Duger det med ett enkel axat? Resa till sadelutprovare

B

Borka2008

Hej.
Har bokat tid till sadelutprovare. Det känns jätte bra :-)
Min fråga till er:
Duger det med ett enkel axat för denna tripp?
Eller ska jag bekosta på mig att hyra en boogi?
Problemet med boogi är att då måste jag hyra en annan bil också. Och då börjar det genast kosta en hel del....Min får bara dra 1320 kg.

Resan:
10 min från stallet till hamnen
2 timmar på färja
1.05 för resan till sadelutprovaren (stora vägar)

Sedan samma tur hem. Sadelutrpovaren har box för utlåning och där får han stå ett tag innan vi åker hem igen.

Jag är världens nojjigaste och kan inte göra så mycket åt de. Kan jag göra denna tur med ett enkel axat släp?
Eller är riskerna för stora eller blir det för tröttsamt att stå i ett enkelaxat?
Tänker mig ju att komforten skulle vara betydligt bättre i en boogi.

Ge mig råd! Ska åka om en vecka typ!

Sv: Duger det med ett enkel axat? Resa till sadelutprovare

Såklart åker man bättre i en boggi, men massor, massor med hästar har åkt många, många mil i enkelaxlat ju :idea:
Om det var enkelt att välja hade jag valt boggi, men nu vart det ju en massa krångel om du ska göra så, så ta enkeltaxlat!

Inte ska det vara nått problem! :idea:

Fungerar hästens vikt för släpet så hade jag tagit enkelaxlat, det låter som lättaste alternativet.

Det är jättebra om man kan fälla ner stödben i bakkant på släpet, just när ni står still på färjan gör det stor skillnad för hästens komfort om släpet inte kan vippa fram och tillbaka när hästen trampar om.

När jag hade enkelaxlat släp och stod och väntade t ex vid ridhus eller så, fällde jag alltid ner stödbenen så släpet stod stabilt, just för hästens bekvämlighet.

Tack för era svar och tips. Då kör jag på enkel axat.
Alltid skönt att höra någon annans åsikter, just för att jag är så nojjig alltid:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka