Du som tävlat i distans!

karamelldrottningen

Trådstartare
Alla som nån gång tävlat med sin islandshäst i distans får gärna skriva om hur det gick.

1. Hur förberedde ni er?

2.Vilken kondition och ålder hade hästen då?

3.Vad tyckte andra deltagare om er?

4.Hur lång var ritten?

Sv: Du som tävlat i distans!

1. Red som vanligt, tränade dressyr ett par gånger i veckan och i övrigt försökte vi rida lite längre uteritter.

2. Normal ridhästkondition, rids ca 1-1,5h 6 dagar i veckan. 6 år gammal.

3. Andra tyckte att det var kul att det kom ut lite nya hästar, inte bara araber. Veterinären på första tyckte det var jättekul med isis som visar att vi kan oxå.

4. Första var 2 mil, andra 3 och tredje 2 mil.

Det som isisar kan ha emot sig är att de går ner i puls långsammare än araberna, så man får skritta längre innan mål och vänta in i det sista med att pulsa in, vi klarade gränserna första och sista ritten men inte den mellersta.

Senast ändrad:

Så ni är riktiga veteraner på distans! Kul :D.

Vad ska hästen ha i puls för att bli godkänd? Visst tar man pulsen i början och i slutet av en tävling?

På en ProvaPå ritt som det är jag har ridit tas pulsen före och efter, ja. Inom 20 min efter avslutad ritt ska hästen då vara under 60 i puls.

Rider man längre sträckor så är det en obligatorisk paus och kontroll nånstans mitt i också, kommer inte ihåg exakt hur långt det är man får rida innan det måste vara vet koll. Rider man de längre sträckorna så är också pulsgränsen aningen högre, kommer inte ihåg exakt siffra men det brukar stå i propositionerna.

Veteraner vet jag inte, vi började i våras ;) Men det är ett kul sätt att komma ut och se ridvägar på andra ställen än sina egna gamla vanliga hemma. Och träffa massa nya kul människor.

Senast ändrad:

distans skulle jag vilja prova på! här i finland är det inte mycket me den grenen (tor jag) hur som helst,har jag inte en häst till det.men roligt skulle det vara att prova!

Ska börja kolla lite vad han har i puls efter ett längre ridpass, så man får nån koll på det.

Gick det bra då? Vann ni :)?

ProvaPå-ritterna har ingen vinnare eller förlorare, alla som genomför en godkänd ritt får diplom, lite som en ClearRound.

Tävlingsklasser finns tyvärr inte korta nog för att vi ska våga oss på än ;)

Okej! När börjar man utse en vinnare? Efter hur många mil?

Vad det nån slags tid man skulle följa eller fick alla diplom oavsätt hur lång tid de tagit på sig?

Inom distansen finns 3 typer av klasser, ProvaPå, ClearRound och tävlingsklass. På de två första utses inga vinnare, enbart på den tredje. Tävlingsklass finns från 5 mil och uppåt. Men där finns också regle ratt man ska ha klarat ett visst antal tävlingar innan man får börja i tävlingsklass.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Distansritt/Sa-gar-det-till/ kan du läsa mer om distans.

På en ProvaPå ritt så har man en min-tid och en max-tid, inom det intervallet ska man komma i mål och klara sin veterinärbesiktning, då får man diplom. Samma sak på ClearRound.

Det kan variera lite grand beroende på hur banan ser ut, men för en 3mils ritt brukar min tiden ligga på 3h och max på 4h.

Japp, det blir man. Det handlar om att lära sig att anpassa hastigheten när man börjar med distansritt.

Japp, en fungerande klocka och koll på vad ens klocka är när startern ansern att det är startdags ;) Och sen gäller det att ha lite koll på hur fort man rider. Det brukar finnas skyltar varje mil och sen 1 km innan mål. Däremellan får man själv veta hur långt man har kommit och hur lång tid det har tagit ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka