Dricker ingenting i värmen

Marie_K

Trådstartare
Ställer en allmän fråga efter att ha noterat att våra hästar inte dricker alls i hagen:eek:

Dom har friskt nytt vatten varje dag och självklart en ren balja men icke. Tror att min lille shettis har druckit nån liter ibland men annars är det inte rört! Dom står och viftar flugor stora delar av dygnet och är ute på nätterna och äter gräs. Dessa hästar motioneras inget just nu så det går inte åt extra vätska pga det men ändå. Finns inget annat vatten i hagen som dom kan dricka av heller.

Dom har i 30 års tid aldrig tvekat att dricka vattnet, har två mkt lättfödda damer som går i en hage intill och får en del hö istället för gräs och dom 2 dricker iaf 80-90 liter av detta vatten ihop per dygn.

Är det fler än jag som har märkt detta?

Sv: Dricker ingenting i värmen

Min dricker inte heller som han ska, de stod inne i natt på grund av vädret och vattenhinken var helt orörd. Vattnet i hagen minskar inte nämnvärt heller, han går och doppar mulen i ibland men jag ser aldrig att han dricker :crazy: Våra har också fräscht vatten som byts varje dag, och tunnorna är rena. Jag försöker lura i honom vatten genom att ge honom betfor som är extremt uppblött, kanske 3 liter vatten till 3 dl betfor. Gör nog inte så mycket egentligen men lite får han i sej iaf...

Är en hel del dagg i gräset på morgonen och finns det färskt gräs i hagen så innehåller även det en hel del vätska. Går inte att jämföra med hästar som i stort sett bara äter hö. Hö innehåller knappt någon vätska och därför behöver de dricka mer.

Nyp i skinnet på dom och kolla om du tycker att de verkar uttorkade. Är det ok så får de nog i sig tillräckligt med vätska genom gräs och dagg.

Det var inte meningen att jämföra hö med gräs! Menade att eftersom dessa hästar dricker gott om vattnet utan att tveka (den ena är kräsen med vatten) så borde det inte vara fel på själva vattnet. Och ja, visst är det en hel del dagg! Tyckte bara att i denna värmen borde dom behöva mer än dagg.

Men dom dricker väl säkert ifall det behövs! Var lite nyfiken på om fler märkt detta!

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 954
Senast: Dopy
·
Hästvård Har fyra ettåriga unghingstar på lösdrift. Började i måndags att stalla in dom för att de ska vänja sig att stå en och en och för att...
2
Svar
21
· Visningar
7 600
Senast: Ela
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: Luleå
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka