Dricker dåligt

Shaggy

Trådstartare
Ända sedan snön kom så har Novan druckit dåligt. Hon dricker ungefär 3-4 liter/ natt och inget i hagen även om jag bjuder henne vatten där. Tidigare år så har hon alltid druckit ordentligt även om det varit snö men i år verkar damen ha kommit på att snö är gott :crazy:.
Hon får i sig ca 4 liter vatten med silaget och säg tre liter ur hink, det blir ju bara 7 liter till en häst på 500 kg. Hon borde väl dricka minst 15-20 liter varje dag. Kan hon verkligen slicka i sig tillräckligt mycket snö för att täcka vätskebehovet :confused: vi har ca 4 cm snö. Tyvärr har hon inte fått fri tillgång till vatten i hagen dom sista dagarna men det hade hon i början efter snöfallet och hon drack inget trots det vattnet, däremot har jag bjudit henne vatten ur hink när jag kommit till stallet på kvällen och hon har inte velat ha.
Vattenhinken görs ren varje dag och hon får alltså nytt fräscht vatten som dessutom är väldigt gott (enligt mig). Igår fuskade jag och lät bli att byta vatten för att se om hon dricker bättre om det är lite skitigt :eek:.
Hur märker jag om hon börjar bli uttorkad? Hon är pigg och glad och verkar helt normal så jag tror inte det är någon fara än men jag börjar bli riktigt orolig.

Sv: Dricker dåligt

Testat med Ljummet vatten?

nyp tag i skinnet och dra ut det, åker skinnet inte tillbaka med engång, att väcken stannar kvar, då har hon förmodligen vätskebrist.

/Koko_

Försökte göra det testet igår men misslyckades. Det gick helt enkelt inte att få tag i något skinn bara tät mysig vinterpäls. Om man verkligen inte kan få tag i skinnet så kanske det är possitivt i det här läget hon har inte jätte lång päls den är bara tät.

vi hade också det problemet men vi lade en näva betfor i vattnet och det funkade..om hästen inte kan äta betfor kan man prova med något annat som den tycker om.

Min häst drack också för lite i början av vintern men nu så ger jag honom ljummet vatten så ofta jag kan. Nu dricker han 30 liter om dagen mot tidigare max 10. Jag tror inte att hästar gillar kallt vatten mer ön vi gör. Det har väl visat sig i tester att hästar tycker bäst om pissljumet vatten :banana:

Shaggy skrev:
Ända sedan snön kom så har Novan druckit dåligt.

Hon får i sig ca 4 liter vatten med silaget och säg tre liter ur hink, det blir ju bara 7 liter till en häst på 500 kg. Hon borde väl dricka minst 15-20 liter varje dag. Kan hon verkligen slicka i sig tillräckligt mycket snö för att täcka vätskebehovet :confused: vi har ca 4 cm snö. Tyvärr har hon inte fått fri tillgång till vatten i hagen dom sista dagarna men det hade hon i början efter snöfallet och hon drack inget trots det vattnet, däremot har jag bjudit henne vatten ur hink när jag kommit till stallet på kvällen och hon har inte velat ha.
Vattenhinken görs ren varje dag och hon får alltså nytt fräscht vatten som dessutom är väldigt gott (enligt mig). Igår fuskade jag och lät bli att byta vatten för att se om hon dricker bättre om det är lite skitigt :eek:.
Hur märker jag om hon börjar bli uttorkad? Hon är pigg och glad och verkar helt normal så jag tror inte det är någon fara än men jag börjar bli riktigt orolig.

Hejsan!

Jag tycker inte att du ska vara orolig, många hästar tycker det är både roligt och gott att slicka på is och snö och får "omedvetet" i sig en hel del då.
Hästar skall dricka 10 liter/100 kg, så din häst skall egentligen dricka 50 liter vatten/dag i genomsnitt. Det är ju olika från dag till dag och hur mycket, ofta och hårt de tränas.
Men din häst ska iallafall ha tillgång till 50 liter vatten.

Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 117
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: super
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka