Driva in en personlig skuld

MJLee

Trådstartare
Jag har ett jätteproblem. En, vad jag förstod, seriös affärsman fick ett personligt lån av mig. Och när skulden förföll har jag inte fått tag på hen - trycker bort mig när jag ringer, svarar inte sms osv. Ni kan inte säga någonting jag inte redan sagt till mig själv. Jag är så heligt förbannad att jag varit en sån blåögd idiot. Men nu kommer knäckpunkten, hur sjutton får jag tillbaka (en del i alla fall) av skulden. Jag har varit i kontakt med KFM som är helt hopplösa. Nej de kan inte hjälpa till med någonting, ingen ide att begära handräckning (kostar allt som allt 680 kr) säger i princip det är bara att ge upp, trots att jag har ett skuldebrev eftersom personen i fråga redan har skulder hos dem och de försökte utmäta 2015. Tack för det. Särskilt som jag vet att hen har en bra inkomst genom sitt svartarbete.

Har nu förstått att alla rättigheter är på den skuldsattes sida. :rage: Jag ska kanske också sluta betala skatt och alla räkningar!

Nu är frågan, är det värt att skicka in en anmälan? Jag tycker nog det. För det andra har någon erfarenhet av att sälja en privatskuld till ett inkassoföretag? Jag vill bara bli av med skiten nu även om jag förlorar på det! :arghh:

Någon som varit i min situation och kan ge mig tips och tricks? :(

Har själv varit lika blåögd och efter 5 år har jag fått tillbaka 1000 kr av de där 25 000 kr som personen är skyldig mig. Jag hade också skuldebrev.
Dyr läxa som jag inte gör om.

Usch och fy vilken tråkig sits du hamnat i.

Kan du åka och prata med personen? Kanske inte ger någonting iofs men tänkte det kanske kunde vara lättare att göra det öga mot öga.

Lycka till!½

Jag har ett jätteproblem. En, vad jag förstod, seriös affärsman fick ett personligt lån av mig. Och när skulden förföll har jag inte fått tag på hen - trycker bort mig när jag ringer, svarar inte sms osv. Ni kan inte säga någonting jag inte redan sagt till mig själv. Jag är så heligt förbannad att jag varit en sån blåögd idiot. Men nu kommer knäckpunkten, hur sjutton får jag tillbaka (en del i alla fall) av skulden. Jag har varit i kontakt med KFM som är helt hopplösa. Nej de kan inte hjälpa till med någonting, ingen ide att begära handräckning (kostar allt som allt 680 kr) säger i princip det är bara att ge upp, trots att jag har ett skuldebrev eftersom personen i fråga redan har skulder hos dem och de försökte utmäta 2015. Tack för det. Särskilt som jag vet att hen har en bra inkomst genom sitt svartarbete.

Har nu förstått att alla rättigheter är på den skuldsattes sida. :rage: Jag ska kanske också sluta betala skatt och alla räkningar!

Nu är frågan, är det värt att skicka in en anmälan? Jag tycker nog det. För det andra har någon erfarenhet av att sälja en privatskuld till ett inkassoföretag? Jag vill bara bli av med skiten nu även om jag förlorar på det! :arghh:

Någon som varit i min situation och kan ge mig tips och tricks? :(

Finns det redan stora skulder hos KFM och de t.ex. är skatteskulder så går såna skulder före enskilda fordringsägare. Och då är det sannolikt inte någon större möjligheter att du nånsin kommer få tillbaka dina pengar. Det finns en rangordning bland fordringsägare och som enskild privatperson står man ganska långt ner på den listan. Skatteverket är ju däremot en bra början om hen har svarta inkomster.

Finns det redan stora skulder hos KFM och de t.ex. är skatteskulder så går såna skulder före enskilda fordringsägare. Och då är det sannolikt inte någon större möjligheter att du nånsin kommer få tillbaka dina pengar. Det finns en rangordning bland fordringsägare och som enskild privatperson står man ganska långt ner på den listan. Skatteverket är ju däremot en bra början om hen har svarta inkomster.
Hämnden är ljuv. :angel:

Kan du bevisa svartarbetet, så hade jag nog faktiskt satt dit personen. iaf gjort hen uppmärksam på att det kan hända om du ej får dina pengar

Jo jag har förstått det. Ja, KFM var ärliga men jag tänker att jag ändå vill göra en anmälan för att fastställa att jag har en giltig fodring på hen? Jag verkar vara den enda privatpersonen hen har skulder till, alla andra är företag, inklusive Radiotjänst och Transportstyrelsen, hur man nu kan ha femsiffriga skulder hos dem :confused:

Jag är en sån sillmjölke att jag inte klarar en personlig konfrontation (någon trevlig bukare som kan tänka sig att företräda mig i telefon? :D). dessutom vet jag inte var hen är, även om jag vet att hen jobbar, svart naturligtvis. Jag har namn och adress till hens fru och barn taget från hitta.se

Vet inte jag ska vara så fräck att kontakta dem, de vet kanske om allting, men ändå. Sonen har just börjat en fast anställning. Sorligt att han inte är ansvarig för hens skulder ;)

Jävlar vad jag har ångest över det här, där gick hela min buffert och pengar till körskolan. :rage::arghh::rage::arghh:

Kan du bevisa svartarbetet, så hade jag nog faktiskt satt dit personen. iaf gjort hen uppmärksam på att det kan hända om du ej får dina pengar

Problemet är väl hur man bevisar det? Likaså FK, jag har ju inget skriftligt bevis på att hen jobbar svart och hens arbetsgivare kommer knappast att ställa upp och vittna. De kommer ju också betydligt billigare undan...

Hota med att anmäla svartarbetet om du inte får tillbaka pengarna?
Som andra redan skrivit så är det hopplöst att driva in dem (på lagligt vis iaf).

Har förresten varit i kontakt med flera Inkasso företag och nej, de tar inte privata skulder. Jävlar att Baltico har lagt ner, de hade varit perfekta :devil:

Som jag har förstått det så hjälper hen nysvenskar med att sätta in pengar, öppna bankkonton, ta lån, mot ersättning naturligtvis, men hur fasiken ska jag bevisa det?

Ta ett snack med hans fru och förklara läget.
Just att du tanker anmäla till skatteverket samt FK om du inte får ina pengar.

Känner du ingen som kan kontakta honom och be om hjälp med bankkonton etc via mail/sms/inspelat telefonsamtal så ni kan få bevis?

För övrigt tycker jag att du kan prata med hans fru. Man behöver inte vara anklagande och otrevlig, frågan är ju alltid fri. Sen kan du utgå därifrån vad nästa steg blir.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka