Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Har du ordnad ekonomi så går det i allmänhet att få banklån.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

inte om man är under 25 tyvärr.

eidt: det är i varje fall det beskedet som både jag och min sambo fått tidigare.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Ålder är inte det primära problemet, banker är enkelspåriga. De ser till sin investering. Det är betalningsförmågan som är intressant. Kolla genom t ex Lendo.se hur mycket du får låna.

Ta hellre banklån än låna av hästägaren.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

ska kolla det! altenativet är att en förälder får ta ett mindre lån.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Ifall jag hade haft ute en häst på foder så hade jag absolut kunnat tänka mig avbetalning om jag som ägare känt att hästen stått i rätt hem hos fv..hästen har ju ändå inte kostat ägaren direkt mycket under fodertiden och är det ingen större summa så skulle jag absolut fråga.

För den summan hade jag som ägare i alla fall prioriterat hemmet före att få pengar fort för en häst jag ändå inte haft hemma eller lagt ut pengar på den senaste tiden. Att få pengarna lite då och då än allt på en gång hade altså inte känts som någon ekonomisk förlust direkt.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

precis så skulle jag också tänka! Ägaren vet att hästen har det bra hos mig, att jag utbildar, tränar och tävlar den enligt ök. Så det blir absolut att höra med ägaren om hur det ser ut på den fronten.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

inte om man är under 25 tyvärr.

eidt: det är i varje fall det beskedet som både jag och min sambo fått tidigare.

Johodå. Jag lånade 30-40' när jag var typ 22 och det var inga problem. Nu är lånet avbetalt sen länge, men åldern var ingen anledning att neka, det handlade om inkomst och betalningsförmåga.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

inte om man är under 25 tyvärr.

eidt: det är i varje fall det beskedet som både jag och min sambo fått tidigare.

Jag lånade drygt 300 000 till en bostadsrätt när jag var 21, av banken. Dock kanske det är svårare att få lån utan en bostad som säkerhet.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Om det nu inte funkar med Lendo. Så är mitt tips att du åker ner till din bank personligen. Ja man kanske får ringa först och boka en tid. Sedan talar du om hur mycket du vill låna och hur mycket du kan betala i månaden på lånet. 20 000 är inte så mycket egentligen när det gäller lån och det kan t ex tänkas att du kan få en del som kredit på ditt bankkonto. Men det är alltid lättare om man är där personligen och även då om man tänkt igenom hur man kan betala tillbaka det.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Om du skulle fixa så du kan köpa hästen. Har du pengar till veterinärvård om det skulle hända den nått redan månaden efter när du tömt alla dina konton? Bara en tanke...
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Dock betyyyydligt svårare att få lån nu än för t ex 5 år sedan...
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Dock betyyyydligt svårare att få lån nu än för t ex 5 år sedan...

Fast är det verkligen det på "småsummor"? Jag blir nämligen lika förvånad varje gång en vän till mig får beviljat lån trots att denna inte jobbat de senaste 5 åren... H*n har dessutom flera andra lån, så jag tror inte det är så knivigt.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Ja fast huslån rör sig ju dock om stora summor pengar.


20.000 är ju en betydligt mindre summa.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Det som skiljer är väl främst lån med och utan säkerhet. Det kan vara betydligt svårare att få låna 20 000 kr än 2 miljoner.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

*halvt kl angående blancolån

En del banker (bl.a. SEB) erbjuder blancolån för studenter. Jag har iaf fått flera erbjudanden med posten från dem. Kommer inte ihåg exakta beloppet, men har för mig att det var upp till 30-35k.
Nu vet jag inte om TS pluggar, men det tycks iaf finnas mindre lån som inte är jättesvåra att få. Studenter har väl i allmänhet inte jättegott om pengar (iaf inte de av oss som har häst ;) ), och långt ifrån alla är över 25.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Prata med din bank där du har ditt engagemang, har du sparade pengar dessutom är det ju positivt för då ser ju banken att du har pengar över varje månad. Har du fast inkomst dessutom är det inga problem alls att låna den summan du behöver. Du kan nog till och med lägga till 10' till utrustningen du behöver. ;)

Jag har mycket svårt att tro att du inte skulle få ett lov. Prova att byta bank isåfall. SEB som någon nämnde har väl just nu en liten kampanj för att värva nya kunder.
Medan andra banker (det kan skilja mellan de lokala kontoren inom banken också!) redan har ett fulltecknat kundunderlag och accepterar enbart kunder de kan tjäna MYCKET pengar på typ lottomiljonärer eller storföretagare... ;)

Får man inte låna hos den ene så får man med all säkerhet låna hos nästa bank, däremellan kan man spela ut bankerna mot varandra om man tycker det är värt det för den summan. ;)

Men akta dig för att öppna olika typer av kreditkort! De brukar ha en effektiv ränta på mellan 11 och 22%! Vilket är 3-4 ggr så mycket som räntan på ett blancolån, tar låååång tid att betala tillbaka och är inte värt det. Men det är oftast mycket lättare att öppna ett kreditkort (såklart...).

Lycka till och hoppas du kan köpa drömhästen! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

inte om man är under 25 tyvärr.

eidt: det är i varje fall det beskedet som både jag och min sambo fått tidigare.

Lite OT men är det något nytt? Alltså en ny regel? Detta var visserligen i början på 90-talet (hööööööga räntor) Och mina föräldrar köpte då hus för 750 000, den ena var 24 och den andra 26 år och de hade inga problem att få lån (de hade båda jobb).

Bankerna har lite olika också, min bank tex är den enda som räknar studiebidrag som en inkomst när man ansöker om bostadslån (eller var det iaf för 2-3 år sen). Sen ser de ju inte bara till inkomst och förmåga att betala av utan även om man redan har andra krediter. Jag hade nog pratat med olika banker för att höra vad som gäller, kanske finns det någon som kan låna ut till dig?

Edit:
Lycka till med hästköpet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp