Dumma fåglar pickar sönder bajs

clovergirl

Trådstartare
Ja som rubriken lyder så har jag ett litet problem. Hästen äter i dagsläget utöver hösilage 1,2 kg havre och 300 gram dynavena 20. Hästen fungerar superbra på detta och jag har testat olika sorter men detta är det enda krafftfodret som hon inte blir tjock och konstig av.

Men det är ett rent helevete att mocka!! Varenda liten bajstolle som är synlig för dessa hemska små krabater är sönderpickade... Och det börjar bli lite jobbigt att stå och pilla varje dag och jag skulle inte drömma om att låta hästen komma in i en omockad box eftersom det typ skulle innebära katastrof. Vill att det ska vara rent och fräscht men dessa fåglar gör det jobbigt!

Är det någon som har någon idè om vad jag kan hitta på eller är den enda lösningen att byta foder? Vilket jag inte vill :(
 
Jag hade samma problem. Det bästa är ju om man kan mocka boxen direkt på morgonen när hästen har gått ut, så kan inte fåglarna röra runt under dagen. Jag hade inte den möjligheten, så jag gick faktiskt över till krossad havre, så blir det färre korn som fåglarna vill ha i bajset.
Sen bytte jag helt till müsli, och sen har jag fått ha mina bajshögar ifred.
 
De hela kornen som kommer ut med bajset här väl inte tagits upp av hästen heller? Eftersom det har passerat hela genom hela tarmkanalen? Så det är ju lite att mata fåglarna faktiskt.

Jag ger krossad havre just för att jag ser ingen vits med att ge hästen mat som ändå bara åker rakt igenom
 
Det kommer ut lika mycket krossad havre i bajset som hel havre, skillnaden är att den krossade havren inte syns, för den blir "bajsfärgad" :p
 
Kan du inte ge dig på fågelproblemet då?
Prova att snickra dig en egen bulvan eller vad det heter, en sån rovdjurssilluett.
 
Mina hästar äter alla havre och vi har gott om fåglar men inte detta problem.
Har du kollat tänderna på hästen? Kan den mala fodret ordentligt?
 
Kommer de in i stallet?? Vad för slags fåglar? Stäng dörren. Har själv frigående höns som gärna är i boxarna men det räcker att stänga boxdörrarna.
 
Jag har myggnät för alla mina fönster och myggnätsdörr för dörrarna. Fungerar jättebra mot både insekter, flugor och fåglar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp