Dumt att byta försäkringsbolag?

Jessica91

Trådstartare
Hej! Jag köpte en ny häst i fredagskväll och funderar över det här med försäkringen. Han veterinärbesiktigades i fredags U.A.
Jag är lite inne på att inte ta över deras försäkring utan teckna en ny och byta bolag, är det dumt?
Har hört massa delade åsikter och att det kan bli så att om något händer så kan bolaget hävda att det funnits där sen tidigare. Är lite novis på det här så tar tacksamt emot svar och tankar! :)
 
Hur länge ar hästen varit försäkrad i nuvarande bolag?
Är det sedan födseln skulle jag aldrig byta bolag. Är det sedan den var äldre skulle jag tänka mig för ordentligt ifall jag verkligen tycker det är värt det. Vet de som bytt och som sedan inte fått ut något på försäkringen eftersom det anses att skadan funnits sedan innan försäkringen tecknades.

Hur noggrann var veterinärbesiktningen? Bara gårdsbesiktning eller mer avancerad med röntgen?
 
Hej! Jag köpte en ny häst i fredagskväll och funderar över det här med försäkringen. Han veterinärbesiktigades i fredags U.A.
Jag är lite inne på att inte ta över deras försäkring utan teckna en ny och byta bolag, är det dumt?
Har hört massa delade åsikter och att det kan bli så att om något händer så kan bolaget hävda att det funnits där sen tidigare. Är lite novis på det här så tar tacksamt emot svar och tankar! :)
Varför skulle du inte överta försäkringen? Försäkringen gäller från dagen den tecknades och framåt. Det som hästen hade "med sig" ersätts inte.
 
Hej! Jag köpte en ny häst i fredagskväll och funderar över det här med försäkringen. Han veterinärbesiktigades i fredags U.A.
Jag är lite inne på att inte ta över deras försäkring utan teckna en ny och byta bolag, är det dumt?
Har hört massa delade åsikter och att det kan bli så att om något händer så kan bolaget hävda att det funnits där sen tidigare. Är lite novis på det här så tar tacksamt emot svar och tankar! :)
Vill man byta bolag så ska man inte säga upp försäkringen, utan man ska föra över den till det nya bolaget.
Man tar kontakt med det försäkringsbolag som man vill föra över till och fråga om de kan ta över försäkringen utan reservationer och karens. De tar då kontakt med det bolag som hästen är försäkrad i, en besiktning kan också krävas (om överföringen inte görs i samband med köp).
Har fört över försäkring till/från Folksam och Agria (båda hållen på olika hästar). För Agria så blev det en dyr affär, men aldrig någonsin att vi hörde att de tagit över försäkringen (eftersom hästen var UA i gårdsbesiktning).
 
Jag skulle möjligen byta efter något år eller så, om jag verkligen, verkligen, ville byta.
Personligen behåller jag alltid försäkringen, ingen liten skillnad på premien kan mätas mot att försäkringen inte tar något som anses redan ha funnits..
 
Jag har bytt. Får så mycket bättre villkor genom att samla alla försäkringar. Var försäkrad i agria och bytte till If när hästen var ca 1.5 år. De tog över försäkringen helt enkelt. Jag behövde inte besiktiga men det kan ha att göra med värdet och att han var så ung.

Kanske skulle tänka annorlunda med en äldre eller väldigt dyr häst, särskilt om jag visste om att den hade bekymmer som kanske skulle ge problem i framtiden.
 
Tack snälla ni för era tankar och inputs!
Det rör sig inte om någon väldigt dyr häst utan en häst i 30 000 kr-klassen. Besiktningen var en vanlig gårdsbesiktning. Anledningen till att jag ville byta var för att ha samma bolag som jag har mina andra djur i. Men efter era reflektioner bestämde jag mig för att ta över försäkringen i det bolag han var försäkrad i från början. Svenskfödd häst som varit försäkrad där sen han var föl. Tack! :)
 
Jag skulle INTE byta när du precis köpt hästen, vänta tills du haft hästen ett tag då de flesta skador uppstår när hästen byter rutiner, ryttare/ägare, miljö osv. Vi bytte från Agria till Folksam, men då väntade vi mer än ett år innan vi vågade.
 
Tack snälla ni för era tankar och inputs!
Det rör sig inte om någon väldigt dyr häst utan en häst i 30 000 kr-klassen. Besiktningen var en vanlig gårdsbesiktning. Anledningen till att jag ville byta var för att ha samma bolag som jag har mina andra djur i. Men efter era reflektioner bestämde jag mig för att ta över försäkringen i det bolag han var försäkrad i från början. Svenskfödd häst som varit försäkrad där sen han var föl. Tack! :)

Har han varit försäkrad sen föl skulle jag inte riskera att byta bolag :)
 
Jag köpte ett sjuårigt halvblod för ett gäng år sen och bytte bolag, till Folksam. Efter tre månader konstaterades ks och försäkringsbolaget ersatte fullt ut resten av hans liv.
 
Jag rekommenderar INTE mina hästköpare att byta bolag, utan erbjuder alltid att de tar över den befintliga. Fölen försäkras redan i magen med dolda fel och rubbet. Sen är det självklart upp till var och en att byta om man så vill, men jag rekommenderar det definitivt inte. Har heller inte ändrat något i försäkringen på de jag köpt utan tar över den befintliga. Möjligen att jag sänker livvärdet på den nyköpta hästen nästa försäkringsperiod, men det är för att premien är för hög när man har många hästar införsäkrade. I övrigt ändrar jag inget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090
Hästmänniskan om jag köper en häst som är försäkrad i ett bolag.. å jag inte vill ha de bolaget utan jag vill ha de bolaget som jag trivs bäst med...
2
Svar
29
· Visningar
2 804
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag då samma försäkring hos annat bolag kostar halva priset per år. Läser jag på försäkringarna så...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: kryddelydd
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 932
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp