Byta försäkringsbolag..

Sv: Byta försäkringsbolag..

KL

Finns det något bolag som idag tecknar nya försäkringar med fast självrisk?

(slår lite på mig själv att jag inte har alla med fast självrisk - tur att det är otursfågeln som har...)
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Agria har och Dinas. Dom två jag har erfarenhet av. Självrisken är alltid det som står på kontrakt på 20% av resterande på dessa två. Vet att det kan skilja.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Word! Man kan inte tillräckligt noga poängtera detta. ALLTID ALLTID ALLTID sköta sådana kontakter skriftligt alt. be om bekräftelse skriftligt. Så många ggr man gjort samtal och kommit överens om saker som sedan "aldrig hänt". Med mitt fb fick jag tjafsa i flera månader när jag köpte min häst, jäkligt skönt att ha deras klanterier på papper ifall det skulle bli en tvist...
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Agria har inte fast självrisk. Sveland har en variant där det är fast självrisk upp till 50 000 kr, då är självrisken 4 900 kr. Själv har jag If och dom hade fast förut, men om man nytecknar nu så går det inte att få det längre.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Nej, ingen av dessa två har fast självrisk. Bägge har ju tydliga villkor som säger belopp + rörligt (20 %).

Det är fult att luras.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Det enda bolag där du kan få fast självrisk på häst är Sveland. Då är självrisken 4 900:- och du kan bara få veterinärvård 50 000:-. Alla de andra bolagen har både fast och rörlig självrisk. De som har haft enbart fast självrisk tidigare har helt enkelt varit tvungna att ta bort det därför att det kostar bolagen för mycket. Om en häst har fast självrisk så tenderar veterinärkostnaderna att bli högre. Och det är ju också därför Sveland har skärpt upp sina villkor rejält. Frågan är hur länge de orkar hålla kvar det. På hundsidan så ligger If fortfarande kvar med fast självrisk men har också premier därefter...

Sedan är det också så att om man byter bolag och har en likvärdig försäkring så är det ingen karens, oavsett bolag. Men - ska tilläggas - det finns inget bolag som ersätter något som förelegat d.v.s. funnits innan försäkringens tecknande. Har hästen inte någon tidigare skadehistorik är det inte farligt att byta bolag, däremot om det finns tidigare förslitningsskador t.ex så ska man aldrig byta. Skillnad om det finns någon enstaka sårskada eller något sådant, är det väl läkt och i ordning så spelar det ingen roll.


A
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Det enda bolag där du kan få fast självrisk på häst är Sveland. Då är självrisken 4 900:- och du kan bara få veterinärvård 50 000:-.

Njae, man får veterinärvård upp till 100 000 kr, men det är bara fast självrisk tills man kommer upp till 50 000 kr.


Har hästen inte någon tidigare skadehistorik är det inte farligt att byta bolag

Om man ska vara riktigt petig, så kan det vara "farligt" ändå, t ex om man upptäcker att hästen har en lös benbit. Då kan ju försäkringsbolaget hävda att den redan fanns där tidigare.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

KL
Till er alla som är funderade över mitt inlägg

SJÄLVRISK är det du betalar i fast avgift. Den är alltid fast varje år. Själv har jag 1800 på ena samt 2800 sen tillkommer en avgift på 20% utöver självrisk. Dom 20% heter inte självrisk enligt mig eller försäkringsbolaget.
Och skrev även att jag betalar 20% utöver på Agria och Dina. Om ni läser ordentligt.

För att förtydliga står det ex såhär på dinas hemsida: För veterinärvårdsförsäkringen är självrisken på 1800 kronor samt en rörlig del på 20%.

Och nu frågade personen om självrisk och det var den jag svarade på. Inte ang. rörlig del.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta försäkringsbolag..

Precis, självrisken har två delar, en fast och en rörlig. Det är ju bara att läsa innantill. Självrisken är den del av kostnaden du tar själv, vare sig den är fast eller rörlig.

Sedan undrar jag om du blandar ihop premie och självrisk när du skriver "SJÄLVRISK är det du betalar i fast avgift. Den är alltid fast varje år." Den har inget med år att göra, den har med självriskperiod att göra. PREMIEN är fast per försäkringsår och kan ändras vid huvudförfallodagen.


Här http://www.arosveterinarcentrum.se/patientinfo/betalning/ är det t ex beskrivet som "En fast del (grundsjälvrisk) och en rörlig del (rörlig självrisk)"
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp