Dryga ut med ersättning?

Flyttfogel

Trådstartare
Min 6veckor gamla bäbis växer så det knakar just nu, och äter därefter... Inatt o nu på dan har det varit lite bättre men i ca 2dygn ammade jag varannan timme o ibland oftare än så! Det känns som om brösten inte hinner fyllas på med mjölk förrän han är hungrig igen och han äter båda heltomma lite för snabbt o vill bara ha mer.

Kan jag prova att ge ersättning nåt mål så brösten får vila o fyllas på när han äter så här ofta? Eller finns det nån risk med det, att han inte skulle ta bröstet sen eller så? Mina stackars bröstvårtor hinner inte hämta sej mellan amingarna o har börjat göra ont igen :(

Han hade en sån här liten period för nån vecka sen oxå o jag trodde inte jag hade tillräckligt med mjölk men efter besök på bvc hade han gått upp 300g på en vecka så då var det tydligen ingen fara.

Men det är tröttsamt med så täta amningar dag som natt, så jag tänkte att jag kanske skulle prova, nån som har några goda råd?
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Saken är den att ju oftare du ammar ju mer mjölk blir det. Att amma varannan timme är helt normalt. Tänk på att amningen inte bara är mat utan för bebisen ett sätt att umgås. Amningen är tröst, mys, lugnande, närhet, sövande, smärtlindrande osv.

Det låter som han är inne i en tillväxtperiod, dessa kommer då och då och då får man amma ofta (även om jag inte personligen ser varannan timme som ofta). Ger man ersättning i det läget är risken stor att mjölkproduktionen inte kommer upp i önskade mängder.

Om du känner att du trots allt vi ge ersättning så är det bästa att ge det i kopp eller med sked. De stör inte amningstekniken. Men det är lite småbökigt.
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Självklart ska du göra som du känner och orkar!

Att amma varannan timme skulle jag aldrig gå med på, ger då heller ersättning för at barnet ska vara mätt längre. Förstår inte varför man ska behöva "slita" ut sig mer än nödvändigt.

Om du har möjlighet att pumpa ur med en pump så kan man blanda mjölken med ersättning eller bara ge mjölk om man har så mycket så att det räcker. Då sparar man även vårtorna.

Man ska inte behöva amma ihjäl sig enligt mig. Amma ska inte vara en plåga utan en mysig stund med bebis men det är precis lika mysiga att ge flaska. Jag slutade amma efter 6 veckor då maten inte räckte.

Lycka till!!
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Saken är den att ju oftare du ammar ju mer mjölk blir det.

Nej, saken är ju den att han äter slut på båda brösten o vill ha mer, skriker tills det finns en slurk till efter en halvtimme, somnar o sover ca 1 ½ timme, med blöjbyte o lite tröstande fördriver man tiden lite så det finns ordentligt i brösten, han äter o blir mätt, är vaken 1tim, blir hungrig o vill äta, äter slut o är ej nöjd osv..
Jag upplever inte alls att det skulle produceras mer fastän han äter oftare. Att amma varannan timme om han blev mätt o nöjd anser jag oxå som normalt men inte som läget är nu.

Om du har möjlighet att pumpa ur med en pump så kan man blanda mjölken med ersättning eller bara ge mjölk om man har så mycket så att det räcker. Då sparar man även vårtorna.

Man ska inte behöva amma ihjäl sig enligt mig. Amma ska inte vara en plåga utan en mysig stund med bebis men det är precis lika mysiga att ge flaska. Jag slutade amma efter 6 veckor då maten inte räckte.

Provade pumpa lite för första gången igår, han fick i sej lite på flaska då, ska prova igen, fick inte ur så mkt igår.

Jag tror dessutom att det skulle vara en mysig stund för pappa att få mata, det vore bara oturligt om han inte vill ta bröstet sen, att man stör nåt där för amma vill jag ju, men kan något göras för att underlätta så vore det ju kanon :)
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Jag varvar med bröstmjölk och ersättning. Har tack vare detta en mätt bebis som sover 3-5 timmar mellan varje mål (10 dagar gammal). Hon sög tyvärr sönder mina bröst, vilken lättnad när jag fick tips om ersättning! Vi köper NAN då det ska vara skonsammare än Semper mot magen. Fick även tips om att använda "anti-kolik flaskor", vilket vi gör (Dr Brown´s) :idea:.
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Min 6veckor gamla bäbis växer så det knakar just nu, och äter därefter... Inatt o nu på dan har det varit lite bättre men i ca 2dygn ammade jag varannan timme o ibland oftare än så! Det känns som om brösten inte hinner fyllas på med mjölk förrän han är hungrig igen och han äter båda heltomma lite för snabbt o vill bara ha mer.

Kan jag prova att ge ersättning nåt mål så brösten får vila o fyllas på när han äter så här ofta? Eller finns det nån risk med det, att han inte skulle ta bröstet sen eller så? Mina stackars bröstvårtor hinner inte hämta sej mellan amingarna o har börjat göra ont igen :(

Han hade en sån här liten period för nån vecka sen oxå o jag trodde inte jag hade tillräckligt med mjölk men efter besök på bvc hade han gått upp 300g på en vecka så då var det tydligen ingen fara.

Men det är tröttsamt med så täta amningar dag som natt, så jag tänkte att jag kanske skulle prova, nån som har några goda råd?

Jag ammade ca varannan timme men min son fick inte i sig det han behövde & bm tyckte att det var för ofta att amma så mkt då jag oxå måste hinna äta osv, så det var faktiskt hon som föreslog mjölkersättning åt oss.
Vissa barn kan äta både från bröstet & flaskan men det är vanligt att de inte tar bröstet sedan då det krävs en annan teknik än till nappflaska.
1a idén:Amma vanligt & ge ersättning i sked tex, då lär sig inte barnet av med amningstekninken.

2a idén:Ge flaska & ha amningsnapp(sån du sätter på bröstvårtan) när du ammar.

3e idén:Du kan ju pumpa oxå för att bespara bröstvårtorna & ge i flaska samt kombinera med ersättning.Finns säkert mer att välja på.
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Nej, saken är ju den att han äter slut på båda brösten o vill ha mer, skriker tills det finns en slurk till efter en halvtimme, somnar o sover ca 1 ½ timme, med blöjbyte o lite tröstande fördriver man tiden lite så det finns ordentligt i brösten, han äter o blir mätt, är vaken 1tim, blir hungrig o vill äta, äter slut o är ej nöjd osv..
Jag upplever inte alls att det skulle produceras mer fastän han äter oftare. Att amma varannan timme om han blev mätt o nöjd anser jag oxå som normalt men inte som läget är nu.

Mjölkproduktion fungerar så att så fort trycket minskar i mjölkgångarna så skickas en signal om att mer mjölk behövs produceras. Ju oftare denna signal skickas ju mer mjölk produceras. Ju mindre trycket är ju mer mjölk produceras. ju högre trycket är desto mindre mjölk produceras. Att amma var 3:e timme betyder att det blir mindre mjölk än att amma varannan timme. Det är ren fakta och går att kolla upp om du vill.

Tron om att det är normalt att bebisar ska klara sig 3-4 timmar mellan amningarna är en rest som ligger kvar från det katastrofala 4 timmarsschemat som användes fram till slutet på 70-talet. I länder där bebisar ammas helt fritt utan några funderingar på om de blir mätta eller inte ammas bebisen i snitt 4 gånger i timmen. Det är det som är det "normala".

Har du testat att direkt amma igen på bröst nummer ett efter att han ätit på andra bröstet. Helt tomt blir det aldrig, det är en fysisk omöjlighet att suga tomt ett bröst eftersom nyproduktionen startar så fort bebisen börjar suga. Däremot blir många bebisar frustrerade när de måste jobba för maten. Den första mjölken kommer snabbt, den är tunn och törstsläckande. På slutet kommer den feta, mättande mjölken. Den får bebisen jobba för att få ut eftersom det längre inte är ett högt tryck bröstet.

Men jag tror du får fundera på hur viktig amning/helamning är för dig. Och därefter besluta hur du vill göra. För i slutändan är det ditt beslut. Jag personligen tycker att en fungerande helamning är värt att kämpa för, men det är jag. Men jag vet även av erfarenhet att flaskmatning är ett utmärkt alternativ om man inte vill eller kan amma fullt ut (eller inte alls). Att kombinera amning med ersättning kan vara en bra medelväg, vill man amma så är koppmatning eller ett tillmatningsset http://www.medela.se/S/se/breastfeeding/products/nursing.php att föredra eftersom de inte stör amningstekniken. Vissa barn klarar utan problem att växla mellan flaska och bröst, men tyvärr går det inte i förväg att säga hur ett barn kommer att reagera.

Har du ont i bröstet av amningen så är det troligtvis ett tecken på att bebisens tag inte är helt optimalt och det kan påverka produktionen negativt. Bebisen fixar helt enkelt inte att tömma bröstet tillräckligt effektivt. Jag skulle tipsa dig att ta kontakt med amningsmotagning eller amningshjälpen för kontroll av taget. Amning ska inte göra ont. Gör det ont är det nått som är fel och det går att åtgärda med rätt hjälp, men tyvärr kan man få kämpa för den hjälpen.
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Ökningsperioderna kan vara jobbiga.
Men de allra flesta kvinnor får efter ett litet tag en produktion som har ökat tillräckligt för att tillfredställa barnets behov.
 
Sv: Dryga ut med ersättning?

Varannan timme är väl ingenting när de är så små! Jag ammar nog minst en gång i timmen ;)
Tillgång och efterfrågan; ju mer bebisen ammar, desto mer mjölk bildas!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 066
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 611
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp