Sofiplopp

Trådstartare
Jag är en ÄKTA macmänniska som nu fått en pc av Xet pga att jag behöver den i jobbet.
MEN eländet funkar inte! *sucka*

Den startar först och läser in en massa, sedan hamnar jag i något blått som heter BIOS där jag ska välja BOOT SEQUENSE någonting ... Bland valalternativen finns UDMA 1, UDMA2 och en massa sådant.

Sätter jag i cd:n får jag upp en fråga om jag vill starta från hd:n eller cd:n. Väljer jag cd:n börjar den läsa in den, men inget händer. Väljer jag hd:n får jag en blinkande markör nedanför en massa text med allt som finns på datorn, sedan står bara markören och blinkar. Jag kan inte gå upp längre upp på sidan och titta efter, inget händer s a s. Win ME ligger inlagt på eländet, men det startar inte heller. Jag är alltså hela tiden ute i någon sorts grundprogram.
Instruktionsboken är till NOLL :devil: hjälp.
Ursäkta att jag frågar, men HUR STÅR NI UT, ni som har pc? Vilken helt sanslöst underlig maskin alltså!!!
Jag säger bara en sak. TACKA VET JAG MAC!!!!!!! :love:
 
Sv: Dum pc!

Låter som om du kommer in i DOS.

Säker på att det inte sitter en startdiskett i diskettstationen? ta ut den i så fall :D
 
Sv: Dum pc!

Var glad att du inte behöver in och pilla på moderkortet, jumpra om och söka obefintliga manualer på nätet till pc från en gången tid. Dvs. äldre än 2 år. Bra på att leta blir man,,,,,,,,,,,,,,,, :crazy:

Bootsekvensen väljer du vilken ordning du vill att datorn ska starta i. Grundinställningen är A-C osv. eftersom disketten heter A och hårddisken C. Då letar den startfiler på disketten först, och sitter ingen diskett i så fortsätter den till hårddisken som operativsystemet ska ligga på.
 
Sv: Dum pc!

Datorn ÄR äldre än två år ... Jag har lyckats formatera om hårddisken, lagt in windows 98 och nu försöker jag ansluta till nätet via mitt ADSL-modem och telias startcd ... Går INTE!
det står bara: hittar inte server eller fel på DNS

Jaha??????? Och vad gör jag NU?????

*suck*
 
Sv: Dum pc!

Är du säker du installerat presis allt som behövs ? Nätverkskortet tex ?...Annars finns ju datasupporten på Telia att tracka..det är det dom är till för ;)
 
Sv: Dum pc!

Sofiplopp skrev:
Ursäkta att jag frågar, men HUR STÅR NI UT, ni som har pc?
Jag, som normalt är en lugn och sansad människa, kan få utbrott pga PC på jobbet. Mer än en gång har jag gett upp, skrikit "Jävla PC! :devil: ", stängt av maskinen med strömbrytaren och tagit fram papper och penna.
 
Sv: Dum pc!

Ursäkta att jag frågar, men HUR STÅR NI UT, ni som har pc

Anledningen du har problem är ju för du inte vet hur du ska göra...skulle du vetat hur du ska bära dig åt och hade du förstått hur en PC fungerar, då hade du nog stått ut du med ;)....Presis samma sa jag på fd jobbet där bara Mac hägrade..Hur fan står ni ut med Mac egentligen...och det var ju enbart för jag inte fattade hur dessa fungerade..Så simpelt är livet :D

Det är ju bara datorer... :angel: :p
 
PC ./. Mac

Det är inte riktigt så enkelt. Jag har full förståelse för att Mac och PC fungerar olika, men jag förstår inte varför vissa saker måste vara onödigt komplicerade i PC.

Om jag har något osparat dokument, när jag stänger av min Mac, får jag upp en dialogruta som frågar om jag ska spara ändringarna. När jag har svarat fortsätter datorn att stänga av sig.

När jag stänger av min PC, får jag upp en påminnelse om att jag har öppna program, som måste avslutas först. Svarar jag inte direkt, får jag upp ännu en dialogruta som talar om att ett program väntar på svar. När jag har klickat i rutorna, måste jag avsluta de öppna programmen. Sedan måste jag ånyo stänga av, eftersom PC:n har lagt ned all sin kraft på dialogrutor och inte längre minns att den skulle stängas av.
 
Sv: Dum pc!

Det har inget med PC'n att göra, utan med Operativsystemet.

Sen måste jag direkt säga emot, för hos mig (WinXP sp2 och OfficeXP sp3) så får jag upp rutan om jag vill spara dokumentet, varvid den väntar på respons tills jag svarat. Därefter stänger den av datorn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp