Dvärgar, byte från ponny till häst vid 18 år?

Bobbo

Trådstartare
Alla dessa regler om tävling, att man t.ex inte får tävla hopp med ponny om man är över 18 år, då är min fråga, finns det undantag??
En dvärg kan väl inte behöva gå upp till häst när de fyller 18 år?
Hur fungerar detta, någon som vet ?

/ Beccahedberg, som tänker för mycket..:P

Sv: Dvärgar, byte från ponny till häst vid 18 år?

Du får tävla ponny bland hästar.

Regionalt kräver hästlicens på ponnyn, och den får inte tävla som ponny samtidigt.

När jag blev för gammal tävlade jag min d-ponny bland hästar i några år.
I distriktet har vi även en c-ponny som tävlar mycket framgångsrikt bland hästar.

Det var en bra fråga... Det handlar ju inte m att de vill hoppa så mkt högre som det blir i stor häst. Tänker B,Cpnny lagom till en dvärg...

Jag skulle kunna tänka mig att en dvärg skulle kunna få dispans. För man räknas väl inte som handikappryttare som dvärg? Eller?

De flesta skulle nog räknas som handikappade i och med att de flesta kortväxta har sjukdomar som även påverkar skelett, muskler och rörlighet. Finns massor att läsa på Föreningen För Kortvuxnas hemsida dock inget om ridning.

Jag gissar också att det räknas som ett handikapp. Och jag tror (verkligen tror, vet inte alls!) att de inte får rida bland barn om de är över 18. Snarare kan jag tro att de får dispens att rida ponny på lokala ridhästtävlingar. (Normalt sett får ponny bara starta på regionala tävlingar, åtmindstone i dressyr.)

snillen spekulerar.....

Vänta nu här. En ponny som är upplockad till ridhästtävlingar får givetvis starta både lokala och regionala dressyrtävlingar, utan dispens.
Eller hur menar du? Att den fortfarande startas som ponny? Det ser jag väl ingen egentlig anledning till eftersom det är fullt möjligt att ta upp en ponny till ridhästtävling.

Exakt så här menar jag: (taget ur TR)

"Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för häst får därefter inte starta i tävling för ponny. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny, efter anmälan till Ridsportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny."

Som jag tolkar det, och troligen också de flesta andra, innebär det att ett sådant ekipage får starta alla klasser upp till och med Msv A på regional. Alltså t.ex. LA på lokal tävling och Msv C på regional tävling. Msv på reg tävling är alltså spärren uppåt.

Ponnyer får gå bland hästarna även på lokala :) Senaste Div III var vi fyra stycken som hade med våra ponnyer i hästlagen.

*kl*

Hmm har någon överhuvudtaget sett en dvärg tävla :confused:

*kl*

Hmm har någon överhuvudtaget sett en dvärg tävla :confused:

Har bara sett dvärgar tävla på islandshästar, men där finns ju inget ålder-storlek på häst regel så det kanske är därför?
Kan tänka mig att det åtminstone är en bidragande orsak om man gärna vill tävla mot samma odds.

finns inte inom western heller men har aldrig sett/hört om någon där

Inte inom distans heller!

Frågan är om vi har så mkt dvärgar i sverige?
Och hur många av dem är aktiva ryttare?

kl

Vi hade en dvärg som red på ridskolan förut. Hon red med ett spö i varje hand då hennes ben inte räckte nedanför sadeln. Riktigt duktig var hon, men jag tror inte hon kom ut på någon riktigt tävling, möjligtvis startade hon någon klubbtävling. Tyvärr flyttade hon när hon började plugga, och slutade rida i samma veva :(

finns inte inom western heller men har aldrig sett/hört om någon där

Nu kan jag väl inte påstå att jag har sett speciellt många ridande dvärgar men jag vet om 3 st som ofta är med på de lokala islandstävlingarna iaf..

Men å andra sidan brukar jag inte se dvärgar speciellt ofta i vilket sammanhang det än gäller...
Så det kanske inte finns så gott om dvärgar över huvudtaget?
Å alla dvärgar lär ju inte rida och än mindre tävla heller...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka