Dricker mkt = saltbrist?

alice

Trådstartare
Hela sommaren, ända sen det blev över +15, har hästen druckit massor och kissat mängder! Jag vet inte om det är något jag ska klaga på eg men "problemet" är att det går åt såna mängder strö. Jag har hästen på torv/spån och gör i snitt av med 8-9 balar/månad, ibland mer. Hon som sköter stallet har vittnat om att det i min hästs hage går åt mest vatten, så visst dricks det. Andra som mockat åt min häst säger också "vad mycket kiss!"

Hästen är inte lös i magen utan snarare aningens tvärt om. Jättefasta och fina bollar! Otroligt lätt att mocka eftersom de inte faller isär.
Vid ridning svettas hästen mycket och har alltid gjort! Jag ger inget extra salt i fodret och hästen slickar heller inte på saltstenen. Det är just det här som har fått mig att börja fundera samt att det är ingen annan i stallet som står på torv/spån som förbrukar samma mängder som vi. Kan det vara saltbrist som gör att hon dricker såna mängder? Salt binder ju vatten i kroppen och om hon har saltbrist kanske kroppen inte kan binda/lagra vatten på samma sätt och då blir hon törstig. Kan det ligga någonting i det? Nu har jag börjat ge extra salt i fodret för att se om det hjälper.

Någon om har någon erfarenhet av detta eller varit med om något liknande? Kan det ligga något i saltbrist och dricka mer än nödvändigt?

//Alice

Sv: Dricker mkt = saltbrist?

du kan nog behöva ge den salt om den inte äter självmant.

Min kissade väldigt mkt när han fick Fång:eek: Bara en parentes:angel:

Min kissade väldigt mkt när han fick Fång:eek: Bara en parentes:angel:

Det tror jag är en minimal risk för min häst då detta har pågått ända sen.....hmmm....april/maj någon gång. ;) Men intressant parentes!

Det som man kanske kan "lura på" är ju ev njurfel. Men hästen har inte några som helst "symtom". Går i full träning med gott resultat, pigg, glansig i pälsen, bra hull mm.

Edit: Iförrgår fick hon första msk salt i fodret och igår behövde jag "bara" köra ut en kärra skit/kiss istället för 1,5-2. Slumpen? Ska bli intressant och se hur det är idag.

//Alice

Inte för att skrämmas men saltbrist brukar göra att de dricker för lite. Jag skulle ringa en veterinär och rådfråga för säkerhets skull.

Om du skall fortsätta att ge salt i maten för att hjälpa den att reglera vätskeintaget, kan du tom öka på lite mer. 1 msk är underhållsbehovet för en normal häst, och om hon dricker mkt lakas saltet i kroppen ut, så du skulle nog kunna ge minst det dubbla utan problem.

Inte för att skrämmas men saltbrist brukar göra att de dricker för lite. Jag skulle ringa en veterinär och rådfråga för säkerhets skull.
Det ligger väääääldigt nära till hands att göra det!
Det som är lite "dumt" är att detta är första sommaren jag har henne installad på växelströbädd. Tidigare har hon gått stått på permanentbädd alt dygnet runt bete och då ser man ju inte mängden kiss så enkelt.

Om du skall fortsätta att ge salt i maten för att hjälpa den att reglera vätskeintaget, kan du tom öka på lite mer. 1 msk är underhållsbehovet för en normal häst, och om hon dricker mkt lakas saltet i kroppen ut, så du skulle nog kunna ge minst det dubbla utan problem.
Jag vet! Håller på och vänjer henne lite "långsamt" men tanken är ju att hon ska ha mer än en msk. ;)

//Alice

Om man dricker och kissar mycket som människa så kan de tyda på att man har diabetes. Vet inte om det är samma med hästar :angel:

Vet inte om det är slumpen eller en effekt, men igår mockade jag ut knappt en full kärra! :D Det har väl inte hänt sen.....Länge! Ska bli spännande att få komma och mocka idag! Gisses, jag LÄNGTAR efter att få mocka... :eek:

Hade dessutom en überpigg häst igår på träningen. Har inte varit med om att hon haft sånt klipp i språnget på länge. Det KAN ju iof ha med att det har blivit svalare ute. ;)

Är det nu så att det är saltet som har effekt så kan man för alltid spola ner påståendet att hästen själv kan känna sina behov och själv reglera!!! Salt som mineraler!!!

//Alice

Vet inte om det är slumpen eller en effekt, men igår mockade jag ut knappt en full kärra! :D Det har väl inte hänt sen.....Länge! Ska bli spännande att få komma och mocka idag! Gisses, jag LÄNGTAR efter att få mocka... :eek:

Hade dessutom en überpigg häst igår på träningen. Har inte varit med om att hon haft sånt klipp i språnget på länge. Det KAN ju iof ha med att det har blivit svalare ute. ;)

Är det nu så att det är saltet som har effekt så kan man för alltid spola ner påståendet att hästen själv kan känna sina behov och själv reglera!!! Salt som mineraler!!!

//Alice
Effekten håller i sig! Jag har inte mockat ut samma mängder sen förra inlägget. Igår hade hästen stått inne lite längre än vanligt, men jag klarade mig ändå med bara en kärra och inte 1,5, drygt, som tidigare.

Hästen är fortfarande MKT pigg!!! Det är nästan så jag får börja tänka på att dra ner på havren lite....

//Alice

Hej!
Du skriver inte om det är ett sto eller en valack, det kan ju faktiskt vara så att stoet är dräktigt!!! (hihihi) min lilla gumma dricker och kissar floder nu när hon ska bli mamma. :rofl:

Hej!
Du skriver inte om det är ett sto eller en valack, det kan ju faktiskt vara så att stoet är dräktigt!!! (hihihi) min lilla gumma dricker och kissar floder nu när hon ska bli mamma. :rofl:

Nja, det känns som en omöjlighet då hon (japp, sto!) absolut inte haft någon som helst kontakt med någon hingst...iaf de senaste 3 åren. :smirk: Att hon skulle vara smygbetäckt ser jag som orimligt!

//Alice

Mja... Saltbrist i sig ger inte ökad törst, snarare tvärtom. Däremot kan ökad törst (av okänd anledning) leda till att saltet sas spolas ur kroppen (njurarnas återvinning av vatten är helt beroende av natrium) och då kan individen (tillfälligt) mista sin förmåga att koncentrera urinen. Mkt urin ger stora vätskeförluster ger ökad törst.

På smådjur behandlar man genom (att efter att ha uteslutit andra orsaker) strypa vattentillförseln och tillföra salt i kontrollerade mängder.

Ökad törst/ökat kiss kan förstås bero på mkt annat. Hormonella sjukdomar, njursjukdomar, leverskador etc. Det verkar dock osannolikt med tanke på att hästen fö är i toppform.

Ett urinprov kunde ju vara på sin plats. Här kan man bla kontrollera urinens densitet för att på så sätt se om hästen förmår koncentrera urinen eller om vattnet bara sköljer igenom.

Mja... Saltbrist i sig ger inte ökad törst, snarare tvärtom.
Ja, det är ju precis det jag har fått lära mig. Därför kändes min tes en aningens ologisk eg....

Ökad törst/ökat kiss kan förstås bero på mkt annat. Hormonella sjukdomar, njursjukdomar, leverskador etc. Det verkar dock osannolikt med tanke på att hästen fö är i toppform.
Ja, det känns tämligen osannorlikt med tanke på hur otroligt fräsch hon är och så pass bra hon svarar på träning!

Ett urinprov kunde ju vara på sin plats. Här kan man bla kontrollera urinens densitet för att på så sätt se om hästen förmår koncentrera urinen eller om vattnet bara sköljer igenom.
Kanske! Men jag avvaktar med att göra något alls nu och ser varåt det lutar. Nu får hon 1 msk salt/dag vid vila och 2 msk salt/dag vid arbete. Hon kissar lite mindre (normalt!), men om hon dricker mindre kan jag inte kontrollera då hon har vattenkopp.....

//Alice

nä hästar kissar och dricker mycket vanligast när dom får i sig för mycket salt, min häst var omöjlig när hon hade fri tillgång till salt i boxen. typ 2-3 spånbalar i veckan, jag ger salt i portion i kraftfodret och det fungerar mycket bättre.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har problem med förstoppningskolik. Vi har nu - förhoppningvis - fått löst nuvarande stopp - och hon har börjat må bättre. Vi...
2
Svar
36
· Visningar
3 733
Senast: Tussemaja
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 043
Senast: Lavinia
·
Hästvård Halloj! Snart är det dags för installning och därmed bestämning av strö till boxen. Jag hade tänkt att göra det lätt för mig, och...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: Hallonsoda
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 585
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka