Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker ni att man bör avmaska sin hund mot dvärgbandmask även om man inte bor i de berörda områdena som man har hittat dvärgbandmask?
Vilka preparat ska man använda i så fall? Hur gör ni?
Nej. Det skulle möjligen vara om han rände omkring och käkade gnagare då...
Varför inte vaccinera? Jag ska åka till ett område med både dvärgbandmask och hjärtmask med min valp, känns lite läskigt att inte vaccinera då?Jag skulle inte avmaskat ens om jag bodde i "dvärgbandmaskområde", inte utan att först ha kollat om en avmaskning faktiskt behövdes.
Vacc mot maskVarför inte vaccinera? Jag ska åka till ett område med både dvärgbandmask och hjärtmask med min valp, känns lite läskigt att inte vaccinera då?
Varför inte vaccinera? Jag ska åka till ett område med både dvärgbandmask och hjärtmask med min valp, känns lite läskigt att inte vaccinera då?
Nej okej, men man kan få antiparasitmedlet via spruta så jag tänker vaccin.Vacc mot mask
Nej okej, men man kan få antiparasitmedlet via spruta så jag tänker vaccin.
Tycker ni att man bör avmaska sin hund mot dvärgbandmask även om man inte bor i de berörda områdena som man har hittat dvärgbandmask?
Vilka preparat ska man använda i så fall? Hur gör ni?
Jag vet inte varför veterinärer har beslutat att man kan ge det som spruta också, det får du väl fråga dem omVaccin och läkemedel är verkligen inte samma sak! Finns så många preparat att ge via munnen så då varför ge via spruta?
Jag vet inte varför veterinärer har beslutat att man kan ge det som spruta också, det får du väl fråga dem om
Då jag läst att man kunde få antiparasitmedlet som spruta så trodde jag att det var ett vaccin. Min egentliga fråga handlade inte om ifall man ska spruta eller inte, utan varför ni anser att det inte är nödvändigt att ta preparatet som kan skydda hunden mot denna parasit.För att du ställde en fråga till oss i tråden om varför vi inte sprutar hundarna istället och att du tycker att det är läskigt att inte göra det.
Men faktum är att preparaten man ger via munnen har precis lika god effekt som en spruta, till och med bättre för det man behöver som förebyggande skydd mot hjärtmask finns inte ens i injektionsform.
För de flesta är det nog både trevligare för hunden och smidigare att ge avmaskning via munnen än att låta hunden få en spruta hos veterinären. Dessutom svider injektionspreparatet en del så hundarna uppskattar det inte.
Varför avmaska om det inte finns i området ? Skicka in maskprov först, så du vet om du behöver avmaska eller inte - så görs det inte i onödanDå jag läst att man kunde få antiparasitmedlet som spruta så trodde jag att det var ett vaccin. Min egentliga fråga handlade inte om ifall man ska spruta eller inte, utan varför ni anser att det inte är nödvändigt att ta preparatet som kan skydda hunden mot denna parasit.
Självklart, men om det FINNS i områdetVarför avmaska om det inte finns i området ? Skicka in maskprov först, så du vet om du behöver avmaska eller inte - så görs det inte i onödan
Om jag inte missminner mig så ska @moofy tillbringa sommaren på Koster.Varför avmaska om det inte finns i området ? Skicka in maskprov först, så du vet om du behöver avmaska eller inte - så görs det inte i onödan
Stämmer bra det! Och där finns ju både dvärgbandmask och hjärtmaskOm jag inte missminner mig så ska @moofy tillbringa sommaren på Koster.
Då är det en helt annan femma - då skulle jag be att få Advocate utskrivet och sätta på hunden Fransk hjärtmask vill jag aldrig mer vara med om - Mini påminner mig varje dag om hur illa det kan gåOm jag inte missminner mig så ska @moofy tillbringa sommaren på Koster.