Dumpstering för välgörande ändamål

Sv: Dumpstering för välgörande ändamål

Ska testa det, har till och med satt nån plåtbit på för att skruvarna inte vill vara på plats :D

Nej jag kan inte det, när jag ber om hjälp säger folk att det inte är lönt, bara att slänga.;)

Men åhh om det är favoriter måste det ju gå att laga!
Ta hjälp av en finsnickare då?
Synd att du bor så långt bort, annars hade jag lånat ut min karl att hjälpa dig.

Ska testa det, har till och med satt nån plåtbit på för att skruvarna inte vill vara på plats :D

Nej jag kan inte det, när jag ber om hjälp säger folk att det inte är lönt, bara att slänga.;)

Finns det nån gymnasieskola eller vuxenutbildning med inriktning på trähantverk i närheten? De brukar kunna fixa sånt här för en symbolisk summa!

Jag förstår inte riktigt varför din gamla dator skulle bli stulen på återvinningscentralen av någon som dessutom ville återskapa dina gamla filer?

Exakt det undrar jag också faktiskt.

I ett helt annat forum jag är med i finns en tråd på flera hundra inlägg som heter "Senaste containerfyndet" och jag kan lova att ALLT (nästan) har ett fortsatt värde antingen att användas som det är eller, vilket är mycket vanligare, som byggstenar till div. projekt eller som reservdelar. Ingen på det forumet tycker det är det minsta konstigt att grejer får ett nytt liv, det är bara här på detta forumet som vissa trångsynta piper så snart man återbrukar nåt som nån annan anser vara värdelöst.

Skruva isär den och ta ut hårddisken bara så kan du riskfritt slänga resten, det är ju bara på hårddisken som det finns info lagrat. Fråga nån datanörd ifall du inte vet vilket som är hårddisk.

Bra idé!

Jag har en gammal lap från tippen som jag har i elektroniklabbet för att dels köra cadprogram på och testköra vissa kretsar på samt programmera chip och den blåste jag hårddisken på direkt jag fick hem den för vad skulle jag ha för glädje av andra människors ev. familjebilder och annat,,,,,,,,,eller vad det nu fanns i den. Är det känslig information på en burk så inte hamnar den på tippen inte, definitivt inte med full hårddisk.

Det där med att återskapa, du har sett alldeles för mycket deckare. :D

Jag gissade att det var möjligt att återskapa och avslutade med ett frågetecken. Jag kan absolut ingenting om sånt, har inte sett det på några deckare men har en släkting som är grym på sånt där.

Går och går. Det finns företag som har det som specialitet, efter eldsvådor, tex. Det kostar en smärre förmögenhet att anlita dem.

Jag förstår inte riktigt varför din gamla dator skulle bli stulen på återvinningscentralen av någon som dessutom ville återskapa dina gamla filer? (Det är sådant som jag kan förstå om tex kungen eller statsministern oroar sig för - eller snarare personalen omkring dem, i kungens fall.)

Du får nog fortsätta vara undrande, för orsaken till det är inget som jag vill skriva ut här.

Finns det nån gymnasieskola eller vuxenutbildning med inriktning på trähantverk i närheten? De brukar kunna fixa sånt här för en symbolisk summa!

*typ kl men relaterat till svaret*

TAU Hantverksskola finns i Malmö, det är väl en 40 minuter bort från dig Enya, men kanske värt besväret?

TAU Hantverksskola finns i Malmö, det är väl en 40 minuter bort från dig Enya, men kanske värt besväret?

Sedan tänker jag såhär vad gäller kläderna - det finns en återvinningscentral inom 100 meter från vårt hus med containrar för textil samt en för jag-minns-inte-vilket-välgörande-ändamål - då tänker jag att hade det varit ett problem att någon plockar upp det som står mittför dörren hade jag slängt det antingen i textilbingen eller den till vad-det-nu-är-för-ändamål.

Någon elektroniskt, typ dator eller liknande hade jag aldrig plockat med mig om det inte satt en lapp på att det var uttryckligt okej att ta det. Nu har jag tvättat de kläderna som jag kunde - är tyvärr för fattig för att lämna in något på kemtvätt - och strukit det som behövdes (jag har inte strukit en grej sedan jag flyttade in för två och ett halvt år sedan, har inte ens en strykbräda men det funkar utmärkt med strykjärn från sjuttiotalet och en frottéhandduk på den utdragbara träskärbrädan ;)), så nu hoppas jag bara att någon kan ha glädje av det som slängts.

Tass - jag blev också hemskt glad! Nu vet jag ju att jag inte behöver ha dåligt samvete över just mitt rov.

Men åhh om det är favoriter måste det ju gå att laga!
Ta hjälp av en finsnickare då?
Synd att du bor så långt bort, annars hade jag lånat ut min karl att hjälpa dig.

Visst måste det ju! Det gör det säkert, det bara jag som har tummen mitt i handen, för det har jag verkligen! ;) Tror jag ska vänta en vecka och sedan muta min bror igen, han har lite ont om pengar och behöver alltid det ju.... :sneaky:

Det är inte jag som bor långt bort :p

Aha, ja det skulle det nog! Kan ju passa på när jag ändå ska hämta en soffa hos min ena syster och har en större bil. Jag har tröttnat på min bäddsoffa som väger typ ett ton eller nåt. Bekväm är den inte heller. Så jag har bytt bort den! :D

Är det gamla saker som är ordentligt byggda så gäller oftast gick de att tillverka så går de att laga.

Har nu ingen aning om hur de är gjorda och vad som gett sig. Och visst, det är inte gratis att lämna iväg, men har man en relation till grejerna kan det vara värt det. Och håller de sen länge än, ja då går det ihop sig ändå.

Skrik lite i hem och hobbytråden så kanske nån hör av sig!

Ptr

Jag jobbar som städerska på en skola och i veckan kom en lärare nästan smygande och definitivt lite viskande och frågade mig om jag ville ha hennes sons urväxta kläder. Hon sa typ 4 gånger att jag inte skulle ta det på fel sätt, men att hon ju undrade, för jag är ju ensamstående och så och kläder är dyrt. Klart att jag inte tog illa upp! De här kläderna kom lägligt nu när de har börjat växa ur lite (mina söner är lika långa trots att det skiljer 18 månader dem emellan) och kan jag vara annat än tacksam?!:)

På "Lilla Aktuellt" (nyhetsprogram för barn) hade de en gång frågat runt bland barn om de kunde tänka sig att ärva kläder från syskon eller andra barn. De allra flesta tillfrågade barnen hade svarat nej på frågan, de ville ha nya kläder istället. Jag är jätteförvånad! Att det inte har förändrats trots att vi i dag är lite mer miljömedvetna och handlar mer på tex tradera.

Mina barn får ärva kläder, de är uppvuxna på det viset och jag får ju kläder billigare än nypris. När sedan de har gått i arv mellan mina tre barn så går det till systerdottern och sedan till andra barn. När jag ser barn nummer 5 och 6 använda samma kläder som min äldsta son fick som liten så blir jag glad. Kläderna kommer till nytta, en annan mamma och pappa har sparat lite pengar på att de fick kläder av mig. På vilket sätt kan det vara dåligt? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka