Dubbelcheck vitaminer

MonteRose

Trådstartare
I hästens näringsbehov och utfodring så skriver Christina Planck att "Vuxen häst: grönt vallfoder, eventuellt spannmål" inte får vitaminbrist och inte behöver några vitamintillskott.

Ska jag gå på det?

Min häst får absolut inget spannmål och selenet jag ger innehåller en del E-vitamin men det är allt hästen får i så fall.

Sv: Dubbelcheck vitaminer

När jag gick hästskötarutbildningen fick vi lära oss att om hästen fodras med ett bra Hö, så får den i sig A-vitamin, ett bra kraftfoder=B&E och om den går ute får den C&D. Så frågan är väl egentligen om den får ett bra Hö? Isåfall skulle det kanske bara behövas B-vit, ( eftersom du redan ger tillskott av E) vilket hästar producerar själva, men man kan hjälpa dem att kicka igång produktionen genom att tex vid pälssättning/fällning ge extra tillskott. Jag ger vanlig färsk bakjäst. 20 paket under 5 dagar. Det är en vattenlöslig vitamin och kan därför inte lagras i kroppen, vilket betyder att det inte är farligt om man ger för mycket. Överskottet kissas ut.

Hästen får förutom grönt hö; lusern, vetekli, potatisprotein samt öljäst. Tror inte jag behöver bekymra mig för B-vitamin i alla fall.

Fast vid fällning/sättning behövs inget b vitamin, utan protein. Dessutom är det inga svårogheter för en häst att fälla päls. Vid sättningen, då kan man hjälpa till, fast inte med b vitamin.

Fast vid fällning/sättning behövs inget b vitamin, utan protein. Dessutom är det inga svårogheter för en häst att fälla päls. Vid sättningen, då kan man hjälpa till, fast inte med b vitamin.

Det gör det väl visst det??? Är du säker på att du inte blandat ihop att tex vetekli är fullt av både proteiner och B vitamin och i ett sådant fall behövs inget extra?

B-vitamin producerar en frisk häst fullt tillräckligt av i grovtarmen har jag fått lära mig :-) är floran i grovtarmen väldigt rubbad (= sjuk häst) så kan behov att ge b-vitamin kanske finnas däremot?

E-vitamin på vintern kanske? SeloE passade bra med behov till min i vintras som inte äter vitaminberikade foder

När jag gick hästskötarutbildningen fick vi lära oss att om hästen fodras med ett bra Hö, så får den i sig A-vitamin, ett bra kraftfoder=B&E och om den går ute får den C&D. Så frågan är väl egentligen om den får ett bra Hö? Isåfall skulle det kanske bara behövas B-vit, ( eftersom du redan ger tillskott av E) vilket hästar producerar själva, men man kan hjälpa dem att kicka igång produktionen genom att tex vid pälssättning/fällning ge extra tillskott. Jag ger vanlig färsk bakjäst. 20 paket under 5 dagar. Det är en vattenlöslig vitamin och kan därför inte lagras i kroppen, vilket betyder att det inte är farligt om man ger för mycket. Överskottet kissas ut.

Vill bara belysa det faktum att en vetenskap gäller enbart tills vetenskapen säger nåt annat. Inget är "för evigt" och det vi lärde oss förr gäller sällan idag även om det finns vissa undantag som bekräftar regeln.

När det gäller päls har man tydligen upptäckt att det inte har med B-vitaminet att göra och att det är något en frisk häst bildar själv i den mängd den behöver. Jag har också fått uppfattningen att den inte tar upp B-vitamin som ges i tillskott. Där har jag inte läst på dock. Senaste är alltså att det är protein som krävs vid pälssättning...det gäller att inte bli för tvärsäker i sitt sätt för rätt var det är kommer nya vetenskapliga bevis som säger nåt helt annat...Man får vara lite ödmjuk ;)

Vill bara belysa det faktum att en vetenskap gäller enbart tills vetenskapen säger nåt annat. Inget är "för evigt" och det vi lärde oss förr gäller sällan idag även om det finns vissa undantag som bekräftar regeln.

När det gäller päls har man tydligen upptäckt att det inte har med B-vitaminet att göra och att det är något en frisk häst bildar själv i den mängd den behöver. Jag har också fått uppfattningen att den inte tar upp B-vitamin som ges i tillskott. Där har jag inte läst på dock. Senaste är alltså att det är protein som krävs vid pälssättning...det gäller att inte bli för tvärsäker i sitt sätt för rätt var det är kommer nya vetenskapliga bevis som säger nåt helt annat...Man får vara lite ödmjuk ;)

Jaha! Där ser man!
Var ju förstås inte sååååå länge sedan som jag gick utbildningen.
Men då betyder det att jag kan sluta ge bakjäst då alltså? ;)

Ber om ursäkt, det var tydligen jag som var dåligt uppdaterad.

Jaha! Där ser man!
Var ju förstås inte sååååå länge sedan som jag gick utbildningen.
Men då betyder det att jag kan sluta ge bakjäst då alltså? ;)

Bakjäst hjälper ju till att få en bra tarmflora så om hästen har känslig mage eller vid foderbyte så är det inte alls fel att ge bakjäst eller om man vill ha en ännu bättre produkt så ger man yea-sacc. Har hästen en bra tarmflora så producerar den ju b-vitamin själv så indirekt så hjälper du ju tarmen att producera b-vitamin om den har haft en rubbning genom att ge bakjäst.

Bakjäst hjälper ju till att få en bra tarmflora så om hästen har känslig mage eller vid foderbyte så är det inte alls fel att ge bakjäst eller om man vill ha en ännu bättre produkt så ger man yea-sacc. Har hästen en bra tarmflora så producerar den ju b-vitamin själv så indirekt så hjälper du ju tarmen att producera b-vitamin om den har haft en rubbning genom att ge bakjäst.

Fast jag har alltid gett vid vår/höst i samband med pälssättning/fällning
Det var det som jag undrade om jag likaväl kunde strunta i nu.
Det med tarmfloran vet jag, tack ändå :)

Bakjäst hjälper till med tarmprocessen så ge du bakjäst om du vill. Det gör jag...dock inte för B-vitaminets skull

Bakjäst hjälper till med tarmprocessen så ge du bakjäst om du vill. Det gör jag...dock inte för B-vitaminets skull

Fast då av en annan anledning. Dvs att jag inte behöver ge det på vår och höst för pälsens skull. Men ger du ett jämnt intag för tarmens skull, eller ger du en boost vid behov? Tex vid foderbyte?

Jag ger enbart jäst för tarmprocessen till min häst, men han har också varit lite ur form senaste tiden. Annars brukar jag bara ge vid foderbyte. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 008
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar