Dvärggetter

S

Sweet

Ska få hem två små kastrerade dvärggetter snart och jag har några frågor. Har sökt på nätet men inte hittat alls mycket om dessa underbara små djur. :crazy:

Har en "fårhage" på gården, väldigt kuperat med mycket berg och sten och det växer även diverse träd och buskar där. (perfekt för getter antar jag?) Finns även ett fint litet "hus" där som skydd för regn som getter tydligen inte gillar. Frågan är, räcker det befintliga fårstängslet att hålla de små rackarna i hagen??

Finns det några buskar/växter som är giftiga för getter??

Ska dvärggetter stallas in på vintern eller klarar de sig med det huset i hagen? Det är ett ordentligt hus, fyra väggar, tak och en liten ingång. Inte isolerat dock.

Bästa kraftfodret för getter? Finns det färdiga blandningar? Havre och lucern har jag läst att dom gillar, ska man blöta lucernpelletsarna till getter också?

Tar tacksamt emot alla goda råd om hur man bäst sköter sina dvärggetter! :bow:

Har en "fårhage" på gården, väldigt kuperat med mycket berg och sten och det växer även diverse träd och buskar där. (perfekt för getter antar jag?)

Verkar perfekt! :)

Finns även ett fint litet "hus" där som skydd för regn som getter tydligen inte gillar. Frågan är, räcker det befintliga fårstängslet att hålla de små rackarna i hagen??

Nej, det tror jag inte, det är en STOR utmaning att hägna getter. :rofl: Försök med en rejäl eltråd över fårnätet till att börja med, men räkna med att det blir en ständig kamp att hålla dem på rätt sida staketet. :devil:

Finns det några buskar/växter som är giftiga för getter??

Isf äter de inte dem, mina åt tom upp en rhododenron utan att ta skada, den enda skadan som var skedd var att min fina buske aldrig mer blir sig lik. :devil:

Ska dvärggetter stallas in på vintern eller klarar de sig med det huset i hagen? Det är ett ordentligt hus, fyra väggar, tak och en liten ingång. Inte isolerat dock.

Jag är rätt säker på att huset duger till getterna!

Bästa kraftfodret för getter? Finns det färdiga blandningar? Havre och lucern har jag läst att dom gillar, ska man blöta lucernpelletsarna till getter också?

Mina åt ALLT inklusive förpackning ibland om de fick chansen. Jag tror det funkar jättebra med havre och lucern, men det de verkligen älskar är blad, getter är sk. browsers, alltså lövätare, så vill du fjäska så torka kärvar med löv på till vintern. Hö äter de men mina åt inte så mycket hö, det räckte med en jätteliten hög.

Hoppas du lyckas bättre än jag med dina små rackare, mitt torp lider fortfarande av sviterna efer dessa små illbattingar, det kräver en REJÄL portion humor från ägarens sida, det kan jag lova dej. Kan berätta att mina stod rätt som det var med framklövarna på fönsterbrädan och spisade begonior! :devil:

:D Ja, dom här små rackarna är riktigt tama och vill vara med jämt! Är dom lösa i trädgården och om man har dörren till huset öppen så går dom in där!

Fårstängslet är rätt så högt så vi får väl se om dom håller sig där, annars så får jag testa med en eltråd överst.

Det ska bli så roligt att få hem dom små liven, ska hämta dem nästa helg! :banana:

Mina höll sig inte innanför något staket och de åt allt de kom över. En dag låste jag in bocken i en box i stallet, kommer inte ihåg varför, och jag har galler längst upp ända till taket med undantag för en liten lucka där hästen kan sticka ut huvudet. Tror du inte uslingen hoppade ut genom det lilla hålet fastnade med benet i täckeshängaren och bröt benet. Benet fick spjälkas och han skuttade runt på tre ben, men inte ens som trebent bodde han i någon hage. Det värsta var att han lärde mitt föl hur man blir utbrytarkung, så nu gör hon som han, sänker huvudet, tar en jädrans sats och tjyvrusar tills staketet ger sig. :devil:
Nu var han iofs en stor bock, dina små kanske inte är så starka.
Andra saker mina käkade är:
Knopparna som nummerplåtarna på bilen har över skruvarna.
Vidrutetorkare.
Skattemärken på bilen.
Gipsplattor.
De hoppade gärna opp på motorhuven och tog sig en tupplur efteråt. :rofl:
De bröt sig in i hönsgården och åt upp hönsens mat, så jag fick dra massor av eltrådar runt hönsen.
Men de var alltid jätte :Dsnälla och stängades aldrig och de var så gudomligt söta att det var svårt att bli riktigt arg. :D

Kom på en ny fråga. :o

Vi har väldigt mycket rävar häromkring, de kan inte vara något hot mot små dvärggetter väl??

Och hästgrimmor i äkta nylon! :D Råkade glömma en grimma ute vid ridbanan och dagen efter så hittade jag den en bit bort söndertuggad! :eek: Tror minsann det var små glupska rävar som hade gjort slarvsylta av min grimma! :rofl:

Men kanske så faller små getter inte rävarna i smaken. :p

Ja, grimmor är goda :D...men förövrigt är fårstängsel lite förkastligt åt getter eftersom dom klättrar samt är utmärkta hoppare..fast mest klättrare. Och ett fårstängsel har ju ganska bra klättermöjligheter. Fast det kan ju funka också..det kanske är snälla getingar. MEN det finns ju olika storlekar på maskorna i ett fårstängsel, och en geting är mycket duktig på att klämma sig emellan för stora maskor. Vet inte riktigt trådhöjd för getter, men för får brukar det vara: 85,50 och 25 cm...det sistnämnda är för att lamm inte ska krypa under. Men nu är ju får inga direkta höjdhoppare, så om du väljer eltråd...så kan du nog höja en del på övre tråden..Men å andra sidan så: har man ett BRA aggregat och dragit sitt stängsel rätt, så brukar de flesta hålla sig inne.

Ja, jag får se vad som händer när dom kommer hem nästa helg. Förhoppningsvis så är dom inga utbrytarkungar! ;)

Vi hämtade dom i går och dom är helt underbart söta och snälla!! :love:

Dom fyller ett år i maj. De är helt vita med ljusa horn och de är supertama. Vi hade dom först i hagen när dom kom hem men sen fick dom gå med oss när vi grejade i trädgården och det gick jättebra. Dom är som hundar och följer oss överallt och dom har nosat på diverse blommor i trädgården men inte ätit några så det är ju bra! Däremot så trampar de runt överallt så några växter har väl blivit lite mos. :crazy: :smirk:

Dom har varit i sin hage i natt och har inte rymt därifrån än så det verkar som om de inte är några utbrytarkungar i alla fall.

Jag och min sambo är jättenöjda med vårat getköp än så länge för de är otroligt sociala och snälla djur! :)

Liknande trådar

Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: Dorinda
·
Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: majola
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar