Dubbelsidiga överben?

S

seejii

Väninnans häst har dubbelsidiga överben. Han är 5 år. Rids inte speciellt hårt, men kanske för hårt för just honom. Vad har ni för erfarenheter? Råd?

/cj

Sv: Dubbelsidiga överben?

Hästar kan ju få överben av att bara slå sig själv i hagen, behöver ju inte vara att den är överansträngd, den kanske bara är slarvig med benen och har otur. Men det är klart att det kan vara tecken på något annat...

Sv: Dubbelsidiga överben?

Visst kan dom slå sig i hagen, men de sitter på exakt samma ställe på bägge fram. En artikel i remont skrevs och då talade man om överansträngning på unghästar kan resultera i just detta. Egentligen är det primära nu att ge henne goda råd. Vet titta på honom idag o sa att det är bara o rida på som vanligt. Han hade en planerad vila nu i vinter, och ägarinnan kommer ställa av honom redan nu, för att se vad som sker. Han ömmade rejält på det ena igår, idag när vet palp. var det ingen reaktion alls... skumsigt!

Men jag ska sökalite på trådarna här!
Patch, peace out!

/cj

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: NOC14
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila