Dubbla spår i höger varv, vad gör jag?

Miao

Trådstartare
Jag har stora problem med min hästs rumpa i höger varv i galoppen :crazy: .

Problemet är att hon skjuter in rumpan innanför spåret, och inte lite heller! Hon ser ibland ut som en ostbåge :o ! Det är inte alltid detta inträffar, och det har blivit bättre, men jag behöver verkligen träna mer på detta, bl.a för att det drar ner poängen så oerhört mycket när vi rider program. Oftast är det när hon är riktigt laddad som rumpan åker in, händer även under hoppning.

Jag har försökt med att räta upp henne med hjälp av stöd på yttertygeln samtidigt som jag "puttar ut" rumpan på spåret igen med inner skänkel, och även testat att leda in framdelen på bakdelens spår. Det senaste har jag hört är "det rätta" att göra, men oftast så går hon bara i en galoppsluta in från spåret, alltså flyttar sig i sidled istället för att räta upp sig. Den första åtgärden är den som brukar funger bäst, men är fundersam på om det är en korrekt åtgärd. Den andra fungerar om jag rider det som en galoppöppna från början, då stannar ju bakdelen på spåret. Men lik förbannat är ju framdelen lite innanför spåret då!

I vänster varv kan detta möjligtvis förekomma nån gång, men den procenten är försvinnande liten! Höger varv är hennes svaga varv.

Kan tilläggas att min häst är väldigt "ormig" och lat :smirk:. Ingen häst man bara kan sitta upp på så gör hon rätt, utan får hon chansen så slänger hon ut en bog här eller ett bakben där från spåret så hon ska slippa undan lite jobb. Jag jobbar hela tiden på att bli bättre på att korrigera dessa smitningar :D !

Så jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få för att få bort dessa :devil: dubbla spår!

Sv: Dubbla spår i höger varv, vad gör jag?

tänk öppna hela tiden i den galoppen, och räta ut på yttertyglen. och rid för en bra tränare som kan hjälpa dej.

Ja, om du inte redan gör det så ta en tränare till hjälp som hela tiden kan korrigera dig och hästen.

Träna galoppen på ett voltspår.... och som du beskrev ovan, rätta framdelen efter bakdelen. Tydliga ytterhjälper som vänder hästen runt på volten, rid hästen ganska rak med stöd på yttertygel och ordentlig eftergift på inner.

:bow: Tack för tipsen! Behöver alla tankar jag kan få.

Tränare finns det, Strömsholmsutbildad hippolog. Sen har jag en annan tränare som jag ridit för förut som bara är :love: för mig och min häst. Men för att rida för henne måste jag ha en transport. Håller på och sparar, så snart är det nog möjligt att börja för henne igen :banana: !

som víssa här säger så kan du tänka lite öppna på tävling. när du e hemma å tränar kan du gå på volt och tänka vänster bakben in och utåtställd till hästen ger efter lite i nacken och då ställer du om till rätta sidan men då får du inte sitta för tungt på höger sittben.
sen när detta funkar bra kan du prova att be hästen gå undan kraftigt för höger skänkel på liten volt samtidigt som man ställer den i nacken. det gör att hästen måste trampa in under sig. ge fter vid korrekt svar från hästen.

Detta är egentligen inte ens tips utan mer något som är viktigt att tänka på. Det är viktigt att det är framdelen du placerar framför bakdelen, och inte tvärtom att bakdelen flyttas bakom framdelen. Man förlorar en del av aktionen bakifrån när man flyttar bakdelen till framdelen (aktionen går åt sidan istället), när man sätter framdelen över bakdelen går all aktion rakt fram. Ganska simpelt förklarat, men hoppas du förstår. Jag har själv precis samma problem i vänster varv. Det är bara att jobba vidare. Träna framför speglar.

Eftersom jag ar massage skadad,, sa tanker jag att din hast har nagot problem i musklerna,,

tex runt hoften,

Jag tycker att det later som ett problem du kan fa hjalp av en massor att lossa.

Nagon som kanner vart hasten ar spannd el vad hon vill avlasta genom att ga sa, och utefter det hjalpa dig med olika ridovningar stratchovningar,, massoage som kan hjalpa diig och din hast..

ovningar som jag skulle kuna tanka hjalpa ar oppa sluttor sa hon maste stracka hoger bak utat och pa sa viss stratcha och mjuka.

jag skulle inte sitta och nota i galoppen,, men det kanske kan vara bra att gora lite kavalettiovningar pa sa viss far jhon lite svarare att inte anvanda bada bakbenen.,

Det kunde vara min häst du beskriver :eek: PRECIS så gör hon i höger galopp! Och ännu värre är hon i hoppningen om hon laddar mot ett hinder :crazy:
Jag försöker hålla henne rakriktad så gott det går. Och försöker rätta framdelen efter bakdelen. Men än har vi inte fått fnurr på det.

Så även jag ska ta åt mig av alla tankar, råd och tips här :)

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 788
Senast: tuaphua
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: Brille
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka