Droga vid klippning

lundsbo

Trådstartare
Jag har ett halvblod som fått björnpäls. Vanligen klipps han en gång i december när veterinären är här och vaccinerar. Sederas rejält med 2 sorters lugnande (1,0+1,0). Då har jag ca 30 min på mig. Det fungerar.

I år har han björnpäls redan nu och jag skulle vilja klippa åtminstone halva hästen, typ till bakom gjorden. Bakpartiet är jag inte sugen på, han sparkas med full kraft utan varning om kan kommer på vad jag håller på med så bakre halvan får vänta tills december.

Jag har sedalin och domosedan gel hemma. Finns det något hopp om att någon av dessa ger en så pass kraftig effekt att jag kan överleva en halvklippning? Har inte provat någon av dessa.

(Jo, jag tränar. Har köpt en minimaskin som jag försöker hålla i när jag gosar och borstar, vilket medför att stackaran är svettig redan innan ridpasset... Så något hopp om att kunna klippa utan sedering i år finns inte.)

Dela era erfarenheter med mig som brukar kunna göra det mesta med mina hästar utan sedering.

En av de medel han får 1,0 +1,0 af är med stor sannolikhet samma medel som finns i domosedan gel. Sedalin gel innehåller en substans som ofta används vid nervösa och oroliga hästar. Båda medlen är alltså kraftiga sedationsmedler som också finns som injektion och inget man själv ska mixtra med utan att ha fått vägledning till dos av veterinär. Tycker du ska ringa till din veterinär som vet hur mycket han/hon brukar ge din häst, hur mycket den väger osv och få en "cocktail" av sedalin + domosedan dos av denne innan klippning. Kom ihåg att de det god tid innan och att där ska vara ro omkring hästen under tiden det börjar verka.

Jag fick Domosedan gel utskrivet av vet till min häst som också sparkar hej vilt (fast hon sparkar inte hej vilt utan siktar noga :angel:) om man försöker klippa henne på "fel" ställe. Det funkade ypperligt om man ser till den lugnande effekten men tyvärr började hon svettas som en gris så det var omöjligt att klippa av den anledningen. Misstänker att hon skulle haft en lite mindre dos.

Jag har dock konstaterat att hon bara sparkas om jag försöker klippa nedanför mitten på magen med min stora klippmaskin. Förmodligen är hon kittlig så jag provade med en mindre sladdlös trimmer och då gick det hur bra som helst. Numera klipper jag alltså hals, bog och huvud med stora maskinen och alla andra kroppsdelar med lilla trimmern. :D

En av de medel han får 1,0 +1,0 af är med stor sannolikhet samma medel som finns i domosedan gel. Sedalin gel innehåller en substans som ofta används vid nervösa och oroliga hästar. Båda medlen är alltså kraftiga sedationsmedler som också finns som injektion och inget man själv ska mixtra med utan att ha fått vägledning till dos av veterinär. Tycker du ska ringa till din veterinär som vet hur mycket han/hon brukar ge din häst, hur mycket den väger osv och få en "cocktail" av sedalin + domosedan dos av denne innan klippning. Kom ihåg att de det god tid innan och att där ska vara ro omkring hästen under tiden det börjar verka.
Läs min fråga och återkom gärna om du har svar på den.
Som du säkert förstår väljer jag mellan medlen och har ingen fundering på att ge båda vid samma tillfälle.
Och att jag inte skrev ut medlen beror på att de varierar. Förr var det turbogesic, sedan butorfanol och nu säkert något annat tillsammans med domosedan eller sedivet eller liknande.

Jag fick Domosedan gel utskrivet av vet till min häst som också sparkar hej vilt (fast hon sparkar inte hej vilt utan siktar noga :angel:) om man försöker klippa henne på "fel" ställe. Det funkade ypperligt om man ser till den lugnande effekten men tyvärr började hon svettas som en gris så det var omöjligt att klippa av den anledningen. Misstänker att hon skulle haft en lite mindre dos.

Jag har dock konstaterat att hon bara sparkas om jag försöker klippa nedanför mitten på magen med min stora klippmaskin. Förmodligen är hon kittlig så jag provade med en mindre sladdlös trimmer och då gick det hur bra som helst. Numera klipper jag alltså hals, bog och huvud med stora maskinen och alla andra kroppsdelar med lilla trimmern. :D
Hur mycket gav du?

Läs min fråga och återkom gärna om du har svar på den.
Som du säkert förstår väljer jag mellan medlen och har ingen fundering på att ge båda vid samma tillfälle.
Och att jag inte skrev ut medlen beror på att de varierar. Förr var det turbogesic, sedan butorfanol och nu säkert något annat tillsammans med domosedan eller sedivet eller liknande.

Det var väl ett bra svar Malan gav? Din veterinär vet vad hästen brukar få, alltså förnuftigt att ringa denne i fråga o höra vilken dos hen rekommenderar... Doseringen av Domosedan gel är (precis som de flesta andra läkemedel) beroende av vikten, alltså ytterligare en anledning att rådfråga din veterinär som faktiskt har sett hästen.

Hursomhelst.. Med största sannolikhet är det kombon av substanserna detomidin (Domosedan, Cepesedan, Equisedan) och butorphanol (Torbugesic, Butador, Dolorex) som din häst har fått. Dessa tillsammans fungerar mkt bra och ger en kraftig sedation (som du säkert har märkt). Domosedan gel ger en också en bra sedation, dock inte lika kraftig som iv-injektion kombon. Sedalin gel är inte lika starkt sederande som Domosedan gel, varför Domosedan gel är ett bättre val.

Jag har ett halvblod som fått björnpäls. Vanligen klipps han en gång i december när veterinären är här och vaccinerar. Sederas rejält med 2 sorters lugnande (1,0+1,0). Då har jag ca 30 min på mig. Det fungerar.

I år har han björnpäls redan nu och jag skulle vilja klippa åtminstone halva hästen, typ till bakom gjorden. Bakpartiet är jag inte sugen på, han sparkas med full kraft utan varning om kan kommer på vad jag håller på med så bakre halvan får vänta tills december.

Jag har sedalin och domosedan gel hemma. Finns det något hopp om att någon av dessa ger en så pass kraftig effekt att jag kan överleva en halvklippning? Har inte provat någon av dessa.

(Jo, jag tränar. Har köpt en minimaskin som jag försöker hålla i när jag gosar och borstar, vilket medför att stackaran är svettig redan innan ridpasset... Så något hopp om att kunna klippa utan sedering i år finns inte.)

Dela era erfarenheter med mig som brukar kunna göra det mesta med mina hästar utan sedering.

Jag har upplevt att de blir ungefär lika groggy på 1 ml som på 2 ml av Domosedan under tungan, skillnaden har varit att 1 ml gått ur efter ca 20 minuter och 2 ml har gått ur efter ca 40 minuter. Jag gav 3 ml första gången till en häst som blev för trött av det, och jag har sedan dess gått ner i dos. Det kan vara stor skillnad på effekt om hästen redan vid sederingen är uppspelt av någon anledning eller inte, är hästen helt lugn och medlet får verka i lugn och ro i ca 45 minuter så blir de flesta ganska så sederade på 2 ml i 30-40 minuter ( stor häst ca 600 kg), det är min erfarenhet.

Det var väl ett bra svar Malan gav? Din veterinär vet vad hästen brukar få, alltså förnuftigt att ringa denne i fråga o höra vilken dos hen rekommenderar... Doseringen av Domosedan gel är (precis som de flesta andra läkemedel) beroende av vikten, alltså ytterligare en anledning att rådfråga din veterinär som faktiskt har sett hästen.

Hursomhelst.. Med största sannolikhet är det kombon av substanserna detomidin (Domosedan, Cepesedan, Equisedan) och butorphanol (Torbugesic, Butador, Dolorex) som din häst har fått. Dessa tillsammans fungerar mkt bra och ger en kraftig sedation (som du säkert har märkt). Domosedan gel ger en också en bra sedation, dock inte lika kraftig som iv-injektion kombon. Sedalin gel är inte lika starkt sederande som Domosedan gel, varför Domosedan gel är ett bättre val.
Men det var ju inget svar? Inte på något jag inte visste. Hon tyckte ju dessutom att jag inte skulle ge något själv utan ta ut veterinären och det är inte plan A just nu. Jag vet vad hästen väger. Men sedering är ju ingen fast vetenskap, skulle jag ge en av mina andra 1+1 skulle han inte stå upp längre...

Tack för andra delen i ditt svar, då är det domosedanen jag ska prova mig fram på denna gång.

Jag har upplevt att de blir ungefär lika groggy på 1 ml som på 2 ml av Domosedan under tungan, skillnaden har varit att 1 ml gått ur efter ca 20 minuter och 2 ml har gått ur efter ca 40 minuter. Jag gav 3 ml första gången till en häst som blev för trött av det, och jag har sedan dess gått ner i dos. Det kan vara stor skillnad på effekt om hästen redan vid sederingen är uppspelt av någon anledning eller inte, är hästen helt lugn och medlet får verka i lugn och ro i ca 45 minuter så blir de flesta ganska så sederade på 2 ml i 30-40 minuter ( stor häst ca 600 kg), det är min erfarenhet.
Han väger 660 kg (på våg) och är ingen stressad individ egentligen. Då har jag ett hum om var jag ska börja. Vore skönt att kunna sköta det utan veterinär för då kan jag raka när det passar mig. (och det blir mkt billigare)

Han väger 660 kg (på våg) och är ingen stressad individ egentligen. Då har jag ett hum om var jag ska börja. Vore skönt att kunna sköta det utan veterinär för då kan jag raka när det passar mig. (och det blir mkt billigare)

Och min väger strax under 550 kg och är en ganska cool typ. :)

Men det var ju inget svar? Inte på något jag inte visste. Hon tyckte ju dessutom att jag inte skulle ge något själv utan ta ut veterinären och det är inte plan A just nu. Jag vet vad hästen väger. Men sedering är ju ingen fast vetenskap, skulle jag ge en av mina andra 1+1 skulle han inte stå upp längre...

Tack för andra delen i ditt svar, då är det domosedanen jag ska prova mig fram på denna gång.

Så tycker jag att du ska läsa mitt svar igen där det står att du ska RINGA din veterinär och rådfråga denna…. För övrigt är jag fullt medveten om sedativs effekt då jag själv är veterinär och sederar hästar mer eller mindre dagligen. Och som Equus skrev så är butorfanol den verksamma substansen i läkemedlet Torbugesic.
Substansen i Sedalin och i Domosedan gel går utmärkt att kombinera till en ypperlig långvarig sedation, men jag vill aldrig rekommendera en dosis till en häst jag aldrig har sett och känner, därav mitt råd att RINGA din veterinär som känner hästen och säkert kan hjälpa dig långt bättre än "vanliga" människor på ett forum.

Det är inte några "harmlösa" smärtstillande medel vi pratar om utan medel som påverkar hela hästen och som iaf här i DK egentligen enbart får skrivas ut till rehabilitering och då lär veterinären ha angett en lagom dos till hästen när det blev utskrivet…

Jag tolkade din skrivning "dos av denne innan klippning" att veterinären ger dosen. Det blir vid vaccination i så fall (och inte oralt...). Själv är jag inte sugen på att blanda. Jag har koll på varje dos sedering mina hästar någonsin fått och numera föreslår jag dos och preparat själv som hos tandläkaren TL förra månaden. Jag vet vad som brukar krävas på mina hästar för att uppnå en viss effekt. Precis som att jag har önskemål av vad som sprutas i mina hästars leder vid eventuell behandling. Som jag skrev har jag ingen erfarenhet av orala preparat sedan plegisil på 80 talet. Och det var då inget att ta till då det i princip gick att ge massor utan att det blev en sederad häst.

Jag tolkade din skrivning "dos av denne innan klippning" att veterinären ger dosen. Det blir vid vaccination i så fall (och inte oralt...). Själv är jag inte sugen på att blanda. Jag har koll på varje dos sedering mina hästar någonsin fått och numera föreslår jag dos och preparat själv som hos tandläkaren TL förra månaden. Jag vet vad som brukar krävas på mina hästar för att uppnå en viss effekt. Precis som att jag har önskemål av vad som sprutas i mina hästars leder vid eventuell behandling. Som jag skrev har jag ingen erfarenhet av orala preparat sedan plegisil på 80 talet. Och det var då inget att ta till då det i princip gick att ge massor utan att det blev en sederad häst.

Sorry om jag har utryckt mig oklart, svenskan haltar lite ibland efter x antal år i DK. Men jag kan fortfarande inte se problemet i att ringa och rådfråga sin veterinär om hur mycket injektionsdosen vill svara till i Domosedan gel? Eller eventuellt en kombination av Sedalin + Domosedan? Oavsett borde denna kunna svara på det lika bra om inte bättre än random folk på ett forum. Det lär väl ändå vara din veterinär som har skrivit ut medicinen till dig.

Sedalin och Plegicil innehåller samma verksamma substans och ger som sagt inte en rejält trött häst, däremot en häst som blir lite avtrubbad och som inte reagerar lika kraftigt på omgivningen, vilket ju kan vara bra vid klippning av en nervös häst.

Att droga hästar är verkligen inget du ska hålla på med på egen hand!! Ring veterinären och fråga hur du ska göra. Veterinärer brukar ge en injektion domosedan men som redan nämnts, hästar svettas rejält av det efter 10-15 min och det är svårt att klippa en våt häst.

Upplever dessutom att hästar som måste drogas inför normal hantering så som klippning, skoning etc bara blir värre och värre med tiden så frågan är hur hästen faktisk upplever situationen. Tex om rädslan och obehaget finns kvar men läkemedlet gör så de inte rent fysiskt kan reagera/fly. Fångna i sin egen kropp. Vilket måste vara en helt fruktansvärd känsla...

Som du förstår är jag motståndare av att droga hästar när det inte är medicinskt nödvändigt. Att klippa är praktisk men inte ett måste. Jag hade definitivt väntat tills veterinären kommer för att slippa droga två ggr. Om du kan klippa en sträng under halsen så gör det stor skillnad på svettningen, det kanske går med din lilla maskin?

Jag skulle göra såhär: fortsätt träna med lilla klippmaskinen tills veterinären kommer och ta reda på varför hästen sparkar efter dig. Det låter inte som rädsla. Hur kan du göra klippningen positiv?
En av mina hästar var paniskt rädd för klippmaskinen, han skakade bara han hörde ljudet i ett annat rum... Nu klipps han över hela kroppen utan problem. Lösningen var oändligt tålamod, tid och massa morötter. Nu ser han förhoppningsfull ut varje gång klippmaskinen kommer fram! Pavlovs hundar. :)

Har för övrigt extremt dålig erfarenhet av just Sedalin, resultatet är hästar som fortfarande är rädda men utan kroppskontroll dvs LIVSFARLIGA för båda sig själv och alla runt sig! Avråder starkt att försöka klippa din häst på Sedalin, om du nu väljer att prova innan veterinären kommer ut.

Att klippa är praktisk men inte ett måste. Jag hade definitivt väntat tills veterinären kommer för att slippa droga två ggr. Om du kan klippa en sträng under halsen så gör det stor skillnad på svettningen, det kanske går med din lilla maskin?

Just den där detaljen tycker jag beror väldigt mycket på hästen och vilket arbete den ska utföra.

Min häst sätter björnpäls och hon orkar knappt röra sig när hon är oklippt under vinterhalvåret. Flåsar och svettas nåt enormt bara av att skritta och trava lite lätt. Samtidigt har hon en ryggdiagnos som innebär att hon måste hålla igång med lätt motion året runt och kan därav inte ställas av. Jag måste alltså klippa för att det ska funka.
Provade att halvklippa i år så mage, bog och hals klipptes i slutet på september. Det räckte inte. Denna veckan blir det en ny klippning och då ryker allt utom en ca 4 dm bred remsa längs med ryggraden. Får förmodligen klippa henne minst 3-4 gånger till under vintern.

Nu har jag ju i och för sig hittat knepet så att jag kan klippa henne utan att sedera genom att använda trimmer på de känsliga kroppsdelarna. Det tar lite längre tid så jag delar upp klippningen på ett par dagar så det inte blir så långa stunder åt gången. Hinner hon tröttna så kommer kosparkarna som ett brev på posten. :p

Vad gäller domosedan gel så någon skrev de inte märkte skillnad i effekt på 1 resp 2 ml, bara durationen som påverkades. Det är säkert sant för den personens häst men jag skulle inte laborera med det på annan häst.

Min tex så en dosdubbling ger märkbar effekt. Han vägde 330 kg ca (unghäst) och fick 1.5 ml gel inför stick. På det var han tungt sederad och stod med huvudet lågt och sov. Lite ostadig när han leddes. På 0.75 ml märkte man en aningens effekt om man visste om att han fått. På 1.75 ml stod han och svajade och dreglade med "ett ben i varje hörn".

Så dosen ska sättas i samråd med veterinär och dessutom under säkra former "provas ut" för just den hästen anser jag. Det är som någon skrev inget harmlöst medel domo.

Sen bör man nog ändå kolla om ens häst är en sån som svettas. Vissa, inkl min, svettas kopiöst av domo. Då funkar det dåligt att använda för att klippa.

Sen vad gäller domo kontra sedalin så högst individuellt vilket de svarar bäst på och i vilken dos osv.

Det enklaste i TS fall är väl att ta ut vet nu och droga. Kan ju vaccinera nu med om vill slippa extra besök?

Att droga hästar är verkligen inget du ska hålla på med på egen hand!! Ring veterinären och fråga hur du ska göra. Veterinärer brukar ge en injektion domosedan men som redan nämnts, hästar svettas rejält av det efter 10-15 min och det är svårt att klippa en våt häst.
Med en bra sax så och nyslipade skär har jag inte haft de minsta problem att klippa en häst som börjar svettas. Man kan ju vara lite strategisk i var man klipper så avtar svettningarna snabbt.

Som du förstår är jag motståndare av att droga hästar när det inte är medicinskt nödvändigt. Att klippa är praktisk men inte ett måste. Jag hade definitivt väntat tills veterinären kommer för att slippa droga två ggr. Om du kan klippa en sträng under halsen så gör det stor skillnad på svettningen, det kanske går med din lilla maskin?
Jo, en häst som tränas och fått den björnpäls som han har behöver faktiskt klippas. Och eftersom han ser ut som han gör redan nu så kommer det bli två gånger.

Jag också. Men jag prioriterar att överleva före att droga hästen. Av det 40 tal hästar (egna och inridning/utbildning) som passerat stallet genom åren är detta den andra jag haft som jag inte lyckats vänja. Har försökt borsta med en rakapparat igång i andra handen och han är inte kontaktbar. Håller man fast honom i det läget så sparkar han för sitt liv. Han tar inte ens godis (trots att han konstant är hungrig) i det läget och då har jag gått över en gräns där min säkerhet inte längre känns okej.

Som en vän bloggade, de flesta som är rädda för höjder, har aldrig fallit. De flesta som är rädda för möss, har aldrig blivit attackerade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka