dumpad häst

miss shire

Trådstartare
hjälp! vad gör man när en hästägare dumpat sin häst hos mig? för 4 veckor sedan ställde en bekant hit sin häst för miljöträning. vi kom överens om att hon skulle vara kvar max en vecka..det var 2 veckor sedan hon hörde av sig sist och senast hon var hos sin häst.nu är hon omöjlig att få tag på. den första veckan hästen var hos mig funkade det jättebra.då hörde ägaren av sig när hon ej kunde åka upp o ta hand om sin häst men nu har d gått 2 veckor.tycker synd om hästen.jag sköter henne som hon vore en av mina egna men har ej plats för henne i vinter. någe betalt har jag ej heller fått. men det värsta är att ägaren i fråga är alkolist och har 2 hästar till på ett annat ställe som har bristande tillsyn. finns det någon som vet vart man kan vända sig, myndigheter osv. vad säger lagen om en övergiven häst? kan man tvinga av någon sina hästar eller ?? ägaren kan ju inte ta hand om sig själv ens...:confused:

Sv: dumpad häst

Ibland önskar jag att man skulle vara tvungen att ha djur-licens!
Hade ringt länsstyrelsen och frågat (tror det är de som har hand om sånt).

Min mamma gjorde så att hon ringde till någon på kommunen och frågade vart hon skulle vända sig om ma visste att ett djur for illa och de kopplade henne till någon som skulle åka ut och titta på fallet.

Finns det ngt kontrakt?

Mina stallägare tog emot en häst tillfälligt då ägarna skulle flytta ner till skåne (vi bor i sthlm/uppsala). Den skulle stå en månad innan de kunde ta ner den, detta var i juni så hästen skulle stå på bete, de fick betalt i förskott. Inget konstigt med detta, de tar årligen in hästar för bete och för 1 månad skrivs inga kontrakt.

Detta är nu över 3 år sen och de har inte fått ett öre efter den förskottshyran. Ägarna har aldrig synts till. Hästen har verkats, fått mineraler, även ridits in av oss inackorderade. Hon var inte alls pigg första våren, pälsen satt kvar i tamsor då hon inte fått mineraler och b-vitamin på minst ett år. Tack och lov hjälps vi åt att ge henne det hon behöver och vi har lösdrift så det är ingen daglig mockning och vi utfodrar henne med de andra.

Hästen är kanske värd 10 000 max. 8-10-årig travare, d-ponny, lite riden, inte helt fräsh enligt mig. Och de är skyldiga stallägarna många tior däröver. De har varit i kontakt vid tillfällen och då säger de att de kommer och hämtar henne och betalar i nästa vecka. Och sen hörs inget mer. Mkt svåra att nå.

Vi har tom haft ett antal personer som velat köpa henne men ägarna säger då att detta är en familjemedlem så de vill inte sälja.

vanvård kan man inte anmäla dem för sålänge hästen är frisk och mår bra. Så vi skulle alltså först behöva låta hennes hovar växa sig långa och sluta ge henne mat. Och det är det ingen som vill utsätta denna flicka för. Stallägarna skulle också kunna skicka bort hästen från gården, leda ut henne på vägen och lämna henne där. Men vad händer återigen med hästen?

Stallägarna har haft kontaklt med jurist men utan kontrakt... Det verkar inte finnas ngt att göra. De ska nu sälja gården och tvingas då ta med sig hästen och stalla upp den nånstans, för köparna vill ju inte ha en avdankad travare på halsen. De har egna hästar.

Jag föreslår att du skickar en skriftlig varning till din bekant som du också tar en kopia på. En varning som ber henne att hämta hästen inom viss tid så tvingas du sälja hästen. Får du ingen respons tycker jag att du genast tar kontakt med en jurist eller polisen och frågar hur du ska gå tillväga. Lika bra att göra detta så snart som möjligt, innan det börjar handla om 50-tusenlappar. Har hört fler som haft såna här problem.

tyvärr har vi ej skrivit kontrakt eftersom hon e en bekant till mig. trodde aldrig att denna människa skulle strunta i sina djur på detta sätt. hon har dessutom en hund, den stackarn lär ju inte ha det kul. ena dagen e matte nykter och ena dagen i ett helt borta tillstånd.men en skriftlig varning va ett bra förslag. det ska jag göra. men kan man sälja en annans häst utan att få problem med lagen. jag har ju inte hästens papper pass osv???med vintern i antågande så oroar jag mig för de andra hästarna oxo. borde finnas en sorts djurlicens som man blir av med om man missköter sig så här:(

Det där har jag svårt att tro på att man inte har annat val. Läs den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=921562&page=5

Antingen skickar man faktura på omkostnader via KF till ägaren eller tar juridisk hjälp till att sälja hästen som omkostnad för de skulderna.
Att stalla upp och utbilda en dumpad häst under flera år är inte att bli lurad - snarare att låta sig luras.
Ska de flytta och inte kan ta med sig hästen kan de ringa djurskyddsmyndigheten och säga som det är, den här hästen är dumpad hos oss och vi har inte längre någon möjlighet att ta hand om den.

nä fan heller att jag tänker låta hästen stå kvar i flera år. jag tänker inte bli någon dörrmatta. det största problemet är ju att hästägaren är oförmögen att ta hand om djuren när hon håller på som hon gör. har fått höra att det varit så här i många år nu till o från och nu har jag fått oturen att få en av hästarna på halsen. jag har blivit erbjuden att ställa ner henne till de andra hästarna som hon äger men där råder dålig tillsyn, magert bete och inget hö finns hemma. jag kan ju inte anmäla till miljö o hälsa för djuren far ju inte illa ännu... socialen har vi varit i kontakt med och människan kan inte omhändertas eftersom hon inte är en fara för samhället...ännu. trots att hon kört rattfull och blivit polisanmäld. jag menar hur mkt ska man få ställa till med innan man är en fara för andra?:devil:

Ring polisen och rådfråga dem. Kontakta sen en jurist för att få hjälp att lösa detta, innan det blir så mkt pengar att du aldrig kommer att få ngn ersättning av människan. Håller tummarna att detta ska gå så smärtfritt som möjligt för dig. Jag förstår att man inte skriver kontrakt för en vecka, med en bekant.

Skriftlig varning hade jag skickat dock! Omgående. Vet du vart hon bor? Bind hästen utanför hennes dörr när du vet att hon är hemma. ;)

Efter som att varken jurist eller polis kan hjälpa dem så tror jag inte att det är på enkelt som det låter. En försäljning av hästen täcker inte ens hälften av skulderna. Och de har kämpat med detta läääänge. Det är därför hon stannat så länge.

tack tintilar. kärrningen har flyttat o ingen adress har jag fått. tror att jag ställer hästen hos hennes andra hästar i helgen.sadeln(som e en stubben) behåller jag kvar hos mig tills jag fått pengarna. ska ringa kommunen och berätta om djurens situation idag..hoppas vi får en ände på det här nu. tack för erat stöd:)

Tragiskt!
Tragiskt att kompisen fallit offer för spriten och att hon inte har ork att ta rätt på sina djur.

Har du blivit erbjuden att ställa hästen hos de andra två hon har så skulle jag göra så. Sen så skulle jag ringa djurskyddsverket/ statensjordbruksverket (eller vad dom nu heter idag) och tala om hur läget är. Be dom att ha koll på hästarna.

En försäljning av hästen gör iaf att det inte kommer fler skulder.

Antingen måste man ju kunna fakturera ägaren för omkostnader eller om hästen anses övergå till stallägarens ansvar/ägande = säljas.

Ring till djurskyddsinspektören i din kommun och förklara läget. Eftersom ägaren är onåbar och du inte har möjlighet att ta hand om hästen kan djurskyddsinspektören omhänderta hästen (för bristande tillsyn etc). Sedan är det upp till djurägaren att eventuellt försöka få tillbaka hästen.

Ja men jag vet inte hur lätt det är att bara sälja en häst som man inte äger. Efter som att de inte lyckats göra det i vårt fall. Numera står den punkten i kontrakten hos oss, för att undvika såna här saker igen.

hallelulia:) igår hämtade kärringen hästen efter vi att lyckats komma fram till henne på mobilen. hon skyllde på att hon haft så dålig mottagning och att hon därför ej lyckats höra av sig el kunnat nås,hmmm? det tråkiga är att jag missade henne igår. hon hämta hästen utan ett tack. hästen stog inne i stallet och normalt sett mockar man efter sin häst.då denna människa är mkt skötsam när hon är nykter misstänker jag att hon var full. vittnen berättar oxo att hon kört bil mitt i vägen i ca 40km i h på en 70 väg samma dag innan hästen hämtades. nu står hästen hos de andra. de som äger den gården hade ingen aning att hästen va där förrän vi pratades vid samma dag.inget foder har köpts hem. så nu håller jag stenkoll på vad som händer där borta. har hon inte tagit hem hö i helgen ringer jag djurskyddsinspektören och berättar läget. inget tack och inga pengar har jag fått för att ha tagit hand om hennes häst. en saftig räkning kommer kärringen att få på posten:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 874
Senast: Hoarfrost
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur