Dvärgbandmask

Stinaelin

Trådstartare
Tycker ni att man bör avmaska sin hund mot dvärgbandmask även om man inte bor i de berörda områdena som man har hittat dvärgbandmask?

Vilka preparat ska man använda i så fall? Hur gör ni?

Varför inte vaccinera? Jag ska åka till ett område med både dvärgbandmask och hjärtmask med min valp, känns lite läskigt att inte vaccinera då?

Man kan inte vaccinera mot mask.
Däremot finns det preparat att ge i förebyggande syfte samt preparat som verkar avstötande mot sandmyggor/fästingar/loppor/löss men det finns INGET, absolut inget, som skyddar till 100% därför bör man tänka efter mycket noga innan man reser med hund till de endemiska områdena.

Tycker ni att man bör avmaska sin hund mot dvärgbandmask även om man inte bor i de berörda områdena som man har hittat dvärgbandmask?

Vilka preparat ska man använda i så fall? Hur gör ni?

Jag avmaskar inte. Undantaget om du ska resa utomlands, Norge tex har väl krav på avmaskat då.

Jag vet inte varför veterinärer har beslutat att man kan ge det som spruta också, det får du väl fråga dem om :)

För att du ställde en fråga till oss i tråden om varför vi inte sprutar hundarna istället och att du tycker att det är läskigt att inte göra det.
Men faktum är att preparaten man ger via munnen har precis lika god effekt som en spruta, till och med bättre för det man behöver som förebyggande skydd mot hjärtmask finns inte ens i injektionsform.
För de flesta är det nog både trevligare för hunden och smidigare att ge avmaskning via munnen än att låta hunden få en spruta hos veterinären. Dessutom svider injektionspreparatet en del så hundarna uppskattar det inte.

För att du ställde en fråga till oss i tråden om varför vi inte sprutar hundarna istället och att du tycker att det är läskigt att inte göra det.
Men faktum är att preparaten man ger via munnen har precis lika god effekt som en spruta, till och med bättre för det man behöver som förebyggande skydd mot hjärtmask finns inte ens i injektionsform.
För de flesta är det nog både trevligare för hunden och smidigare att ge avmaskning via munnen än att låta hunden få en spruta hos veterinären. Dessutom svider injektionspreparatet en del så hundarna uppskattar det inte.
Då jag läst att man kunde få antiparasitmedlet som spruta så trodde jag att det var ett vaccin. Min egentliga fråga handlade inte om ifall man ska spruta eller inte, utan varför ni anser att det inte är nödvändigt att ta preparatet som kan skydda hunden mot denna parasit.

Då jag läst att man kunde få antiparasitmedlet som spruta så trodde jag att det var ett vaccin. Min egentliga fråga handlade inte om ifall man ska spruta eller inte, utan varför ni anser att det inte är nödvändigt att ta preparatet som kan skydda hunden mot denna parasit.
Varför avmaska om det inte finns i området ? Skicka in maskprov först, så du vet om du behöver avmaska eller inte - så görs det inte i onödan :)

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 130
Senast: Nota
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 267
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka