dubbelt medborgarskap?

Sv: dubbelt medborgarskap?

Min bror har barn som alla tre är tvåspråkiga. De två första finska och svenska, den siste ryska och svenska. Nu pratar alltid de vuxna svenska med varandra och tvåspråkigheten står enbart mammorna för så att säga. De två äldsta var litet äldre (11 och 14) än din son när lillen föddes och vad jag känner till har de inte haft några problem att de känt sig utanför.

Vilket språk pratar ni vuxna med varandra ?

Vi pratar som sagt var nästan uteslutande svenska. Bara om det är något ord han inte kan på svenska så blir det tyska, och ibland när vi är själva så blir det lite tyska från hans sida. Svärmor kan ingen svenska, så det hade underlättat för min äldre son när de träffas om han förstår lite och kan prata lite.

Om din son är så pass gammal kan ni ju förklara för honom att lillebror/syster kommer kunna prata både och, och din sambo kan börja peka och namnge saker på tyska. Lär honom små meningar som han kan öva på och sen tror jag bara det flyter på, men ni måste nog anstränga er också.

Jag pratar svenska med min son när vi är ensamma och engelska om här är folk. Vi lyssnar också mycket på svenska sånger och tittar på svenska filmer och läser svenska böcker, kanske ni kan göra det på tyska också?

Lycka till iaf, och kul att svärmor blev så glad!

Jag har mina barn tysk svenska. De är födda i tyskland och uppväxta i Sverige. Låt dem kolla på tysk tv typ "svamp bob" osv dvs ingen svensk skit tv tv 3, tv 4, tv 5' osv.utan tysk skit tv...

Då förstår de tyska iallafall.... mina barn fick aldrig "hemspråksundervisning" så de fick gå med i tyska undervisning normalt i 7an och framåt..De har fått bra betyg iallafall...En har skaffat tysk flickvän och det har varit väldigt bra för h***** tyska.

De har haft dubbelt pass fram till lumpen.

jo jag har tänkt få tag i lite tyska barnböcker, ska be svärmor köpa några tills hon kommer. Lite barnfilmer hade kanske också varit bra!

Svärmors kommentar efter "äntligen" var att " nu flyttar ni hit" med tanke på sjukvården :grin:.
Får ta med henne till barnmorskan och visa att det går att föda barn i sverige, även om man inte står under läkaruppsikt hela tiden :D
Som min barnmorska sa igår, bara för man är gravid så är man inte sjuk....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka