värden på hösilaget.

Då så är det fullständigt omöjligt att svara på din fråga.

Med ett bra hösilage så behövs inget annat och med ett dåligt så kan man behöva hur mycket annat som helst.

Vår Kallblodstravare i D-ponnystorlek får 9kg hösilage och 4kg halm per dag och det innehåller allt som han behöver förutom litet selen och fosfor.
Men jag har ett förstklassigt hösilage så att jag kan räkna på det.

hur ser hästen ut i hull och muskler? har du någon bild?
Iaf så skulle jag ge mer hö på kvällen så hästen inte behöver stå utan mat så länge på natten...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
888
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka