Dubbla täcken

Sv: Dubbla täcken

Det har vid försök visat sig att det ger sämre effekt med flera täcken än ett tjockt. När de läggs på varandra trycks fyllningen ihop vilket gör att det blir mindre luft i fyllningen = mindre värme. Det är luften i fyllningen som ger den stora värmevinsten.
Sen är det sällan som det behövs så mycket täcken. Jag har haft när det är 25-30 minus dubbla täcken. Och helhals enbart om hästen är helklippt när det är som kallast.

det är helt rätt att dubbla täcken inte värmer bättre än ett rejält fodrat täcke.

Helhals är helt onödigt, hästen släpper inte ut ngn värme alls i princip via halsen.

alltså om jag skulle ha 300g inne och så lägger jag på ett 200g täcke över. Då blir de inte 500g utan mindre då?
Hur mycket? Berätta mer!

Detta var bara ett exempel helt taget från luften.

enligt de mätningar som gjorts är det nånstans på 18% extra isolering som åstadkoms av dubbla täcken. dvs minimalt.
väg detta mot obehaget för hästen att ha dubbla. även om man inte bara ser till vikten, så är det ytterligare ett material som spänns med gjordar och snören och spännen, som ligger och drar mot hästens kropp. blir rätt mkt belastning i längden. Massörer och ET's brukar bland annat påpeka nackdelen av dubbla täcken just för den skull.

Jag har helhals för att
när det är lerigt vill jag slippa borsta lerig man & hals.
när det regnar vill jag inte att han ska bli blöt på halsen för då blir han nästan alltid lerig då med
när det snöar blir han blöt.
så hals är inte alls onödigt.

Jag har helhals för att
när det är lerigt vill jag slippa borsta lerig man & hals.
när det regnar vill jag inte att han ska bli blöt på halsen för då blir han nästan alltid lerig då med
när det snöar blir han blöt.
så hals är inte alls onödigt.

Jo det är onödigt om det är till för hästens skull för att man tror den ska frysa annars, vilket det inte handlar om i de fall du beskriver.

Men du skrev att helhals är helt onödigt.
Och det är det ju inte.
Sen att jag har helhals på vintern när det varken är lera, snö eller regn är mest att jag tycker det ser naket ut, så just där fyller det väl ingen funktion, men annars :)

BernT: Allt det du nämner är ju för DIN skull-inte för hästen!
"Inte bli smutsig på halsen"... löjligt

Eftersom tråden handlar om vad hästarna, för att må bra, ska ha på sig, så skrev jag det ja.

pratar vi om vad som är vettigt för människan rör vi oss på ett helt annat plan. då kan vi prata dubbla, trippla, eller inga täcken alls allt utifrån vad som passar folk bäst. Hästen lämnar vi utanför det isåfall. ska vi tjafsa vidare om skillnaden i definition eller kan du ta nyansen så som jag nu beskrivit den?

KL

att hästar som står i kallstall inte kan ha samma täcke inne som ute är bogus. varför inte det? Ett luftigt och väl andande vintertäcke, så som de moderna kvalitets täckena är gjorda idag, funkar aldeles utmärkt.
byter man mellan olika täcken så att hästen inte går i samma vecka ut och vecka in, så är det inte ngra som helst problem. och byter gör ju folk i parti och minut - kom ihåg att graderna ute ändrar sig 5 grader hit eller dit titt som tätt :angel: då måste ju täckena bytas förstås. :angel:

anledningen till att jag vill byta är att min står i varmstall.
Är alltid runt 5 + på vintern.
så därför kan han inte ha samma ute som inne. Det har jag testat och det resulterade i en häst som var muskelstel överallt.
så därför undrade jag från första början om det var bekvämt för hästen att ha dubbla (för det verkar inte så) eller om man borde byta.

definitionen av kallstall är att det inte värms upp av element eller annat artificiell värme system.

då brukar man tala om stall som är varmare än + 10 grader, vilket man brukar säga är rätt optimala inne temperaturen (mycket mer än plus 12 grader och det börjar bli varmt och påverkar luften i ett vinterstall) för att hästar ska må bra och ha så bra stall luft som möjligt.

5 grader plus är det i de flesta kallstall. hästen har en komfortzon på ca 20 grader, så skillnaden mellan 5 grader hit eller dit inne eller ute spelar ingen roll. I ett stall är det dessutom vindstilla, så om det är 5 grader svalare än ute ska absolut inte leda till muskelstelhet, isåfall har du för tunt täcke rent generellt och då blir hästen minst lika stel av att vara ute isåfall.

står din häst på spån eller halm eller annat strö?

Senast ändrad:

Mackan skrev såhär:

enligt de mätningar som gjorts är det nånstans på 18% extra isolering som åstadkoms av dubbla täcken. dvs minimalt.

Alltså blir det inte så varmt som om man skulle ha ett täcke med 700 grams fyllning, det blir inte ens i närheten så varmt....

Vilken häst av denna värld behöver 700 g utetäcke vid våra svenska, mildra vintrar?

Ha ett termotäcke på hästen och släng över ett regntäcke på morgonen istället?

Min skulle förmodligen uppskatta det när det är neråt -35 :cool:

När, vid vilken temperatur behöver din häst ha så tjocka täcken?
Vad har hästen för sjukdom?

Min häst var helklippt förra vintern och då det var som kallast så behövde hon ett 400 grams täcke.

Att tänka som du att hästen ska vara påbylsad för din skull gör mej spy färdig:mad:

Kanske ska du börja med att gå omkring i dubbla dunjackor bara för att din häst ska ha något kul med.

Delvis knapplån

Min häst var också helklippt förra vintern, då hade jag som mest 200g innetäcke plus 400g utetäcke med fodrad hals på det. Men då ska det va riktigt uselt väder (nedanför -25 och snöstorm!). Oftast, eller typ alltid så räckte det för min häst att bara ha täcket som var 400g foder och om det blåste eller va under -30 så fick han ha halstäcket. Eg så tror jag att det inte är kylan i sig som gör att det krävs täcke, utan det är vinden och ev nederbörd som är värst.

Det är svårt när man inte vet vars bukare bor och ni skriver "när det är som kallast". Happ, som kallast kan vara allt från -10 (typ söderut där man inte ens får snö :eek:) till typ Gällivare där det nog brukar bli rätt många dagar under -30...

För mig är det en dum fråga..
Prova med att sätta på dig en fleece tröjja och gå ut.. sedan sätter du på dig över fleecetröjjan en tjock dunjacka..
Och frågar blir de kallare eller varmare???:grin:

En sak är säkert de blir iaf inte kallare=)

Att hålla på med dubbla täcken är idiotiskt för mig om det inte är SNORKALLT.. och det räknas som snorkallt när det är under 20 grader ute och inte-5;)

Då kan man ha innetäcket under utetäcket... men som jag har sett vissa har..
3 innetäcken sen 2 utetäcken05 täcken på sig och det är -10 bara ute.. Helt galet sjukt..
Och framförallt inte alls bra att gå och bära pådetta dag ut och dag in varken för muskler, leder eller skelett.

Jag gör så mycket jag bara kan för att min häst ska slippa ha dubbla täcken på sig.
Det skaver , blir lite "tajt" och de får begränsad rörlighet = blir kallare för att de står stilla mer.
Satsa på ett tjock istället :idea:

KL

att hästar som står i kallstall inte kan ha samma täcke inne som ute är bogus. varför inte det? Ett luftigt och väl andande vintertäcke, så som de moderna kvalitets täckena är gjorda idag, funkar aldeles utmärkt.
byter man mellan olika täcken så att hästen inte går i samma vecka ut och vecka in, så är det inte ngra som helst problem. och byter gör ju folk i parti och minut - kom ihåg att graderna ute ändrar sig 5 grader hit eller dit titt som tätt :angel: då måste ju täckena bytas förstås. :angel:

Jag vet inte om detta var riktat till mig men ifall det var det så måste jag ha blivit missförstådd. Det jag menade var att det är meningslöst att lägga på ETT TILL täcke på dagen när hästen går ut eftersom det då borde vara varmare än på natten. Bättre då att ha utetäcket även inne och ha samma fodring dygnet runt. Då slipper man dessutom täckesbytet om det nu ställer till problem och hästen slipper dubbla täcken. Sen som sagt kan täckesbyten vara bra av andra själ tex hygieniska, skavrisk m.m.

Mvh Jate Volim

Det var inte till dig. Mackan skrev "KL" längst upp, betyder "knapplån" och hon lånade bara din "svara-på-detta" knapp :)

Min skulle förmodligen uppskatta det när det är neråt -35 :cool:

Det förstår jag. Dels är alla hästar olika - dels bor vi i olika delar av landet. Nu råkar jag ha koll på att BernT inte bor i norra Sverige och här neråt blir det sällan, om nånsin, under -20 (senaste riktiga vintern var 05/06 med runt -10 och rejält med snö hela vintern, dock oftast strålande solsken). Och baserat på det som skrivits i tråden gör jag ett hemskt eget antagande att hennes häst ändå inte hade fått gå ut om det är ordentligt snöfall, vind och -20. *nu är det öppet för bukepöbeln*

Kallt är det när hästen kommer in och hela svansen består av is-dreads, hovskägget likaså, och känselhåren på mulen är frostiga.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
970
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka