Dum fråga om träckprov

Constance

Trådstartare
Jag ska åka på föreläsning om avmaskning i kväll, och de har då ett erbjudande att man får ta med eget bajs och göra ett träckprov där.
Men nu till min fråga. Måste det vara dagsfärskt bajs? eller går det bra med några dagar gammalt bajs? :crazy:
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Det ska vara förskt, men jag vet itne hur pass det "måste" vara färskt.

*nyfiken* vem är föreläsaren? Är det någon tjej från SVA?
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Du kan lägga det i kylskåpet så länge. Det gjorde jag när jag tog träckprov och det inte gick att skicka på en gång.
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Jag var på en föreläsning om parasiter för en kvinna från SVA. Det var hur intressant som helst! :D
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Ja, det var via DRK :D

Är jättenöjd med föreläsningen, mer sådana förläsningar :D
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Följdfråga, när man skickar träckprovanalys och ska skicka in.

Säg att man kommer ut till stallet på morronen, kl 9 tex, kan man ta bollar från boxen som legat under natten eller måste det vara färskfärska?:) Eller kan man ta från den hög som ser färskast ut?
Som man sen lägger på postlådan som töms kl 10-11.

Lite svårt att få hästen o skita på beställning tycker jag;)
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Jo, jag och min kompis som skulle på föreläsningen hade ganska kul när vi skulle leta bajs i hagarna (vi har våra hästar på lösdrift). Vi funderade ett tag om man skulle gå efter hästarna ett par timmar med en påse beredd i högsta hugg. ;) Men sen verkade det jobbigt, så vi gick och letade efter så färska högar som vi kunde hitta.

Men för att svara på din fråga, så kan du absolut ta några bollar som har ploppat ut ur hästen under natten. Kom bara ihåg att inte skicka i väg det på en fredag så det får ligga på posten över helgen. Dels vill inte SVA ha sådana, och så luktar det nog inte så gott på posten heller :angel:
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Sen kan det vara läge att veta att fler än SVA gör träckprover. Man kan skicka både till Vidilab direkt och köpa KollaMasken. SVA är både dyrare och långsammare än Vidilab...
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Jo det kan man också göra. Men vi fick rabatt, fick betala 50 kr/träck för att göra denna undersökning...
 
Sv: Dum fråga om träckprov

Jo det tyckte vi också. Annars vet jag inte om jag hade börjat använda mig av träckprovsundersökningar (eller vad man kallar det :P)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: IngelaH
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp