Dum fråga

Elina8

Trådstartare
Finns det risk för sandkolik om hästen står på fint spån? Det är ju ändå trä så det borde ju kunna smältas?:confused:

Sv: Dum fråga

Nej inte risk för sandkolik. Däremot teoretiskt, beroende på mängd hästen äter och hur mkt vatten den dricker eller inte dricker, ökad risk för förstoppning. Men då ska de verkligen ÄTA spån.

Haken med sand är ju att det är så tungt, och inte lösligt i vatten eller binder till t ex fibrerna i grovfoder, så sanden lägger sig i 'botten' på tarmarna, och så samlas det på.

Trä är inte tungt, det är vattenlösligt i rätt mängd vatten/över tid, och det binder till höfibrer.

Och det finns inga dumma frågor, bara dumma svar =)

Nåt som jag upptäckte för några år sedan var att i "vanligt" hö så är det
massor med sand, inte alltid kanske men väldigt ofta .
Kan du ju också kolla genom att blöta höet och se hur mycket sand du har i ditt hö ( Om du nu ger vanligt hö ! )
Hej från hambo

Hade nästan glömt bort att jag skrivit denna tråden :angel:

Så bra att det inte är någon fara. Bajsar gör han, får se efter så det inte blir för hårt då bara.

Jag tror inte att han äter spånet rätt upp och ner sådär, utan det är väl snarare så att det slinker med när han äter höet som trillar ner från hönäten. Halm har han också på golvet, men det är ju mycket grövre, så det blir ju lättare att pilla ut stråna från spånet inbillar jag mig. Han kan i alla fall vara lite spånig på mulen när han gott och bösat runt.

Hambo: Sand har jag också hört kan finnas en del i hö, det blir väl om de slår (eller vad de nu heter när man skördar det) för lågt framförallt. Men annars så finns det ju jord på i stort sett allt som växer upp ur jorden. Sallad och liknande är det ju också en massa jord i, som man sköljer bort.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka