Dumpad häst?!

Sv: Dumpad häst?!

En skälig orsak till väntan på avlivning kan vara att man väntar på godkännande från försäkringsbolag.
 
Sv: Dumpad häst?!

Om det finns tillräckligt med bete kvar hos dig så hade jag nog valt att låta denna häst gå kvar ute med ett sällskap (har ni ingen av era hästar som kan gå kvar ute ett tag till?)
Det spar dig lite utgifter att slippa stalla upp hästen, tills du lyckats få tag på ägarna..
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag har fått kontakt med ägarna men jag vet inte om jag är så mycket klokare. :meh: Men jag hoppas det löser sig utan krångel.
 
Sv: Dumpad häst?!

Det var tom på nyheterna om hästdumpning för några veckor sedan!

Jag hade börjat med att låsa in deras sadel/värdesaker. Skulle de hämta hästen utan att betala så har du en hållhake.

Fakturera på papper, på så vis kan du sedan lämna till kronofogden om de inte betalas. Då kan de indriva dina pengar. I andra fall kan kronofogden ta hästen i beslag och så får man den i ersättning men i det här fallet verkar ju hästen inte ha något värde.

Tyvärr har man som stallägare ansvar att sköta alla hästarna i sitt stall, inkl de som dumpas. Det finns ingen inlämning hos polisen t.ex. som det gör för hundar o katter. Det är bara att bita i det sura äpplet.
 
Sv: Dumpad häst?!

Om det är så att den väntar på avlivning och att du tror att dom drar på det för att det är jobbigt så kan du ju fråga om det är så att du kan hjälpa till?

Jag vet att vissa resonerar vädligt udda när det kommer till sådanna saker, kan ju hända att hästens ägare är så...

Om du har möjlighet och tid så kan du ju höra om du mot rimlig ersättning ska ombesörja avlivningen? Se till att få påskrivet att du ska göra detta och vilken metod som ska användas.

Arbetsmässigt så är det ju lättare för dig att lägga några timmar en dag på att få det gjort, än att bli stående med en inackordering på fullskötsel några veckor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
953
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 369
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp