Sv: Duktiga islandsmänniskor
Jodå! Herr och Fru "Akur " parkerade utanför dörren, och med sig hade de 4 eller 5 olika sadlar. Den som faktiskt passadeexakt i hästen längd var en Katla 16,5". Och den sadeln belv JAG så förtjust i för den såg nästen exakt lika ut som min vanliga dresyrsadel. Dock var den för liten för ägarna i sitsen och den hade heller inte utbytbara koppjärn, eftersom den var 5 el 6 år gammal och den var redan för smal på hästen så tyvärr gick den bort.
Nr 2 de provade var en Loftur 17,5" som låg ett par centimeter för långt bak, å andra sidan var framvalvet plattare på den sadeln så ryttarna kan sitta lite längre fram. Hans mening var att mindre ponnyer och islandshästar så behöver man inte mäta revbenskanten som vi gör på "vanliga stora hästar" uatn man kan gå rakt upp, och vips då fick ju hästen 10 cm till. Detta är väl antagligen för att de ska kunna sadla dessa små kortisar öht. Inte tror jag att ponnyer har starkare skelett än stora hästar. Men, men det är kanske någon mer här som hört det? Jag sa inte emot, även om jag tycket att det lät underligt. Jag är som sagt ingen ponnymänniska.Funderar däremot, gör jag fortfarande..
Ia så var den sadeln begagnad. Utrustad med det där speciella kolfiberslädret (mjuk som attan) och hade koppjärnsbytesmöjligheter.
Nästan alla sadlar vi provat har legat bra fram (förutom som Katlan var för smal och Horse Saver hade ju fel i sin konstruktion överallt) så där tror jag inte att det blir några problem. Det är de här extra centimetrarna i bak då, men den är iaf rundbossad och går upp fort, + att de kan sitta mkt längre fram.
Jag tror att de kommer att köpa den här sadeln, och eftersom den lokala sadelmakaren inte brydde sig så tror inte jag att de vill bekosta att åka till någon annan söder eller norröver. De litade till den här killen. Det såg jag. Så nu lämnar jag det där och hopppas på att det blir bra. Alla i islänningsbranschen har ju hänvisat till det här stallet och jag tog ut dem till dem så, jag tror inte att jag kan göra mer. Jag hoppas att det kommer att går bra.
/Asmodeus