Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Brillan

Trådstartare
Då har ägaren till foderhästen bestämt sig för att sälja Hästen, precis, Hästen med stort H. Den som är min själsfrände och mitt liv. Priset som krävs är inga jättepengar, men inget belopp som man (jag) har på kontot just nu. Det fattas ca 20 000 för att få affären att gå i lås :banghead:

Utöver att diskutera med ägaren om avbetalning, sms-lån (jaa jag är ironisk), och starta tiggargrupper på facebook, vad sitter ni bukare på för knep? :D

Jag har redan påbörjat operation "sälj allt jag äger och har"....

(om någon med lite för mycket pengar känner sig manad så tas bidrag tacksamt emot ;) )
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Har du hus eller bostadsrätt kan du ofta låna upp värdet på bostaden. 20.000 kr är ju ingenting i sammanhanget.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Ex medlemslån via facket brukar ha helt ok ränta.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Har faktiskt bett min arbetsgivare om förskott på lönen vid ett liknande tillfälle. De blev lite förvånade men gick med på det. :) Jobbade av det månaden därpå, var inga problem.

Snabba pengar är annars: barnvaktsjobb! Ryck en lapp i mataffären, 500 spänn svart för en kväll är rätt ok.

Att sluta äta :angel:

Eller ringa pappa :angel::angel:
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

+stjarnfrugt & lady_vip

Är tyvärr för ung för att få lån beviljat, har redan kollat upp den möjligheten... samt att jag bor i hyrd bostad pga samma skäl :)

så fort denna semesterperiod är över ska det kollas upp huruvida mina föräldrar har möjlighet att låna lite extra! Både på bostad och via facket.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Skönt om man kunde göra så :D Dok tror jag inte mitt jobb skulle gå med på det iom att jag jobbar olika mycket varje månad, beroende på hur mycket det finns att göra...

Ska hålla utkik efter sådant!

Haha jaa båda de punkterna är redan påbörjade ;)
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Prata med hästens ägare och klargöra att man är intresserad. Prova att pruta- Det är inte superlätt att sälja häst idag och om säljaren kan få veta att denne slipper allt besvär med försäljning och en eventuell risk över att en ny ägare lämnar tillbaka hästen så kan det finnas en del prutmån. (är ju mindre risk att du som fodervärd reklamerar hästen eftersom du vet vad du köper.) Har du dessutom haft hästen länge på foder så kan du snällt påpeka värdet av att hästen får ett fint hem samt att du lagt ned arbete och omsorg på att hålla hästen i fint skick.

Sedan gå ut och ragga extrajobb. Gör det känt för vänner, släkt och bekanta samt den lokala mataffären, donken, bensinmacken eller vad man nu kan komma på att man söker extrajobb. För vänner släkt och bekanta så kan man vara tydlig med att man gärna hjälper till med lagerinventering, städning av arkivet eller vad för skitjobb som kanske ligger på hög på deras respektive arbetsplatser. Nästan alla har något som ligger och väntar på att någon ska ta tag i det men som inte motiverar att man anställer en extra person. Då kan man projektanställa dig på en helg eller några kvällar i veckan. Sätt upp en glad lapp i stallet att man gärna tar stallpass mockar extra boxar eller hjälper till på vad sätt man kan mot en skälig summa.

"lev på luft" Gör en stenhård budget till dig själv. Storhandla av det som är billigt och laga matlådor och frys in. T.ex. löksoppa är löjligt billigt per portion om man handlar när det är säsong. Även om det blir tråkigt att äta samma lunch två veckor i rad.
:P¨

Om du bor i sthlm och har möjlighet att utnyttja familjens eller någon väns gästfrihet så kan du kolla om du kan hyra ut din lgh till turister. Finns ju sajter som samordnar uthyrning av lägenheter för någon vecka i taget.

Om hästen inte är en riktig kanon-häst rent generellt för marknaden så blir den nog inte heller såld i brådrasket så du har nog lite tid på dig.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Att jag vill ha Hästen är ägaren helt på det klara med. Priset som vi kommit överens om är ett bra och rimligt pris som jag accepterar, prutat en del och bakat in besiktning och lite till i priset.

Om vi säger så här- jag tar alla jobb jag får och känner att jag har krokar ute överallt, de flesta i min släkt och familj är inte direkt arbetsföra och bland vännerna finns det bara snickare anställda på timmar i stort sett :( Tyvärr står arbetsmarknaden helt stilla här.

Lever på luft gör jag redan, här tillåts inget överflöd!

Bor i Stokholmstrakten men har en sambo att tänka på och bor inte heller i ett turisttätt område, plus att vi hyr vår bostad och inte skulle ha någon annanstans att bo då.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

ja då har jag nog inga mer bra idéer på hur man kan få inte snabba pengar mer än att försöka ta stallpass mot betalning om det finns möjlighet, sätta upp lappar i lokal mataffär om barnpassning och hundpromenader samt försöka be hästens ägare om avbetalning. Btw, vem betalar för hästen under tiden den är till salu? hur länge gäller fodervärdskontraktet? Det kan även vara variabler att titta på i fråga om pris etc.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Kan ägaren tänka sig att gå med på avbetalning? Mi känner väl antagligen varann tillräckligt nu för att det kanske kan gå? Eller om säljaren kan tänka sig att avvakta ett par månader med att lägga ut pålle till försäljning, så du hinner skrapa ihop det sista?
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Lever på luft redan? Är det lämpligt att köpa häst då?
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Har du råd att ha hästen och samtidigt betala av på rimlig tid så är det ett alternativ, men att tömma ut alla pengaresurser + låna pengar och redan leva på marginalen låter väl optimistiskt.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

jaa jag tror att det inte ska vara några problem med avbetalning- egentligen :) det är det jag hoppas i varje fall :)
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

+ Lobelia

Jag menar självklart att jag har börjat leva på luft sedan jag fick beskedet om att ett köp är möjligt. Jag har alltså haft nämnda häst på foder i fem år redan och ekonomin är absolut inget problem för mig, att jag inte har en stor summa pengar på kontot är en annan sak och då har jag valt att dra in på lyx som shopping, onödiga bilresor osv. för att så snabbt som möjligt skrapa ihop till den resterande summan.

Det handlar alltså inte om att jag redan står på ruinens brant så att säga med en femma kvar varje månad.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

jag har försökt leta efter även sådana jobb men tyvärr har det enbart funnits sådana uppdrag som är väldigt komplicerade för den oerfarne...
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

Att jag vill ha Hästen är ägaren helt på det klara med. Priset som vi kommit överens om är ett bra och rimligt pris som jag accepterar, prutat en del och bakat in besiktning och lite till i priset.

Om vi säger så här- jag tar alla jobb jag får och känner att jag har krokar ute överallt, de flesta i min släkt och familj är inte direkt arbetsföra och bland vännerna finns det bara snickare anställda på timmar i stort sett :( Tyvärr står arbetsmarknaden helt stilla här.

Lever på luft gör jag redan, här tillåts inget överflöd!

Bor i Stokholmstrakten men har en sambo att tänka på och bor inte heller i ett turisttätt område, plus att vi hyr vår bostad och inte skulle ha någon annanstans att bo då.
sambon får tänka på dig nu.
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

+ Lobelia

Jag menar självklart att jag har börjat leva på luft sedan jag fick beskedet om att ett köp är möjligt. Jag har alltså haft nämnda häst på foder i fem år redan och ekonomin är absolut inget problem för mig, att jag inte har en stor summa pengar på kontot är en annan sak och då har jag valt att dra in på lyx som shopping, onödiga bilresor osv. för att så snabbt som möjligt skrapa ihop till den resterande summan.

Det handlar alltså inte om att jag redan står på ruinens brant så att säga med en femma kvar varje månad.
har du inga problem med ekonomin förstår jag inte riktigt vad som är problemet
 
Sv: Drömhästen till salu, hur få in pengar illa kvickt?

jaa alltså- jag har hellre ett hem än en häst, rent krasst.

Problemet är som redan nämnts, den summan jag har på kontot överensstämmer inte riktigt med hästens pris.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp