Sv: dumpad häst
Finns det ngt kontrakt?
Mina stallägare tog emot en häst tillfälligt då ägarna skulle flytta ner till skåne (vi bor i sthlm/uppsala). Den skulle stå en månad innan de kunde ta ner den, detta var i juni så hästen skulle stå på bete, de fick betalt i förskott. Inget konstigt med detta, de tar årligen in hästar för bete och för 1 månad skrivs inga kontrakt.
Detta är nu över 3 år sen och de har inte fått ett öre efter den förskottshyran. Ägarna har aldrig synts till. Hästen har verkats, fått mineraler, även ridits in av oss inackorderade. Hon var inte alls pigg första våren, pälsen satt kvar i tamsor då hon inte fått mineraler och b-vitamin på minst ett år. Tack och lov hjälps vi åt att ge henne det hon behöver och vi har lösdrift så det är ingen daglig mockning och vi utfodrar henne med de andra.
Hästen är kanske värd 10 000 max. 8-10-årig travare, d-ponny, lite riden, inte helt fräsh enligt mig. Och de är skyldiga stallägarna många tior däröver. De har varit i kontakt vid tillfällen och då säger de att de kommer och hämtar henne och betalar i nästa vecka. Och sen hörs inget mer. Mkt svåra att nå.
Vi har tom haft ett antal personer som velat köpa henne men ägarna säger då att detta är en familjemedlem så de vill inte sälja.
vanvård kan man inte anmäla dem för sålänge hästen är frisk och mår bra. Så vi skulle alltså först behöva låta hennes hovar växa sig långa och sluta ge henne mat. Och det är det ingen som vill utsätta denna flicka för. Stallägarna skulle också kunna skicka bort hästen från gården, leda ut henne på vägen och lämna henne där. Men vad händer återigen med hästen?
Stallägarna har haft kontaklt med jurist men utan kontrakt... Det verkar inte finnas ngt att göra. De ska nu sälja gården och tvingas då ta med sig hästen och stalla upp den nånstans, för köparna vill ju inte ha en avdankad travare på halsen. De har egna hästar.
Jag föreslår att du skickar en skriftlig varning till din bekant som du också tar en kopia på. En varning som ber henne att hämta hästen inom viss tid så tvingas du sälja hästen. Får du ingen respons tycker jag att du genast tar kontakt med en jurist eller polisen och frågar hur du ska gå tillväga. Lika bra att göra detta så snart som möjligt, innan det börjar handla om 50-tusenlappar. Har hört fler som haft såna här problem.