Dumpstering för välgörande ändamål

Sv: Dumpstering för välgörande ändamål

Här kan man snacka lojal och framförallt handlingskraftig och kreativ morsa:D

Jepp, de dör någonstans runt 50-60 grader.

Men har man väl fått in dem i hemmet (läs: möblerna) så är de ett rent helvete att bli av med. :nailbiting:

Jag tycker inte det är okej alls. Personen har valt att slänga grejerna, inte skänka bort, av något skäl och då bör det respekteras tycker jag.

Fast vi har ingen aning om vad den personen gör i övrigt. Jag tänker verkligen efter när jag handlar, och tar vara på saker så gott jag kan. Men om jag valde att slänga min avlidna partners kläder skulle jag inte uppskatta om grannen packade upp dom. Jag vill själv få välja.

Nu hampade det sig faktiskt så bra att jag träffade den utflyttande grannen i hissen i eftermiddags och hon var jätteglad för att deras saker hade blivit omhändertagna. De hade bland annat ställt ut en TV, en gammal grammofonspelare och en helt ny servis, fortfarande i lådan, som de inte kunde ta med sig.

När hon nämnde kläderna berättade jag förstås att det var jag som hade plockat upp dem för att se till att någon kunde få nytta av dem och då blev hon så glad att hon kastade sig om halsen på mig och önskade gott nytt år.

Så slutet gott - allting gott!

Fast vi har ingen aning om vad den personen gör i övrigt. Jag tänker verkligen efter när jag handlar, och tar vara på saker så gott jag kan. Men om jag valde att slänga min avlidna partners kläder skulle jag inte uppskatta om grannen packade upp dom. Jag vill själv få välja.

Alltså, jag tycker ju dels att det är lite så som du säger. Vi har inte en aning om varför det är slängt, jag tänker förvisso mer på ohyra och bakterier jag inte vill umgås med än personliga skäl. Samtidigt kan jag tycka att slänger man sånt i ett soprum så är inte kläderna mer ikoniska än just så, och - som person skulle jag hellre se att kläderna kommer annan till glädje hellre än slänga eftersom jag nog tycker att vi lever i en sanslös konsumtionshets i en tid då skänkta matkassar och kläder till behövande är det trendigaste av det trendigaste - och mest behövda. Jag tycker inte vi har råd att vara så småsint moraliserande.

Jag tycker du gjorde rätt även om det är "lagligt" fel. En av mina bästa vänner hade i sitt förra boende en fantastisk "grovis" för hela föreningen som var ett ganska stort område. Vi har saker därifrån allihopa.
ju mindre saker det finns i ett grovsoprum, desto mer sällan behöver sopbilen bli full.

Jag önskar någon hade tänkt så när jag av misstag råkade slänga alla mina skor när jag flyttade..

Nu hampade det sig faktiskt så bra att jag träffade den utflyttande grannen i hissen i eftermiddags och hon var jätteglad för att deras saker hade blivit omhändertagna. De hade bland annat ställt ut en TV, en gammal grammofonspelare och en helt ny servis, fortfarande i lådan, som de inte kunde ta med sig.

När hon nämnde kläderna berättade jag förstås att det var jag som hade plockat upp dem för att se till att någon kunde få nytta av dem och då blev hon så glad att hon kastade sig om halsen på mig och önskade gott nytt år.

Vad glad jag blir när jag läser det här!
Jag var rädd att det var någon som var sjuk, t ex deprimerad, manisk eller annat, som gjort något drastiskt. Men slutet gott allting gott!

När det gäller sopor från hushåll, så äger sopbolaget dem efter att du har slängt dem. Alltså oavsett om de står i ett grovsoprum, eller om du har lagt ner dem i olika kärl eller om du har lämnat dem på återvinningscentralen.
Sen finns det ju dom, jag tex. som skiter högaktningsfullt i alla moralpredikningar och tar tillvara det andra slänger och som jag behöver. Bästa fyndet från tippen är fortfarande min spis med glaskeramikhäll som nästan helt ny skulle krossas. Jag bytte, dom fick min gamla uttjänta (som verkligen var ett vrak) och jag fick en som fungerade, alla nöjda och lyckliga. :)

Oavsett hur mycket folk predikar så kommer jag att fortsätta återbruka, för att sedan återvinna när grejerna är helt slut. Bra för mig och en tjänst för miljön.

Oavsett hur mycket folk predikar så kommer jag att fortsätta återbruka, för att sedan återvinna när grejerna är helt slut. Bra för mig och en tjänst för miljön.

Håller med till 100%. Tycker det är skamligt när folk slänger hela saker för att sen gå att köpa nåt nytt utan att ens försöka kolla om nån annan behöver dem.

Har dock lite samvetskval för att vi för ett par dagar sedan slängde en skinnsoffa ( dansk design 60.-tal) som jag ärvt av min far som dog för en 6 är sedan. Hade älskat den soffan ända sedan jag var liten. Men vårt hus är ganska trångt och den här bott inklämd på konstiga ställen i huset runtflyttad i 6 år.

Men soffan började bli hårt sliten, var inte så skön att sitta i längre och tog upp plats som vi väldigt mycket mer behövde till annat- och jag bedömde den som väldigt svår och dyr att reparera- dvs inget objekt för en samlare av såna här möbler heller. Den var väl snarare i stadiet att möjligen en hundhjälpsorganisation velat ha den som sovplats, men den var lite för lång för att passa in i en hundbox...

Men jag kan säga att jag faktiskt grät en skvätt när vi körde hem för det var mycket minnen och känslor förknippade med den soffan.

Usch ja, minnen! Och känslor! Jag har ett köksbord med 4 stolar i ek som jag faktiskt älskar. Men några av stolarna borde kasseras och 2 ben på bordet sitter inte fast ordentligt sedan sonen välte det i ilska, men jag viiiill ju inte!!! :meh: Jag tycker om mitt bord och mina stolar och nytt i samma stil går på ett par tusenlappar och det har jag inte råd med och jag vill ju inte ha nåt annat! :meh: Så därför rekommenderar jag gäster att sitta på de andra stolarna.....:D

Jag har ett IKEA soffbord som envist tappar skruvarna (förvånad?) och som jag lika envist försökt skruva ihop på olika vis, men jag får ibland kommentarer om att "är det inte bättre att kassera det och köpa ett helt... och hållbart (alltså inte IKEA)?", men jag tycker ju om mitt ekbord (okej, spånskiveekbord då)!!! :meh:

Varför utvecklar man känslor för en pryl????:meh::meh:

Recycling är väl bra i den mån det går.
Jag är medveten om riskerna med att det jag slänger får fötter så i de fall jag inte vill att mina sopor ska återanvändas har jag sönder det ordentligt innan jag lämnar det i soprummet.

Recycling är väl bra i den mån det går.
Jag är medveten om riskerna med att det jag slänger får fötter så i de fall jag inte vill att mina sopor ska återanvändas har jag sönder det ordentligt innan jag lämnar det i soprummet.

*halv knapp typ*
Jag har en gammal dator jag inte vågat köra till återvinningscentralen för att jag är rädd att nån ska ta över den. Hur har man sönder en dator? Jag har raderat allt jag kan på den, men jag misstänker att det skulle gå att återskapa?

Är den gammal är den sällan så eftertraktad. Är det en laptop ännu mindre.. Det är svårare att ta delar eller reparera för gemene man.
Är du orolig slå sönder med en hammare.
Det finns inte pengar nog i att reparera sånt.
Och det finns nyare datorer folk ger bort.

Usch ja, minnen! Och känslor! Jag har ett köksbord med 4 stolar i ek som jag faktiskt älskar. Men några av stolarna borde kasseras och 2 ben på bordet sitter inte fast ordentligt sedan sonen välte det i ilska, men jag viiiill ju inte!!! :meh: Jag tycker om mitt bord och mina stolar och nytt i samma stil går på ett par tusenlappar och det har jag inte råd med och jag vill ju inte ha nåt annat! :meh: Så därför rekommenderar jag gäster att sitta på de andra stolarna.....:D

Jag har ett IKEA soffbord som envist tappar skruvarna (förvånad?) och som jag lika envist försökt skruva ihop på olika vis, men jag får ibland kommentarer om att "är det inte bättre att kassera det och köpa ett helt... och hållbart (alltså inte IKEA)?", men jag tycker ju om mitt ekbord (okej, spånskiveekbord då)!!! :meh:

Varför utvecklar man känslor för en pryl????:meh::meh:

Loctite är bra att kleta på skruvarna och sen skruvar du åt det och slipper problemet med lossnade skruvar :)

Bordet och stolarna borde du kunna laga?

Skruva isär den och ta ut hårddisken bara så kan du riskfritt slänga resten, det är ju bara på hårddisken som det finns info lagrat. Fråga nån datanörd ifall du inte vet vilket som är hårddisk.

Loctite är bra att kleta på skruvarna och sen skruvar du åt det och slipper problemet med lossnade skruvar :)

Bordet och stolarna borde du kunna laga?

Ska testa det, har till och med satt nån plåtbit på för att skruvarna inte vill vara på plats :D

Nej jag kan inte det, när jag ber om hjälp säger folk att det inte är lönt, bara att slänga.;)

*halv knapp typ*
Jag har en gammal dator jag inte vågat köra till återvinningscentralen för att jag är rädd att nån ska ta över den. Hur har man sönder en dator? Jag har raderat allt jag kan på den, men jag misstänker att det skulle gå att återskapa?

Jag har en gammal lap från tippen som jag har i elektroniklabbet för att dels köra cadprogram på och testköra vissa kretsar på samt programmera chip och den blåste jag hårddisken på direkt jag fick hem den för vad skulle jag ha för glädje av andra människors ev. familjebilder och annat,,,,,,,,,eller vad det nu fanns i den. Är det känslig information på en burk så inte hamnar den på tippen inte, definitivt inte med full hårddisk.

Det där med att återskapa, du har sett alldeles för mycket deckare. :D

Går och går. Det finns företag som har det som specialitet, efter eldsvådor, tex. Det kostar en smärre förmögenhet att anlita dem.

Jag förstår inte riktigt varför din gamla dator skulle bli stulen på återvinningscentralen av någon som dessutom ville återskapa dina gamla filer? (Det är sådant som jag kan förstå om tex kungen eller statsministern oroar sig för - eller snarare personalen omkring dem, i kungens fall.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka