Dum när jag är sjuk

Mli

Trådstartare
I onsdags fick jag ryggskott när jag äntligen skulle mocka ur vinterbädden ur uteboxen. Hästarna går som tur var ute på nätterna sedan en vecka tillbaka.

Nu till mitt problem.

Min 6-åriga valack som jag hanterar enligt NH har varit lite trotsig på sistone. Lite nonchalant sedan våren kom, men jag har inte brytt mig så mycket eftersom han är relativt ny på gården. Trodde att det skulle gå över efter dagliga ledövningar och andra lekar.

Men nu har jag inte kunnat vara ute med hästarna sedan i onsdags då jag knappt har kunnat röra mig, men gick ut iallafall i morse för att ta av valacken täcket.
Som vanligt kommer han fram till mig bara han ser mig, men istället för att hälsa snällt så går han bara förbi mig och trycker ut mig med bogen. Det tog ett tag innan jag kunde ta av honom täcket eftersom han bara föste omkring mig och flera gånger vände upp rumpan mot mig.

I normala fall hade jag inte tolererat det, men idag kunde jag knappt röra mig och var livrädd för att trilla då jag säkerligen inte kunnat resa mig.

Han har aldrig gjort så förut. Jag trodde inte att hästarna utnyttjade sitt övertag när man var var mindre rörlig som denna gör. Mina andra var ovanligt försiktiga, min treåring gick flera gånger emellan valacken och mig, ställde sig sedan brevid mig så jag kunde stödja på hans hals.

Har ni varit med om liknande?

Jag tror att jag inte ska gå ut i hagen igen förrens jag kan röra mig ordentligt, vill inte att han ska befästa sina nya ideer.

Sv: Dum när jag är sjuk

Usch var jobbigt med ryggskott :(
Det är ju väldigt jobbigt om han just NU måste testa gränserna när du inte kan säga ifrån så mkt..du har ingen som kan hjälpa dig?

Förklara för honom vad som gäller. Förklara att du har ont, att du inte kan stå emot men att du ändå måste göra det du ska göra. Han måste helt enkelt ställa upp! Min sköthäst är normalt sett som ett smärre ånglok att leda, men när jag hade en låsning i ryggen gick han som en ängel!

Så prova att berätta, det kan funka.

Hur mkt kommunicerar du med hästarna röstledes normalt sett? I alla lägen kan man inte vara säker på att kunna använda exakt alla signaler. Man bör därför sträva efter en heltäckande bredd på sin komminikation. Dvs ska ett "stilla" betyda stilla och ett "back" betyda backa även om du inte rör hästen eller använder resten av kroppen.

Kan tänka mig att det är lagom lätt med en häst som leker buffel just när man pajjat ryggen. DÅ kan det ju underlätta om han även lyssnar på rösten.

Du sa iof att han var ny i gemet och han har ju troligen bara sett sin chans att få bossa med dig. Då du inte kan göra så mkt motstånd just nu.

Testa hur som hur han reagerar på rösten. Även om du inte haft honom så länge kan han mkt väl lyssna på det ändå.

Annars kan det nog som du säger vara klokt att inte sätta dig i lägen där ledarskapet ställs på prov. Samtidigt så bör du nog inte heller "försvinna" för det är ju bara en bekräftelse på att han fått som han vill. (tror han iaf, snopet när du dyker upp utan ryggskott fit for fight)

;)

Senast ändrad av en moderator:

det finns säkerligen vissa individer som utnyttjar ens (i detta fall:för tillfället) svagheter och ytterligare andra som ist underlättar.

Har hänt mej också, åt bägge håll.
Blev sparkad nyligen och den aktuella hästen som i övrigt brukar ta sina chanser att få bestämma har aldrig varit så lugn att leda och hålla på med som efter det..(han får dock inte bestämma, inte för mej iaf, men är man inte koncentrerad så vet han det..och vet han det försöker han passa på)
Iofs kanske den plötsliga snällheten :) (eller fromheten kanske) bero på att han vet att det var fel eftersom jag hann ryta till åt honom innan han träffade...

Min egna häst utnyttjade mej ridmässigt när jag hade problem av reumatism, då han helst vill slippa att arbeta och jobba, så började han vägra när vi hopptränade...till slut även på 30cm"hinder", därför att han kräver att man RIDER, inte bara åker med.. Det tog sen nästan ett år att komma tillbaka till gamla formen trots att jag blev bra efter en tid.
Dock var han en ängel att hålla på med i övrigt, satt tex på en pall och skulle skruva i brodd och han helt sonika lyfter benet och lägger det i knät på mej..såna saker.

Men för att inte utmana ödet ska man kanske inte utsätta sig för såna saker om man vet att hästen kan bli sån? För sin egen skull menar jag.
Är han likadan om du tar in honom och borstar eller liknande? Har fått för mej att de på nåt sätt är kaxigare i hagen.. :confused:

Senast ändrad:

Det är inte alls ovanligt att man som sjuk får den behandling som du fick, en skadad häst skjuts ut från flocken tills dess att den är frisk, den är en belastning för flocken när den är skadad.

Min underbart goa, förra, islandshäst utnyttjade en gipsad arm genom att ignorera mina signaler när jag tränade honom från backen, bara lite... inte mycket men det blev en markant skillnad för mig.

Därmed inte sagt att det är ok att hästen gör så.

Om jag var du skulle jag be någon annan ta hand om hantering av hästar tills jag var frisk, just för att som du själv sa inte befästa beteendet.
Det går säkerligen att ta bort ifall det blir befäst men varför skaffa sig extra jobb?

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Senaste nätterna har jag vaknat med så sjukt ont i ryggen att jag knappt kan andas! Muskelvärk, inte i själva ryggen. Inte ryggskott...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: sthu
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Äldre Idag var det fjärde gången på mindre än en vecka som hyresvärden fått ringa ut spolbil till mig eftersom badrummet stått under vatten...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama