N

nicka

Min kompis har en häst som har blivit dum att ta in och så, han springer runt och fjantar sej och sparkar å stegrar. Och ibland kan han göra "anfall" han springer rakt mot en och sparkar och håller på.. men jag är inte rädd för han, jag tycker bara ahan e fjantig. men jag vet inte hur jag ska göra med han. Min kompis och hennesfamilj är ju rädda för han när han gör så.. :(

Så jag vet inte hur jag ska göra.. :confused:

Snälla hjälp mej..

Sv: Dum häst

Visa omedelbart och tydligt att det är helt oacceptabelt beteende.

Man bör absolut vara rädd när hästen beter sig så. Och skaffa hjälp för att avhjälpa problemen om man inte klarar det själv.

nicka skrev:
Och ibland kan han göra "anfall" han springer rakt mot en och sparkar och håller på.. men jag är inte rädd för han

det borde du vara

klart att vi är rädda för honom...man vill väl inte bli skadad heller, å så vill vi ju inte att det ska hända dig något! det bästa är ju att ta in beauty först så han blir ensam ute. då kommer han ju fram till öppningen å då kan vi ta honom

Har varit med om en häst som kom rusande mot med öronen bakåt och försökte anfalla och det var inte roligt :crazy:
Fick tipset om att när han kommer så ska man stöta bort honom gärna med att överraska honom.Hade en käpp som jag slog i marken med när han kom och gjorde utfall; han blev så förvånad när jag slog med käppen i marken att han tvärvände och sparka bakut.Sådär höll vi på några gånger,han kom,surade och jag stötte bort honom.
Efter ett par gånger så var det problemet avklarat.
Fast det tog mycket mod från min sida att bara stå där helt lugn utan att visa att jag var rädd...

Det var ju skönt att det fungerade och att han lyssnade på din varning. Men tur att han inte var tuffare för då hade han kanske fullföljt sitt hot. Hästar ÄR faktiskt inget att leka med och man behöver veta exakt vad man gör, varför och när man gör det om man ska hanskas med problem av det här slaget.

Det kan ju vara så att hästen inte får tillräckligt med motion och sysselsättning. Då blir den ju full med energi, särskilt om hästen får lika mycket mat som vid mycket motion.

Prova att träna hästen dagligen och anpassa foderstaten därefter.

Hälsningar
Monica

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama