Duger nya tomten åt två hästar?

T

troll_fia

Vi har möjlighet att köpa tomten bredvid våran och har funderingar på om det skulle vara möjligt att ha hästar där i framtiden. Tomten är på 2600 kvadrat, kuperad med mycket träd (en stor del av dem ska tas ner till ved). På tomten finns en byggnad som vi funderar på att bygga om till stall, men det finns även något som skulle fungera som ligghall om man har hästar på lösdrift. Det jag funderar på är om hagen på 2600 kvadrat är för liten för två stora hästar? En liten bit bort finns en äng där vi ev. skulle kunna ha hästarna på sommarbete, så man kan växla hagar på så vis.
Om hästarna ska gå på lösdrift eller stå i stallet nattetid, påverkar det hur stor hage man behöver. Det vore trist om det inte går att ha hästarna där, för det är enda möjligheten att ha hästarna i närheten av hemmet, och det underlättar ju en del!
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Ett tips är att ringa till Länsstyrelsens byggnadskonsulent direkt och höra med dem vad de tycker. Då slipper du få eventuellt mycket kostsamma felaktiga svar :)
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Vår tomt är på 1,5 ha. Cirka 1 ha blir över till hage. Jag har en ponny (modell för hög dock, 156) och tänker ha en liten ponny som sällskap. Jag är orolig över att klara mig på den ytan bara rent "ytmässigt". Utöver det så har vi blöt mark och hagen är helt platt, det ger ännu mer minus.

Men nej, jag hade inte alls velat ha bara 2600 kvm (0,26 ha) till två hästar, inte ens som en hage. Det är liksom 26*100 meter typ. Men jag vill också ha gräshage året runt, inga grusrutor.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Vi har ungefär så mkt 'över' för hage på vår tomt. Den räcker endast ca 3 mån/år (gräshage), resten får vi låna av grannen. Har två D-ponny.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Vi har ungefär så mkt 'över' för hage på vår tomt. Den räcker endast ca 3 mån/år (gräshage), resten får vi låna av grannen. Har två D-ponny.

Menar du att gräset räcker så länge, eller att hagen "funkar" så länge innan den är upptrampad?


Kollade nu storlek på ängen bredvid som vi ev. kan arrendera, den är på nästan 1 hektar (hela tomten är på 13 000, men själva ängen är inte på riktigt hela), skulle det funka då?
Ytan skulle då vara en äng på 1 hektar, och en mindre hage med stall i, på 2600 kvadrat?
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Hej!

Det beror ju lite på vad det är för jordmån (eller vad det nu heter) också.

Med riktigt bra jord, som släpper igenom mycket vatten kan det kanske gå, men du får nog räkna med att grusa upp vid ingången för att där inte ska bli lervälling.

Jag hade personligen inte haft hästar på så lite mark (1 ha), kanske om dom var shettisar och kanske 2 st.

De torraste hagarna jag stått i var ca 3.5 ha på 4 hästar och de gick där året runt (men hagen delades av i mindre så hästarna kunde flyttas runt mellan hagar på ca 1 ha innan marken blev för belastad). Vid ingångarna var det ordetligt dränerat- ingångarna låg också högst upp i hagarna, vilket underlättade att bli av med vatten.

Om du tar bort träden i den lilla hagen, tänk på att de faktiskt "dricker" rätt mycket vatten. Där jag står har allt (hagar, gräsmattor, vägar) blivit blötare sen den närmast liggande skogen kalhyggdes(kalhöggs??) förra sommaren.

/Lavinia, som säger nej, det är inte skoj att ha hästar i lervälling, eller tvingas ställa hästen i grusad sjukhage pga leran..
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Min häst och en häst till, båda stora, går i hage på totalt ca 5000 m2, och det räcker hyfsat till vinterhagar. Med hyfsat menar jag egentigen bara jämfört med det jag sett andra stall runtomkring ha :p För tekniskt sett så blir marken upptrampad och klafsig om vintern (men det är å andra sidan ingen vidare dränering heller) och gräset räcker inte jättelänge heller.

Halva ytan (dvs. det du ev. skulle ha att tillgå) för två stora hästar skulle jag inte vilja ha, känns inte som om det skulle funka i praktiken alls faktiskt. Minst ett hektar, och gärna mer, om det var jag, och jag fick önska.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Klart du kan trycka in dem där men du kommer inte ha gräs och Ffa inget bete . Då inkluderar jag ängen .
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Jag har en tomt på 3200 ungefär och skulle aldrig komma på tanken att ens göra rasthage där, det är alldeles för litet. Bittert att ha stall men ingen mark.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Det är alldeles för lite mark till två stora hästar om man använder sk "sunt förnuft".

Det finns dock inget i lagen som hindrar att man har så lite yta, då en häst dagligen ska ha möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter på en yta som är minst 10x30 meter. Jag vet flera stall som har små grushagar av precis den storleken med en häst i vardera hage, och det är inte mot lagen, men inte snällt mot hästarna enligt mig.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Det beror väl lite på vad för hästar du ska ha på tomten. Min granne har inte större än så till sina två lite äldre kallblod. Det är inga hästar som är speciellt intresserade av att springa så därför fungerar det.
Hon har grusat mycket så marken har klarat sig riktigt bra. Det blir ju inget bete där men som vinterhage fungerar det.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Jag hade som mest tre hästar på 0,6 hektar och det var en Lerhage tillslut. Vi grusade upp en del och hästarna höll sig mest på de höglänta torrare områdena. Vi sålde och flyttade av denna anledning. Hela våran tomt var 0,85 hektar så stallet stod på övriga marken. Vi hyrde 1,5hektar till sommarbete var hästarna gick från 1april till 1oktober. Trots att vår egen mark återhämtade sig över sommaren så tog det inte många veckor innan det var leråker igen.

Det finns ju folk som.bara har sina hästar i grusade hagar hela vintern, så jag skall inte säga att det inte går. Om ni har lerig jord, grusa upp så mkt ni kan så hästarna slipper gå i lera. Ni lär få mocka hagen regelbundet. Och köpa in hö större delen av året...

Men om ni inte tänkt flytta till större gård, o ni vill ha hästarna hemma så är det väl bara att slå till? Som sagt, grusa upp så hästarna har torr stabil mark och sköt mockning i hagen så går det säkert bra. Men räkna inte med att hästarna kommer ha gräs i hagen!

Själva köpte vi en större gård, men hästarna går likväl i små hagar för gräset gör dom så feta ;) Vi blev väldigt kåta på gräs efter förra huset/"gården" så vi stängslade in typ 5hektar i ett svep... Hästarna har aldrig varit så feta!!! ;) Nästa år blir det mer grus, mindre hagar och ransonering av gräset på sommarbetet ;)
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Jag köpte mig en gård på 1,8 hektar och flyttade dit mina två stora hästar i mitten av maj. Trots att de stått inne nattetid med hö har inte betet räckt till helt och hållet. (Nu går ju drygt en halv hektar bort till byggnader och tomt.)
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Jag har 1,5 ha (inräknat själva gården) och har tre hästar och en ponny på den marken. Det går utmärkt om man växelbetar hagarna och har små vinterhagar så att de inte trampar upp all marken.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Jag skulle aldrig komma på tanken att ha häst på så liten yta! Och om du mot förmodan skulle ha det så ha de på stall och inte lösdrift! Lösdriften sliter betydligt mer på marken.
Jag har 3,5 ha vinterhage med lösdrift till 4 hästar och det känns som ett minimun trots sandjord till största del som dränerar bra. Jag vill ha dem på gräs och inte grus, det känns schysstast och naturligast för dem.
 
Sv: Duger nya tomten åt två hästar?

Det beror väl lite på vad för hästar du ska ha på tomten. Min granne har inte större än så till sina två lite äldre kallblod. Det är inga hästar som är speciellt intresserade av att springa så därför fungerar det.
Hon har grusat mycket så marken har klarat sig riktigt bra. Det blir ju inget bete där men som vinterhage fungerar det.

Även om de inte är så intresserade av att springa, så vill man ju ändå att de ska röra sig så mycket som det är bara möjligt i hagen, och en så liten hage inbjuder sällan till det.

Det blir mest utomhusförvaring, tycker jag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 736
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 469
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 233
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp