Dum eller smart?

A

ankans

Jag har el staket, som så många andra. Min unghäst, så fort strömmen är av, går mellan eller forcerar trådarna, det är precis som att han VET när strömmen är av eller på, han försöker inte när strömmen är på.

Iaf, så pratade jag om det med vet. igår. Hon tycker hästar som gör så är dumma, har de kännt el en gång så borde de passa sig. Men jag undrar det, jag kunde hållt med om han gjorde det oavsett ström eller inte, men det gör han ej..

Vad tror ni?

Sv: Dum eller smart?

Jag har också en sådan... :D När hon var yngre (1,5-2 ungefär) och gick i en hage som inte var "rolig" enligt henne satte hon ner huvudet under tråden och bara gick om strömmen var av. Var den på gick hon aldrig mot tråden, däremot var hon framme och "kollade". Jag tycker de är smarta... ;) Vill de inte stanna i hagen och vet att det inte kommer att kännas är det väl smartare att gå ut?

Senast ändrad:

tror att hästarna känner spänningar i luften kring eltråden när strömmen är på.
det är väl därför dom kan skilja på det

Så tänker jag med...

Vad gäller känna spänningar, ja det tror jag med att de gör. Skillnaden är ju att vissa inte gjort kopplingen

Spänning - fritt fram
Inte spänning - låt bli

Eller de andra kanske resonerar, bättre att låta bli, kan bli farligt när som helst..

Skulle snarare säga att hästen är smart då den bara går igenom staketet när strömmen inte är på.

Jag gissar bara... men tror att antingen känner de av det elektriska fältet runt tråden på något sätt eller så uppfattar de ljud av något slag som har samband med el i tråden. Hur som helst har de ju förstått sambandet... :cool:

Är det bara jag som tycker att elstaket klickar? Mot grässtrån som hänger mot tråden, etc...

Ja, och särskilt nu när det är blött ute, det smäller en del vid trådarna. Klart hästarna hör när strömmen är på :idea:

En bekant hade en ponny som stod med mulen på tråden mellan impulserna från elen... på - av - på - av - på =)

Grattis ! Du har fått en intelligent häst ! Den kan du nog få mkt roligt med, förutsatt att han håller sig kvar hemma på gården :-)

har en unghäst i stallet som drar upp stolparna (provicoriska stolpar)
när hon går i en provicorisk hage nån gång, så hon kan inte gå i sån hage mer.
När strömmen inte råkar vara på passra hon på med allt hyss, tuggar på tråden, slår med benet på den, öppnar hagen genom att bita tag i plasthantaget, kliar sig mot tråden (det fattar inte jag, när hon har ett träd i hagen att gör det på), fösöker dra av tråden.
Allt detta hinner hon göra på 10 min.
Hon har aldrig försökt gå igenom eller nåt sånt, inte ens om hon lyckas öppna hagen hon bara står och glor i ingången då fast det är öppet. :D

Youma skrev:
Är det bara jag som tycker att elstaket klickar? Mot grässtrån som hänger mot tråden, etc...

Eltrådar ska renas från grässtrån och liknande som ligger mot. ;) Från en helt ren tråd uppfattar jag inget ljud.

Javisst! Han var JÄTTEROLIG IGÅR IGEN! :devil:

Närmsta slakteri?

Igår när jag skulle ta in den så hade jag dem i en hage lite längre bort, så jag stängde strömmen, öppnade den så de kunde gå ner till nästa hage. Helt lugnt ställde de sig 5 meter från öppningen och jag gick och hämtade grimskaft.

30 sek senare brakar :devil: igenom och tar den andre med sig....

Det värsta är att han hetsar inte upp sig, utan bara svansar omkring lite, stolt som en tupp..

Suck, laga staket... Idag igen.. Fy vad jag blir trött!

Haha , jag vet hur det känns. Vi har en häst som kryper under alla stängsel. Fast han gör det bara när han känner sig ensam. Jag tror nog att din häst är ganska smart. Han tänker inte - Nu SKA jag jävlas med henne. :d

Jag tror att de känner spänningarna.
Om det är regningt/fuktigt i luften kan jag få som små stötar om jag håller handen NÄRA elagregatet utan att ta på det! :eek:
En skodd häst känner ju en elstöt kraftigare än vi. Borde vara samma med spänningarna?

Visst känner de om strömmen är i eller ej. En av våra hästar biter i tråden när han ser att man är på väg för att hämta honom om strömmen inte är i. En gång tog han dock miste... :devil:

Rusar din häst igenom eller tar han det lite "steg för steg"? Om det är det sistnämnda alternativet kan du väl smygtitta på honom och sätta i strömmen precis när han börjar vidröra staketet. Då kanske han inte känner sig så säker på sin sak längre och följaktligen inte vågar bryta sig ut.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 582
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama