Dubbla täcken

Sv: Dubbla täcken

"En häst avdunstar ca 20liter per dygn. Mycket av den fukten sätter sig i stalltäcket under natten. Om du låter hästen behålla stalltäcket under regn- eller vintertäcke när den släpps ut i hagen så kommer fukten att fällas ut av temperaturskillnaden. Ofta blir det så mycket kondens att yttertäcket inte klarar att ventilera bort det. Låt därför natt-täcket hänga luftigt under dagen för att torka och använd ett annat som undertäcke"

Aja, vill man ha hästen kall så.

Ska du citera så ange källa.

Har man crappiga täcken kanske det blir kondens, jag har aldrig haft det problemet. Sen finns det ett enkelt sätt att lösa det om det nu är dubbla täcken som är problemet (det måste det ju vara annars skulle det bli samma kondens under dagen med utetäcket) - ha ett utetäcke inne.

Sen ser jag andra fördelar med att byta täcke som att minimera risken för skav osv. Mina hästar har aldrig täcke inne öht om de är oklippta.

"En häst avdunstar ca 20liter per dygn. Mycket av den fukten sätter sig i stalltäcket under natten. Om du låter hästen behålla stalltäcket under regn- eller vintertäcke när den släpps ut i hagen så kommer fukten att fällas ut av temperaturskillnaden. Ofta blir det så mycket kondens att yttertäcket inte klarar att ventilera bort det. Låt därför natt-täcket hänga luftigt under dagen för att torka och använd ett annat som undertäcke"

Aja, vill man ha hästen kall så.

använder du galon stalltäcke då eller?

ett stalltäcke andas och släpper igenom all fukt.

Om alla 20l kondens stannar i täcket betyder det att även om man byter går hästen runt med 10l om man bara byter två gånger om dagen.

Låter inte sunt, man kanske ska byta täcke minst 5ggr per dag??

im sry

Det skriver Glada hästen i spiltan, en butik som säljer hästgrejer i Västerås, med mycket hästkunning personal. Vart dom fått den informationen ifrån, vet jag inte. Det ska jag ta reda på och skriva här.

im sry

Det skriver Glada hästen i spiltan, en butik som säljer hästgrejer i Västerås, med mycket hästkunning personal. Vart dom fått den informationen ifrån, vet jag inte. Det ska jag ta reda på och skriva här.

Ja gör det.
den som skrev den texten kan aldrig ha varit ute i stallet en enda morgon för att konstatera att ett stalltäcke är hundraprocent torrt på hästen. är det inte det är det ngt fel - hästen är för varmt täckad, eller täcket andas inte.

eller så vill affären kränga mer täcken : )

Haha ja jag vet inte.
Jag tycker faktiskt det lät ganska troligt. Men jag ska fråga vart dom fått det ifrån.

mja jag är lite tveksam till de, eftersom min veterinär säger detsamma, och han har inget att tjäna på att ljuga

Blir det varmare av att man har dubbla täcken ute? Tex 300 g stalltäcke + 400 g utetäcke (på vintern vid många minusgrader).
Det beror helt på vad du jämför med! Det är varmare att ha 2 st 200g täcken på samtidigt jämfört med att bara ha ett. Men det är ALDRIG lika varmt att ha TVÅ 200 grams täcken som att ha ETT 400g. Ju LUFTIGARE täcket är dessto mer värme får plats i täcket. Sen beror det mer på ISOLATIONSFÖRMÅGAN än tjockleken hur varmt täcket faktiskt är. Lägger man då på två täcken försvinner största delen av luftigheten vilket gör att MINDRE vamluft från hästens kropp får plats i fodret på täckena. Vilket innebär att vinsten med mer foder försviner av att det ena täcket trycker ner det andra. Dock är det oftast så att har man ett ofodrat regntäcke på ett fodrat termotäcke är regntäcket så lätt att det inte trycker ner termotäcket.

Eller är det bättre att bara ha ett täcke?
Måste ju vara bekvämare om inte annat med bara ett täcke.
Vi är några i stallet som funderar på att ha en täckesbytesgrupp på morgonen eftersom det inte ingår i stallet.
Men jag är lite kluven till hur jag ska ha det.
Så vad är bäst?

För hästens del är det ALLTID bättre med ett istället för två. Helt enkelt därför att det hindrar hästens naturliga rörelser mindre. Det är komfortablare med ett eftersom det trycker-/drar-/hindrarmindre än två. Det kan du enkelt testa hemma, hur bekvämt är det med dubbla bh:ar eller två täckjackor.

Om täckesbytergrupp inebär att hästarna enbart behöver ha ett täcke på sig samtidigt tycker jag att det är en väldigt bra ide.:idea:

Det har vid försök visat sig att det ger sämre effekt med flera täcken än ett tjockt. När de läggs på varandra trycks fyllningen ihop vilket gör att det blir mindre luft i fyllningen = mindre värme. Det är luften i fyllningen som ger den stora värmevinsten.
Sen är det sällan som det behövs så mycket täcken. Jag har haft när det är 25-30 minus dubbla täcken. Och helhals enbart om hästen är helklippt när det är som kallast.

Undersökningen visade också att det ger lika stor effekt att ge hästen ett par kg extra hö ute som täcke över huvud taget.
Oklippta hästar behöver sällan täcke om vintern.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
970
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka